Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Köpt en bil- fel uppstod på väg hem med den

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182

    Köpt en bil- fel uppstod på väg hem med den

    Blev svårt hur jag skulle börja med rubriken men hoppas det är ok.

    Till saken, var och tittade på en bil den kändes helt ok förutom att multiremmen slirade något, inte så fruktansvärt mycket men ljudet släppte också när man körde bilen lite. Tänkte att det kan jag fixa genom en verkstad. Jag köper bilen, skriver över ägandeförhållanden och inget problem så långt.
    Börja köra bilen hem från punkt A men efter ca 15 minuters bilfärd börjar batterilampan lysa, tänkte ohh fan vad jobbigt. Vägen jag körde var för mesta del rak och inga stora svängar behövdes göras. Men när jag skulle svänga med bilen, dvs vrida ratten så var det så svår att styra att en tjej säkert hade åkt av vägen eller något annat. Jag lyckades iaf köra bilen enda hem. Öppnar motorhuven och tittar lite, vad ser jag då? Jo, multiremmen är borta, tydligen har den lossnat under färden.

    Min fråga är, är det något jag kan göra åt saken? Det kunde ha slutat riktigt illa.
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Gissningsvis så har du köpt en 9000?

    När lampan började lysa skulle du ha stannat och sett att remmen redan hade lossnat.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Gissningsvis så har du köpt en 9000?

    När lampan började lysa skulle du ha stannat och sett att remmen redan hade lossnat.
    Det blev ingen SAAB. Nu kan jag inte så mycket om bilar, i princip ingenting. Jag pratade med en kompis och det var kompisen som förklarade att remmen även har med servostyrningen.
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  4. #4
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Det du kan göra är att kolla att vattenpump och rullar löper lätt utan missljud. Det är säkert någon av dem som kärvar och därför gick remmen åt fanders.

    Vattenpumpsbyte är inte så svårt men inte heller så billigt att få gjort på verkstad.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  5. #5
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    ...Min fråga är, är det något jag kan göra åt saken?....
    Tja, du skulle ju kunna sätta dit en ny rem!!! och ladda batteriet.....

    Vad är det för bil? Remdriven vattenpump? Vad visade tempmätaren?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Tja, du skulle ju kunna sätta dit en ny rem!!! och ladda batteriet.....

    Vad är det för bil? Remdriven vattenpump? Vad visade tempmätaren?

    Det är något jag inte skulle kunna fixa själv tror jag. Vet inte om pumpen är remdriven. Tempen kom aldrig upp till 90c under hela färden. Blev en Peugoet.
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Tråkig förstadag med bilen. Nåväl, gör som du tänkte göra från början innan köpet, låt en verkstad fixa det om du inte kan det själv.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Nu går det inte starta bilen, känns som att batteriet är urladdat för att generatorn inte gav den någon... Ström eller tvärtom :-/

    Men kan man starta bilen med hjälp av startkablar?
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Om du ska starta den bara för att köra till verkstad så rekommenderar jag att du laddar batteriet med laddare.
    Om du redan bytt remmen så kan du starta med startkablar.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Om du ska starta den bara för att köra till verkstad så rekommenderar jag att du laddar batteriet med laddare.
    Om du redan bytt remmen så kan du starta med startkablar.


    Vadå för laddare?

    Ska starta bilen för att köra den till verkstaden.
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    CTEK har bra laddare, googla på det
    Har en MXS7.0 själv och är mycket nöjd
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    CTEK har bra laddare, googla på det
    Har en MXS7.0 själv och är mycket nöjd
    En sån här?http://www.clasohlson.com/se/Batteri...false#moreinfo


    Måste den inte ha tillgång till ström samtidigt som den laddar ett batteri?

    Sen så vill jag helst undvika att köpa en massa saker, självklart kommer den komma till användning vid ett annat tillfälle. Skulle det inte funka bara starta batteriet med hjälp av en bil och köra den till verkstaden? Sen när remmen är dit satt är det bara köra runt med bilen så den laddas?
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ja, en sån funkar och den måste såklart anslutas till ett 230V uttag för att laddas.
    Startar du med startkablar och remmen till generatorn sitter på så kommer batteriet att laddas ur, om du når fram till verkstaden kan jag inte lova. Bogsera hellre om du kan.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Ja, en sån funkar och den måste såklart anslutas till ett 230V uttag för att laddas.
    Startar du med startkablar och remmen till generatorn sitter på så kommer batteriet att laddas ur, om du når fram till verkstaden kan jag inte lova. Bogsera hellre om du kan.
    Förstod inte det där meningen nu. Det sitter ju ingen rem just nu. Tanken är att köra till verkstaden och få en rem ditt satt sen köra bilen lite så batteriet laddas. Ingen bra ide eller?

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Köp då ingen laddare

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Grundladd SaabMyrans avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Graninge
    Inlägg
    203
    Medlem#
    10368
    1.bogsera bilen till verkstad och montera remmen.

    2. Eller få tag i en laddare så du kan ladda batteriet under natten och sedan försöka köra till verkstaden. (Risk för överhettning om vattenpumpen är driven av den remmen.

    Starthjälpa funkar nog bara i någon minut utan en generator som laddar.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av SaabMyran Visa inlägg
    1.bogsera bilen till verkstad och montera remmen.

    2. Eller få tag i en laddare så du kan ladda batteriet under natten och sedan försöka köra till verkstaden. (Risk för överhettning om vattenpumpen är driven av den remmen.

    Starthjälpa funkar nog bara i någon minut utan en generator som laddar.
    Det jag inte förstår det här med laddaren som även Herman sagt är, jag har ingen stickkontakt att sätta in laddaren, hur skulle då en laddare hjälpa mig?

    Från mitt hem till verkstaden är det mindre än 10 minuters bilfärd. Om jag får igång bilen tänkte jag faktiskt köra. :-/
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  18. #18
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    En bil med ett batteri utan ström kan inte köras om inte generatorn fungerar

    En bil utan fungerande generator kan köras om det finns ström i batteriet - en sträcka som är beroende på strömförbrukning och hur mycket ström batteriet har.

    Stickkontakt finns i hemmet.

    Batteriet kan flyttas in i hemmet där laddare och passande stickkontakt finns.

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Arne 2226 den 2016-05-22 klockan 01:58.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  19. #19
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Blev svårt hur jag skulle börja med rubriken men hoppas det är ok.

    Till saken, var och tittade på en bil den kändes helt ok förutom att multiremmen slirade något, inte så fruktansvärt mycket men ljudet släppte också när man körde bilen lite. Tänkte att det kan jag fixa genom en verkstad. Jag köper bilen, skriver över ägandeförhållanden och inget problem så långt.
    Börja köra bilen hem från punkt A men efter ca 15 minuters bilfärd börjar batterilampan lysa, tänkte ohh fan vad jobbigt. Vägen jag körde var för mesta del rak och inga stora svängar behövdes göras. Men när jag skulle svänga med bilen, dvs vrida ratten så var det så svår att styra att en tjej säkert hade åkt av vägen eller något annat. Jag lyckades iaf köra bilen enda hem. Öppnar motorhuven och tittar lite, vad ser jag då? Jo, multiremmen är borta, tydligen har den lossnat under färden.

    Min fråga är, är det något jag kan göra åt saken? Det kunde ha slutat riktigt illa.
    Frågan är om det finns en underliggande orsak till att remmen åkte av oljeläckage, taskiga spännrullelager?
    bogsera att köra kan paja toppackning om kylning inte funkar

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Okej, om vi sammanfattar på ett enkelt sätt:
    Om du inte har drivremmen på så snurrar inte generatorn.
    Om inte generatorn snurrar drivs hela bilens elektronik, inklusive tändsystemet av batteriet endast.
    Även om det kan verka finnas mycket ström i ett batteri så håller inte ens ett fulladdat batteri mer än några kilometer med alla andra strömförbrukare av (typ lyse osv).
    Om inte generatorn snurrar så snurrar säkert inte vattenpumpen heller (om den inte är kamremsdriven) och då finns risken för överhettning och dyr reparation som följd.
    Angående laddaren så menade Herman att om du laddar batteriet fullt så kommer du kanske hela vägen till verkstaden utan remmen på, under förutsättning att motorn inte överhettas på grund av att vattenpumpen står still.
    Eftersom du redan kört bilen en sträcka utan remmen på så är risken att batteriet är mycket nära tomt och då kommer du inte långt och riskerar även batteriet då de inte är jätteglada i att bli helt tomma.
    Om du inte har längre till verkstaden så är det säkra sättet att bogsera bilen dit, då behöver du ingen laddare och riskerar inte att överhetta bilen.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Köpt ny bil=)
    Av Eyeball i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-03-21, 01:51
  2. bytte startmotor skummt fel uppstod
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 04:20
  3. Fel på köpt hus!
    Av Bacon i forum Off Topic
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 20:00
  4. Problem uppstod vid byte av Bromskivor 9-5
    Av tompa_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 04:09
  5. köpt bil :)
    Av ViggenGurra i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-07, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •