Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Behandling av däck som blivit kantiga under avställning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -

    Behandling av däck som blivit kantiga under avställning

    Läste tips i Motormännen angående behandling av däck som blivit kantiga efter avställning: 1) Släpp ut så mycket luft "du vågar" ur däcken och kör försiktigt tills däcken blir varma. Bromsa ordentligt då och då. 2) När däcken är ordentligt varma, fyll på så mycket luft "du vågar" och kör tills däcken svalnat igen. Så ska däcken vara runda igen sedan!(?). Tänkte det kunde vara värt att dela med sig av och intressant att se om det genererar några kommentarer. Ffa vore det intressant att veta hur mycket man vågar släppa ur respektive fylla på! Har slarvat med cabbarna i vinter, så det kan bli aktuellt att prova för min del...

    Mvh
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 114
    Äh, det är bara att köra. Min cab hade stått i 7,5 månad på sina däck. Visst, det var lite skumpigt första milen, sen var det borta. Är däcken någorlunda vettiga tror jag inte det där är någon stor grej. Ståplatta kan ju för sjutton däck bli på några minuter!

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 840
    Medlem#
    4458
    Har inte heller haft några problem med caben som står över vintern. Det är knappt att det är skumpigt ens, men då står den iofs bara ca 5 mån.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 954
    Medlem#
    Dolt
    Brukar bara köra så löser det sig efter några kilometer. (Låter däcken stå med tre bar under vintern och ställer ner till rekomenderat tryck från Saab innan jag rullar ut ur garaget.)

    Att ge råd som Motormännen gör här med formuleringen "du vågar" hade jag aldrig vågat. Folk brukar våga ganska mycket...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Tack för svar Nu måste jag vara rättvis mot Motormännen och erkänna att de inte formulerade det "som du vågar", utan det var min nedkortade tolkning av vad de skrev. Trevligt att ni verkar ha lättsam syn på detta. Har blivit uppskrämd av några som jag tycker borde ha hyfsad koll och som menar att det kan gå väldigt snabbt, litet beroende på däck/fabrikat. Uppgifterna kommer från bilbesiktning och bilhall. Kanske ni alla har rätt - däcken blir snabbt platta, men de rättar (oftast) snabbt till sig igen, utan speciella åtgärder. Mina uppgiftslämnare har antagligen inte tagit del av uppföljningen. Nåväl, ska nu ut på årets första tur med en av cabbarna, så får jag se hur det artar sig!

    Mvh
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220
    Bästa är väl att ställa bilen på pallbockar när den står en längre stund t.ex över vintern?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 114
    Orka!?

  8. #8
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 268
    Medlem#
    6770
    Har haft cab avställd varje vinter sen 2004 och aldrig problem med platta däck. Precis som Mioh å Bollman å Vfr skriver; de är bara å åk.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Man kan ju förebygga problem även om det inte är rätt

    Citat Ursprungligen postat av Amatör Visa inlägg
    Ffa vore det intressant att veta hur mycket man vågar släppa ur respektive fylla på!
    Max anges på däcken i mikroskopisk storlek, vanligtvis någonstans kring 50psi / 3,5kg
    Och det gäller ju som max när man går i ide eller kör för att testa denna idé.
    När man kör bygger dessutom friktionen värme vilket i sin tur ökar trycket, något som tillverkarna tagit hänsyn till.

    Märkningen och annan nyttig däckinfo finns här eller på Google
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 118
    När man kränger däck innan ventilpåsättning drar man väl upp däcket till 4x bar cirkus. Iaf jag iaf... (cool mening )
    Det håller det för iallafall. Tål nog väldigt mycket mera.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Det gör man för att det skall krypa ut och det är ju högst tillfälligt för så fort det hoppat ut slutar man ju och luften pyser ut. Men som sagt maxmärkningen är ju för kalla däck så det lär stiga en bit till om man kör max enligt hastighetsindex så visst finns det marginaler.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Det rullade fint, så inga problem alls! Men om man skulle vilja testa någon gång, till vilket tryck skulle man våga släppa ut, cirka? Säg att man vill rulla omkring försiktigt ett tag i ca 50 km/h, kanske upp till 70 på en raka. 2,0 bar?
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Man skall nog med deras resonemang ner i lägre tryck än 2,0bar för att bygga värme i däcken och jag har läst artikeln i Motor.
    Tanken är nog att släppa ut så mycket att däcken synligt deformeras för när man då kör kommer ju deformationen att rotera runt eftersom däcken som bekant blir tillplattade längst ner. Den rörelse som då skapas i däcket när man kör bygger upp värme i stommen som då mjuknar. Att bromsa hårt då och då låter vanskligt och hela idén tycker jag är ganska dum att publicera när man utelämnar sådana viktiga parametrar som min och max tryck m.m.
    Läser man artikeln och släpper ur för mycket, kör för fort, för länge, bromsar för hårt och kanske svänger så kan det ju gå värre än några ståplattor på däcken.
    Så jag skulle nog rekommendera som flera andra att Don't try this at home folx, It should only be done by trained professionals

    Bästa sättet om man skulle vilja testa någon gång är ju att se till att det inte blir ståplattor, t.ex. genom att fylla till max enl. märkingen samt att palla upp bilen en lite bit och då lastar man ju även av fjädringen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Olika däck är olika känsliga helt klart. En omgång Yokohama jag åkte på märktes redan efter de stått 1 vecka att de var "platta", blev dock bra efter ett par kilometers körning varje gång.

    Det blev dock inte värre efter avställning säsongsvis (alltså typ stillastående 6mån) så jag brydde mig inte om det.

    Alla andra däck jag kört på (Hankook, Toyo mfl) har jag inte märkt något alls på. Vill man palla upp bilen under vintern så bör man palla upp den så länkarmar/axlar är i körställning, dvs liknande vinkel som axlarna har när bilen står på marken. Vissa bussningar t ex är ju monterade i den vinkeln som t ex länkarmar har vid normal körning så det kan bryta en del i bussningarna när bilen står uppallad.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. ditec behandling
    Av Clas.A i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 20:18
  2. Ditec behandling
    Av ISBjörnen i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 21:53
  3. MR CAP behandling
    Av Elin i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 17:47
  4. Lack behandling!
    Av Fredrik.j i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-17, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •