Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: 9-5 aero -04 momentbegränsar?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333

    9-5 aero -04 momentbegränsar?

    Hej

    Har stött på ett nytt spännande bekymmer med min 9-5 aero 2004 med automalåda. Det började när jag var iväg till maptun meet, på vägen dit så ville den inte ge fullt vid max lastbegäran på höga varv och misstände en del i det läget. Åkte jag med max lastbegäran på låga varv var det ingen fara, så jag köpte nya tändstift och efter bytet så gick den som den ska i ca: 2 veckor och omkring 60 mil.

    Nu så känns det som att den momentbegränsar så fort jag har full lastbegäran, sker mest på 4:ans och 5:ans växel, ibland på 3:an och jag märker inte av det på 2:an. Smyger jag på med gasen så går den ibland som den ska genom hela varvtalsregistret. När jag kollar i siden så får den luften som den begär och när den begränsar effekten så registrerar den inga misständningar, det har inte heller dykt upp några felkoder. Däremot så tycker jag att den har något hög bränsleförbrukning jämfört med förra året.

    Jag har testat byta tändkassett utan någon skillnad, vevaxelgivaren är bytt för ca: ett år sedan, tändstift är som sagt mindre än 100 mil gamla.

    På filmen har jag max gas hela tiden förutom i växlingen 4-5 men sen går jag på max gas på 5:an tills jag slår av. På 4:an och 5:an kan man märka ganska tydligt att den inte accar som den bör, ber om ursäkt för den skakiga filmen.

    https://www.youtube.com/watch?v=puL8Y4BA_UQ

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Var TK 100% hel?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Finns det bränsle? Registrerar den knack?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471
    Prova koppla ur ESP/TCS och om det kan göra ngn skillnad.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Var TK 100% hel?
    Den tk jag bytte till satt i farsans og9-3 som går utan bekymmer så jag tror inte den är kass.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Finns det bränsle? Registrerar den knack?
    Vet inte hur bränsletrycket är, men BTR och bränslepump bytte jag för ungefär ett år sedan. Spridarna flödestestades och leak down testades för ca: 2 år sedan och det var då inga konstigheter med dem. Bränslefiltret byttes för ungefär 3 år sedan.

    Knack kan jag av någon anledning inte se i min sid, men jag har funderat på att kolla det med tech2.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Prova koppla ur ESP/TCS och om det kan göra ngn skillnad.
    ESP är urkopplat i filmen och det gör igen skillnad, har jag ESP i så begränsar den ibland effekten när jag trycker fullt på 3:an

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Kolla om någon i din närhet kan fixa open-sid lr någon som har tech2 och kan kolla värden blir så mkt enklare då.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Kolla om någon i din närhet kan fixa open-sid lr någon som har tech2 och kan kolla värden blir så mkt enklare då.
    Jag har open sid i den, men jag kan inte se just knack i min av någon anledning. Misständningar, adaption osv går att kolla. Ska försöka be någon kolla knack med tech2.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Farsans bil original?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Du bör få fram mAir & mReq då kan du se vad den begär och vad den får.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Farsans bil original?
    Steg 1 biopower är den.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Du bör få fram mAir & mReq då kan du se vad den begär och vad den får.
    mAir och mReq följer varandra vad jag kan se

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    har du "ECMS" (ECMStat.ST_ActiveAirDem) i open sid kan du ju se vilken begränsning som är gällande, står 10 när du kör vanligt... t.ex. 27 är pga misständningar
    parameter causing in the maximum mReq
    10=pedalmap,
    11=cruise control,
    12=idle control,
    20=max engine torque,
    21= traction control,
    22=manual gearbox limit,
    23=automatic gearbox limit,
    24=stall limit automatic,
    25=special mode,
    26=reverse limit automatic,
    27=missfire diagnose limit,
    28=brake management,
    29=diff prot automatic,
    31=max vehicle speed,
    50=knock airmass limit,
    51=max engine speed,
    52=max air for lambda1,
    53=max turbo speed,
    54=crankcase vent error,
    55=faulty APC,
    61=engine tipin limitation,
    62=engine tipout limitation,
    80=engine temp limit
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-05-18 klockan 17:16.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Körde en provsväng nu och den ger kod 20 på max last vilket jag antar är normalt om det är max moment, såg 61 blinka förbi någon gång och även 41. Däremot var det märkbara misständningar nu men inte det beteendet när den vrider ner effekten på det viset som i filmen.

    Ska tanka i bensin denna gången och se vad som händer. Är det bäst att byta stift igen och köra en ett tag med annan kassett för att utesluta tk helt, eller tror ni det är smartare att köra vidare på dessa och leta vidare efter fel?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    61=engine tipin limitation är väl att tändningen backas tillfälligt när spjället öppnas fort så den inte knackar då det tillfälligt blir magert
    MIN LIMIT ENGINE 41 = Min Load <-- vet ej...säkert vid motorbroms eller så

    kanske observera "ioff" för att se om den backar tändningen relativt förinställda i mappen pga av knackreglering?
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    TipIn/Out är inte till för att backa tändningen. Det är ett filter som förhindrar att motorn gör för snabba belastningsändringar som annars skulle orsaka ryckig och obekväm färd. Det är alltså en funktion för att förbättra bilens komfort och rätta till förarens misstag om man säger så.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Så då var det troligtvis inga konstigheter med de värdena, men jag ska hålla koll på den och "ioff" framöver för att se om det dyker upp något konstigt.

    Tankade i ca: 20 liter 98 igår och "E85" landade på ungefär 270. När jag drar på fullt nu så missar den lite ibland men det kan ju kanske bero på att den har slitit ner stiften lite, däremot får jag fortfarande ingen form av begränsning så som i filmen. Jag får nog köra med den ett tag och se om det dyker upp igen och försöka hålla kolla på värdena i siden när det väl kommer tillbaks.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Lite uppdatering på läget, bilen går som den ska vid normal körning men inte helt 100 vid hårdare acceleration.

    Nu har jag bytt tillbaks till min egen tk igen och tankat e85. När jag åkte hem från jobbet idag så provade jag att dra på lite, om jag inte smyger på med gasen väldigt försiktigt så börjar den misstända ordentligt. Men registrerar nästan bara miss på 1:ans cylinder.

    ECMS låg på 20 när den missade och Ioff låg på 0 så om jag tolkar det rätt så är där inget som ger något. Mreq och Mair följer varandra bra tycker jag förutom att Mair ibland går förbi Mreq lite.

    Funderar på att prova flytta runt stiften och spridarna om den fortsätter att missa på bara 1:an.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Dags för kompressionsprov?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Jag får ECMS 50 på min som begränsning när jag maxar, men det är så mitt steg 3 är gjort (hoppas jag), så vet faktiskt inte om det är normalt med 20.
    Om det är tydligt mer missar på 1:an är det absolut en bra ide att byta plats på spridare etc.
    och du får inga koder? provat att rengöra LMM och kollat jordpunkterna vid termostathuset och sidan av 4:ans inlopp?
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Det är ju en ganska smal sak att göra kompressionsprov så det är kanske lika bra för säkerhets skull. Ska försöka hinna med det någon dag

    Det kanske är olika hur programvaror är uppbyggda? Känns spontant inte som att max engine torque kan vara något bekymmer som begränsning. Jag kollade inte igår eller idag, men tidigare har jag inte fått några felkoder. Ska kolla det när jag åker hem idag.

    Jordpunkterna skulle jag kunna ta en koll på, har för mig att jag gick över dem förra året när jag hade startproblem men det skadar inte att kolla igen. LMM har jag aldrig provat rengöra, hur går jag till väga i det för att inte förstöra den?

    Vad tror ni om att den skulle döda mina stift på grund av att den matar på för mycket bränsle? När jag åkte hem från Örebro så nollade jag förbrukningen och den landade på 1,34 och det var ungefär vad jag räknade fram efter tankning. Vägen därifrån är i princip bara motorväg/landsväg och jag låg omkring skyltad hastighet och väldigt lite omkörningar. Det känns högt även på E85 tycker jag.
    Senast redigerat av Juvakka den 2016-05-25 klockan 09:50.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Låter högt tycker jag också, men vad som är "normalt" angående hur hetsigt man kör varierar ju.
    Hur har bilen adapterat e85 då? vad är sparat under ad85 och ligger ca85 ungefär där? AMUL ligger på plus sidan antar jag? har du LAMB? LAMB på min programvara motsvarar ungefär "short term fuel trim" det skall normalt pendla runt 0, men kan tänka mig att den ofta ligger kvar på plus sidan?

    ad85 är den adapterade etanolhalten, ca85 den momentana, AMUL är ungefär "long term fuel trim" och LAMB "short term fuel trim" (det är inte värdet från O2 sensorn, men styrs av den)
    ad85/ca85, AMUL, samt LAMB tillsammans visar vad bränsleupprikningen ligger på. vid fullast används ad85 och amul (ca85 kommer dock visa ad85 värdet vid fullast)

    LMM rengöres med crc luftmassrengöring (crc air sensor clean), finns på mekonomen där jag bor iaf. plocka loss LMM ur bilen och spraya på dom 3 små motstånden som sitter mellan stängerna, som skall vara vita/ljusbeiga och du skall kunna ana små streck på dom. håll kontaktstycket uppåt hela tiden, det är säkert inte bra att det rinner in medel där.
    Det knepiga är att motstånden blir smutsigast på sidan där det är ett nät, så det är svårt att se och komma åt bra. men repetera tills dom är rena. blås torrt med tryckluft eller låt lufttorka tills det är helt torrt, du får inte koppla in den direkt då det kan skada motstånden. dels då dom kraftigt kylts ner av sprayandet samt avdunstningen och sedan att dom värms upp till 220 grader över lufttempen direkt när den kopplas på.

    Någon open sid guru får gärna förklara hur allt hänger ihop, men det är säkert normalt med ecms 20, tänkte att det finns en möjlighet att 20 uppnås av att någon parameter har sänkt max engine torque till en lägre nivå än normalt, men är inte säker på om det fungerar så eller om ecms 20 alltid är det högsta förprogrammerade värdet.
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-05-25 klockan 17:48.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •