Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Motorbyte Saab 9-5 SE 2.0T -00

  1. #1

    Motorbyte Saab 9-5 SE 2.0T -00

    Det verkar som att ett motorbyte är enda räddningen för min bil.
    Om jag har förstått rätt av det jag läst här på forumet så skulle det funka att sätta i en -04 eller -05. Stämmer det?
    Hörde på annat håll att man ska se till att spjällhuset är med från den "nya" motorn. Är det fler grejer som behövs för att bytet ska gå smärtfritt? (Kommer att beställa motorn från en bildemontering)
    Killen som ska göra det har aldrig bytt en Saab-motor så dela gärna med er av bra-att-veta-tips.
    För mig som inte mekar mycket själv, låter ett motorbyte som en smått omöjlig grej. Får man det verkligen att funka bra efteråt eller brukar det bli en massa följdproblem?
    Tack på förhand! Ha det bra allihop!

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Ekonomiskt försvarbart?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Ja det beror ju på slutresultatet. Blir det bra så är det värt dom 5-6000 det kommer att kosta mig

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ekonomiskt försvarbart?
    Det är rätt mycket entusiaster på detta forum, och bilhobbyn är som regel aldrig ekonomiskt försvarbar.
    Jag har plöjt ner över hundratusen i en 9-3 från 2002, kommer aldrig att få igen ens en bråkdel av pengarna men det har jag aldrig räknat med heller.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Nåååågra till har också gjort samma "fadäs". Fler kommer.....inte bara från Södra Bomhus

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Lufto den 2016-05-23 klockan 17:04.

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Tanten Visa inlägg
    Ja det beror ju på slutresultatet. Blir det bra så är det värt dom 5-6000 det kommer att kosta mig
    Tror du att det kommer att räcka?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Tror du att det kommer att räcka?
    Om det räcker beror på vad, förutom motorn, jag behöver. Motorn kostar 4500kr.
    Eftersom jag än så länge, inte vet vad jag kan återanvända från min gamla motor och vad jag måste köpa till så vet jag inte var priset landar.
    5-6000 var kanske lite optimistiskt....

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Vill bara att du skall räkna lite till innan du gör detta.

    Kanske går att sälja som den är och köpa nyare?
    Om dom ekonomiska förutsättningarna finns alltså.

    Vad värderade du din bil till innan motorraset?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Kobran ifrån 04-10 är väl annorlunda också pga vevhusventilationen?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  10. #10
    Ursäkta min okunskap... Kobran?

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Vill bara att du skall räkna lite till innan du gör detta.

    Kanske går att sälja som den är och köpa nyare?
    Om dom ekonomiska förutsättningarna finns alltså.

    Vad värderade du din bil till innan motorraset?
    Jag funderade på det ett tag men eftersom jag är väldigt kräsen så blev för dyrt att köpa nyare.
    Älskar min vackra bil och funkar det att sätta i en -04 som gått 17000 mil i den så kan det ju inte bli bättre.

    Det låter lite som om du varnar mig. Har du dåliga erfarenheter av motorbyten som jag borde få höra?

  12. #12
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Du bör i varje fall lägga in minst 1000kr i kalkylen på att du behöver köpa till glykol, olja, oljefilter, tändstift osv. Den "nya" motorn som kommer från skroten behöver dessa serviceprodukter.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Lufto Visa inlägg
    Nåååågra till har också gjort samma "fadäs". Fler kommer.....inte bara från Södra Bomhus

    /Lufto
    På vilket vis anser du det vara en "fadäs" när det är fullkomligt medvetet?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Tanten Visa inlägg
    Jag funderade på det ett tag men eftersom jag är väldigt kräsen så blev för dyrt att köpa nyare.
    Älskar min vackra bil och funkar det att sätta i en -04 som gått 17000 mil i den så kan det ju inte bli bättre.

    Det låter lite som om du varnar mig. Har du dåliga erfarenheter av motorbyten som jag borde få höra?
    Att byta en motor är inga problem, det görs dagligen på många bilar överallt i landet. Jag har själv bytt motor i min 9-3 och den har gått helt problemfritt i 8000 mil sedan dess.
    Det vissa har problem med är att dom ser på det rent ekonomiskt. Dom anser det inte vara värt att byta motor i en bil som kanske inte har så högt marknadsvärde.

    Personligen så bytte jag inte motor för att tjäna eller spara pengar, jag gjorde det för att jag gillar min bil och vill ha den ett bra tag till. Räknar man helt krasst på kostnader och värde så är ett motorbyte sällan en bra ide, men ser man istället på hur mycket kul man kan ha med en bil man verkligen gillar så blir det en helt annan sak.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    byter man till en nyare motor så får man ju se till att åtminstone alla rör till vevhusventen är på plats. Annars får man ju komplettera en massa sånt också. Sen vet jag inte hur mycket annat som skiljer.

    Annars håller jag med rcy om att man måste kunna kosta på en bil även om det inte är försvarbart. Man kan inte hela tiden stirra på vad man kan få för bilen utan mer se till helheten. Hur många mer mil kan jag få ut i den här och särskilt om man inte är intresserad av att byta bil.
    Tycekr faktiskt det är lite tråkigt att till och med saab entusiaster hellre skrotar än lagar. Man ser ju 9-5or stå överallt snart som inte lagas och sen skrotas allt och orio tappar marknad och försvinner helt och då står man ju där.........Lite överdrivet men risken finns ju.
    Senast redigerat av StefanM den 2016-05-24 klockan 13:30.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Att byta en motor är inga problem, det görs dagligen på många bilar överallt i landet. Jag har själv bytt motor i min 9-3 och den har gått helt problemfritt i 8000 mil sedan dess.
    Det vissa har problem med är att dom ser på det rent ekonomiskt. Dom anser det inte vara värt att byta motor i en bil som kanske inte har så högt marknadsvärde.

    Personligen så bytte jag inte motor för att tjäna eller spara pengar, jag gjorde det för att jag gillar min bil och vill ha den ett bra tag till. Räknar man helt krasst på kostnader och värde så är ett motorbyte sällan en bra ide, men ser man istället på hur mycket kul man kan ha med en bil man verkligen gillar så blir det en helt annan sak.
    Precist mina tankar. Dessutom gillar jag inte slit-och-släng-andan som alla verkar ha nu för tiden.
    Hade jag själv kunnat byta motorn hade jag inte tvekat en sekund utan provat och hoppas på det bästa

    Killen som ska göra det är riktigt sjysst och gör det för nollochingenting och då vill jag verkligen inte att det ska strula allt för mycket när vi väl står där med den "nya" motorn. Alltså behöver jag ha lite mer fakta innan jag beställer motorn.

    På vilket sätt skiljer sig en -00 och en -04 ?
    Är det möjligt och i så fall, hur och med vilka delar kan jag pussla ihop dom på bästa sätt?
    Vad kan jag använda från min motor och vad behöver jag ta från den nya bilen?

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    byter man till en nyare motor så får man ju se till att åtminstone alla rör till vevhusventen är på plats. Annars får man ju komplettera en massa sånt också. Sen vet jag inte hur mycket annat som skiljer.

    Annars håller jag med rcy om att man måste kunna kosta på en bil även om det inte är försvarbart. Man kan inte hela tiden stirra på vad man kan få för bilen utan mer se till helheten. Hur många mer mil kan jag få ut i den här och särskilt om man inte är intresserad av att byta bil.
    Tycekr faktiskt det är lite tråkigt att till och med saab entusiaster hellre skrotar än lagar. Man ser ju 9-5or stå överallt snart som inte lagas och sen skrotas allt och orio tappar marknad och försvinner helt och då står man ju där.........Lite överdrivet men risken finns ju.
    Ok. Rören till vevhusventilationen måste alltså vara med. Tack
    Nån pratade om Kobran tidigare i tråden. Vad är det?

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det beror på hur ny motorn är, de gjorde om vevhusventilationen och troligen en hel del annat just vid -04.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    det beror på hur ny motorn är, de gjorde om vevhusventilationen och troligen en hel del annat just vid -04.
    Jag har uppgraderad (köpt på Skruvat) vevhusventilation på min -00. Är det samma som sitter på -04 så den passar, tror du?

  20. #20
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Nej, det är det inte. Den gjordes om helt fr.o.m MY04 med nytt block mm för att lösa vevhusventilationsproblemet "på riktigt".
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. motorbyte saab 9-3 01
    Av frisk89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 13:51
  2. Motorbyte saab 900-´96
    Av Flumdum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 23:14
  3. Motorbyte i en Saab 99 -82
    Av Aaaaaaalm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •