Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: OG9-3 Laddtrycksproblem

  1. #1

    OG9-3 Laddtrycksproblem

    Hej.

    De är så här att jag köpte en 9-3 Aero till min sambo för någon månad sen.
    Kilen jag köpte den av visste inget om bilar och med tanken på detta så har kört bilen till botten.
    Bilen va billig och gick absolut att rädda så jag slog till. Redan under provturen märkte jag att de inte fans någon laddtryck. Inte mer den grund ladd i alla fall.
    När jag kom hem och började kolla så märkte jag att nästan alla vakuum slangar och vevhusventilation slangar va av. Vevhusventilationen va av den äldsta sorten och troligtvis aldrig uppgraderat.
    Efter lite mekande och grejande fans de nya slangar och uppgraderad vevhus.

    Nu till problemet. Jag monterade en extra laddtrycks mätare för att hålla koll på turbon. Och de va bra att jag gjorde detta.
    Trycker man gasen i botten på 3,4 eller 5 så åker laddet upp till 1,5bar sen hörs de en liten puff från motorrummet och laddet lägger sig på 0.6 till 0.7 bar och då börjar bilen dra på redigt. Den första stunden när laddet åker upp till 1.5 bar så händer de inte mycket.

    De jag har gjort är att kolla tändkaseten, kollade alla slangar en gång till och så bytte jag MV till en som jag vet fungerar. Jag plockade bort armen från WG klockan och kände så att den inte kärvar vilken den inte gjorde.

    Nu vet jag inte vad jag ska göra mer. Er de någon som har non ide?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    OG9-3? dvs den äldre karossen?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Laddtrycksadaptionen kan ha lagt sig på ett alldeles för högt värde om den inte uppnådde rätt laddtryck tidigare. Nollställ minnet i motorstyrdonet genom att dra ut säkring nr. 17, vänta några sekunder och sätt i den igen.
    Kontrollera gärna också att wastegaten är inställt på rätt grundladdtryck. Det ska vara 0,45bar på gamla 9-3 Aero.

  4. #4
    Hej.

    Ja de är en OG.
    Gå de att mäta hur långt stången ska vara ute eller är de varierande från bil till bil? Och nollställning av adaptionen, måste man ta ut säkringen? Jag hade den batteriet när jag bytte servo slang, bodde inte de bli samma?
    Jag ska testa med de i alla fall. Blir tyvärr inget före helgen med tanken på att jag jobbar sent och sambon vägrar att låna min bil.
    Senast redigerat av Nemesiz31 den 2016-10-31 klockan 20:45.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Finns det flera olika OG 9-3?

    @herman

    MVH
    Lufto

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Näe, varför skulle det finnas det?? Om du inte räknar din, mina ....
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Nemesiz31 Visa inlägg
    Gå de att mäta hur långt stången ska vara ute eller är de varierande från bil till bil? Och nollställning av adaptionen, måste man ta ut säkringen? Jag hade den batteriet när jag bytte servo slang, bodde inte de bli samma?
    Jag ska testa med de i alla fall. Blir tyvärr inget före helgen med tanken på att jag jobbar sent och sambon vägrar att låna min bil.
    Kopplade du ur batteriet så är motorstyrdonets minne återställt.

    Utgångsläget när man monterar membrandosan är att man skruvar in ändstycket två varv för att erhålla 2mm förspänning, och därefter mäter man grundladdtrycket med en handpump försedd med manometer och justerar efter behov för att uppnå 0,45bar (+-0,03bar) om man har en TD04 15T #5 eller 0,40bar (+-0,03bar) på Garrett GT1752.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Jaja handpump eller inte. Det är nämligen så att WIS har ett sådant originalverktyg med i bilder som inte får publiceras här.

    En kompressor med regulator och en hyfsad manometer duger bra. Fixa gärna en manometer från tex 0-1 bar.

    Edit: Vill man vara pinsamt noga kan man ju montera en indikatorklocka på stången i takt med att man vrider upp trycket istället för rent okulärt.

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2016-11-03 klockan 19:54.

  9. #9
    Hej på er.

    Inga bra nyheter.
    Kollade i helgen lite på bilen och nollställde styrboxen en gång till vilket inte hjälpte. Kollade på grundladdet och de va inga fel med den.
    Skev ett snabb sms till föra ägaren och kollade med han om han har haft någon sådan problem. Han skrev att bilen har varit sådan hela tiden som han har ägt den till en dag som den sluttade ladda (läs vakuum slangen gick väl sönder).
    Men han sa att kilen som sålde bilen till han sa att den ska vara trimmad eller något.
    Så nu är frågan om de är någon som trodde att han kunde eller någon som ville bara ha massa med effekt.
    Mvh

Liknande ämnen

  1. laddtrycksproblem
    Av spedy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 19:41
  2. laddtrycksproblem og 900
    Av TurboBenke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •