Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: registreringsbesiktning av EU-reggad USA bil?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460

    registreringsbesiktning av EU-reggad USA bil?

    Hej, jag har frågor om registreringsbesiktning.
    Jag har tidigare registrerat in 2st USA-bilar som jag importerat själv från USA. Jag undrar nu vad som gäller/skiljer om man gör det med en USA-bil från ett EU-land.

    Båda bilarna (årsmodell 2006, USA-tillverkade) jag tittat på har problem med carfax, dvs båda har haft en så kallad "salvage title" i USA. Det i sig är inget problem, det hade en av mina egna USA-importer oxå, men här ser jag att en av bilarna står listad som en "total loss". Det låter ju inte så bra, men det kanske bara beskriver att bilen blivit avskriven av försäkringsbolaget, och det kan ju en bil bli ganska "lätt" om den är ny och dyr att reparera, trots att den är reparerbar. Är det någon som har erfarenhet av att det skulle vara något problem att registrera en bil som varit "total loss"?
    Fråga 2 är motorrelaterad. Den andra bilen jag tittar på har de satt in fel motor i! Motorerna är intill förväxling lika för en som inte gnuggar fram motorblocksnummer, men en av dem (den rätta) är upp till 100hk starkare och mycket dyrare. Det motiverar ett lägre pris för mig, men kollar de motornummer noga vid registrering, eller går de bara på det som står i det utländska EU-registreringsbeviset? (där står det rätt motor, dvs inte den som faktiskt sitter i)?

    Behöver man bullerprova en USA-bil om redan reggad i annat EU-land?

    Många frågor. Jag ser gärna att ni svarar på det ni kan!

    /Per
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Salvage Title tyder väl på att bilen lösts in av ett försäkringsbolag?

    Att köpa en sådan bil direkt från USA kan ju vara OK då det är lättare att spåra vad det egentligen var för skada (=hur illa åtgången var bilen och vad har återställts?), men jag skulle aldrig köpa en sådan bil som hunnit reggas om i annat EU-land. Då ser jag framför mig en fullagning, inreggning i något EU-land med lite "flexiblare" besiktningskrav, sedan export till något annat land för att sopa igen spåren lite till. Jag tänker osökt på denna tråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...pan-lyser-inte!!

    Grundregeln är att en bil som godkänts i ett EU-land är godkänd i hela EU, alltså ska omreggningen bara vara en formalitet (jag har svårt att tro att de skulle ganska motornumret). Det är så man lyckats få ng9-5 kombibilar reggade i Sverige, man har först reggat dem i ett EU-land som tillåtit det trots att de inte varit typgodkända, ett utländskt godkännande tvingar sedan svenska myndigheter att också godkänna det.

    Men jag skulle inte chansa, för även om sannolikheten för strul är liten är det väldigt jobbigt om det börjar strula...

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 16:25
  2. Registreringsbesiktning?
    Av Silver AERO i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 09:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •