Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: SAAB 9-5 kombi år 99 Pulserande pysljud vid Bromsning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    21

    SAAB 9-5 kombi år 99 Pulserande pysljud vid Bromsning

    Hej.

    Jag kommer ingen vart med detta problem tacksam för hjälp.. Broms verkan känns ganska ok men tar längre ner
    och så detta pysande.

    Pulserande pysljud ute någonstans låter de som vid bromsning när farten kommer över säg 20-30 km. Vid högre hastighet
    pysljud högre och längre tid.
    Pumpat pedal på bromsen innan start och håller foten på bromsen vid start servo funkar som den skall.
    Inga felkoder eller ABS problem som syns.
    Bromsen känns helt ok innan start, efter start tycker bromsen tar lite längre ner än tidigare.

    Pumpar jag lite på bromspedalen ute på vägen då tycker jag den blir som den skall vara , bromsen tar direkt.

    Monterat Ny huvudbromscylinder , Nya bromsok fram hög/vänster, byte o-ring ( tätningsring bromsok bak ).
    har luftat hela sytem med tryck och pumpmetoden. Ingen luft system.
    Provat bromsar på rullar samma som besiktningen har , jämn bromsverkan fram och bak. Inget fel där.


    De pyser inte inne i bilen.

    De blev mycket här , kanske någon förstår något av de jag säger .

    Var kan detta pulserande pys ljud komma från..? ...

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Är det en automat? Då kan det vara vakumpumpen. Om inte, har du kollat vakumslangen mellan insug och bromsservo?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    21
    De är en 5 växlad man låda. Ska kolla upp den slangen i morgon..tack för responsen.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Det sitter en backventil på den slangen. Backventilen skall alltså endast släppa vakum mot bromsservot, det skall alltså bara gå att suga från insugshållet, inte blåsa. Dessutom sitter de i lite märkliga anslutningar, man trycker in slangen, håller emot i "ringen" och sen drar man ut. Det kan ju tänka sig att det inte håller tätt där, eller att backventilen är trasig.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    21
    Backventil släpper rätt håll och den lite märkliga anslutningen är tät. Konstigt ...skall se om jag kan få tag på någon gamal SAAB mek till veckan
    de är ju inte alltid lätt lösa problem på avstånd. Men fler Tips om någon har tar gärna imot.
    Något har jag missat här de brukar ju vara så....

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    21
    De gnager där bak i huvudet var tvungen ut och prova något annat här , koppla bort vacumslang från bromsservo till insug.
    plugga hål insug.

    Starta bilen bromsen hård och fin som den skall utan servo, körde ut en sväng med bilen. Tungbromsad som tusan helt
    klart utan servo. Men pysljudet är kvar...
    En stilla undran här då kan jag väl helt utesluta bromsservo fel..felet måste ligga någon annanstans eller?

    Kan ju vara så enkelt när jag skifta bromsok men inte klossar och skivor har helt enkelt klossar hamnat lite annorlunda
    på skivorna därav pysljud samt med nya ok fjädrar bromsoken mer tillbaka än gamla därav lite längre pedaltramp.

    Ja något fundera på i alla fall...

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Händer ju att bromsservo är paj på 9-5

    Läs t ex här
    http://forum.saabturboclub.com/showt...er-9-5-2-3t-99

    Matchar väl inte exakt det problem du har men kanske kan vara värt att kolla upp ändå.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Medlem#
    10604
    Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar då du provat att ta bort vacumslang från servo, men annars påminner det mycket om läckande bromsservo. Jag ska själv byta i veckan på min 9-5 då jag har en defekt. Kört med den över ett år och märkt att den ändrat symtom lite under tiden. Först hörde jag bara pysandet ibland, sedan mer. Först så pös det när jag bromsade men försvann när jag bromsade. Nu pyser det hela tiden men tystnar när jag bromsar.
    Är den nya huvudbromscylindern original eller pirat?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    21
    Prata med en gamal SAAB mek igår via telefon tyvärr bor han långt borta, han har renoverat och uppgraderat motorn på min bil bla. Med lite andra
    prylar än original delar för få motorn med förhoppning bättre prestanda. De tycker jag det blivit.
    Hans tanke detta fall var någon bromssköld som tar och orsakar ljudet....har tyvärr inte haft tid med bilen men de kommer.

    Själv vet inte riktigt vad jag skall säga ... men tips från andra är alltid givande och tillslut är problemet löst. Återkommer när jag skruvat i bilen.
    Nya huvudbromscylindern är inte ATE utan pirat som du kallar de...men tror inte felet ligger där.
    Är de inte bromssköldar är de bromsservo med största sannorlikhet . Bromsverkan är ganska ok eller kanske helt ok ....de är lätt bli lite
    tveksam med alla tankar.

    Tack för tips så långt och lycka till där ute.!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    21
    De var vänster framhjul , balans vikter aluminiumhjul kom i kläm med bromsok vid bromsning. Om placering vikter alt OK.! Toppen.
    Bromspedal justering tramplängd går tydligen inte. I alla fall inget ljud längre. Allt tyst.

Liknande ämnen

  1. ljud vid bromsning saab 9-3 04
    Av combatzone i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 23:01
  2. Saab 9-5 ABS går i vid bromsning på vanligt sommarväglag
    Av Husknuten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 15:49
  3. original Avlastningsventil, pysljud, Saab 9000 Nordic steg 2
    Av 9000cse95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 12:45
  4. Angående Pysljud Saab 9000 2.0t
    Av VBNicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •