Hej, Skulle behöva lite experthjälp gällande en 9-3 -99 2.0T T5 (Bilens spec finns in min garagetlänk i signaturen.)

Har brottats under en längre tid med att bilen indikerar knack på högre varv.
Verkas som 5750rpm är något magiskt, därefter verkar den alltid indikera ett par spikningar. (3-4 grader offset)
För referens så ger den ett par spik vid en fullgasrepa till varvstopp, inget ”spikregn” utan ett par stycken.
Vad som är knepigt är att det verkar spela föga roll om jag kör med 17 grader tändning eller 12, tillika 1,0bars laddtryck eller 1,4bar.
Har felsökt och referensbytt det mest troliga.
Tändkasett, har testat flera olika
Tändstift, gnistgap allt mellan 1,1mm – 0,8mm
Bränsletryck klippstabilt hela vägen till varvstopp, testat olika bränsletryck mellan 3-4bars grundtryck.
Lambda 0,8 vid fullgas hela vägen till varvstopp, har även testat feta upp till 0,7, och leanat till 0,85, ingen större skillnad.
Laddtryck uppmätt, ligger enl mapp (lätt översläng i botten, inga spik)
Testat med och utan kat.
Bytt kammar och kaminställning.

Kanske kommer på något mer och uppdaterar löpande

Jag börjar misstänka att något ligger i programvaran, någon som jag missat som inte står rätt till. (eftersom den är omskalad till varvstopp 7200rpm)
Skickar gärna filen om någon vill kika.
Några andra tips? börjar bli trött på att felsöka nu