Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Tomt batteri.., Rulla igång Saab 9-3 T7?

  1. #1
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152

    Tomt batteri.., Rulla igång Saab 9-3 T7?

    Står en 01'a 9-3 med t7 hos stugogrännen, inget ström på batteriet, nån positionsljus hade han glömt at stänga av.

    Har ingan jump-leads här, måste åka hem da, 12mil, är langt utpå landet så det ska ju gå at rulla den i gång?
    Går ju med dom aller flesta andra bilar som har manuell låda, aldri haft någon problem med det iaff..

    Batteriet är helt tomt, händar inget om jag forsökar slå på tändingen eller nån av beljusningen inni bilen, så men han så at brytaren for halvljuset sto på positionsljus å där har bilen stått i sen lördag..

    Så bogseringslina, 2'as växel da eller hur?

    Håppas inte hans batteri är sönder nu, han bytt det förra sommaren, men om bilen startar så får han ju åka hem iaff..

  2. #2
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Det är kanske möjligt att bogsera igång bilen, men jag skulle skaffat startkablar och startat bilen med.
    Det kan ju inte vara 12 mil till närmaste ställe att köpa startkablar?

    MVH Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    På vissa bilar kan man byta batteri medan bilen är igång.
    montera bort ditt batteri medans bilen är igång och sätt dit det tomma batteriet.
    montera sedan ditt fulladdade batteri i den andra bilen.
    OBS! försiktighet fungerar bara på vissa bilar
    Om det batteri du skall ladda upp fortfarande är i skapligt skick så har det en väldig låg inre resistans och generatorn kan bli ansträngd.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Jag skulle aldrig byta batteri när motorn är igång om inte någon servicetekniker som VERKLIGEN kan min bil som jag litar 100% på säger att det går...
    Det är klart den skall kunna bogseras igång, trampa bara inte på gasen när ni försöker starta den då detta stänger av tändkassetten.
    /Johan

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    På vissa bilar kan man byta batteri medan bilen är igång.
    montera bort ditt batteri medans bilen är igång och sätt dit det tomma batteriet.
    montera sedan ditt fulladdade batteri i den andra bilen.
    OBS! försiktighet fungerar bara på vissa bilar
    Om det batteri du skall ladda upp fortfarande är i skapligt skick så har det en väldig låg inre resistans och generatorn kan bli ansträngd.
    Det måste nog vara det sämsta råd jag läst på det här forumet, grattis! Att varna räcker inte, rådet får inte förekomma i samband med någorlunda moderna bilar.

    Att koppla bort batteriet under drift är på många moderna bilar ett säkert sätt att förstöra elektroniken och/eller generatorn.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Det måste väl finnas någon inom rimligt avstånd som man kan låna startkablar av? Eller om man ställer sig vid vägkanten och försöker få hjälp med startkabel av någon förbipasserande, kanske med en skylt "startkablar"? För min del ingår sådana i standardutrustningen, och säkert hos många andra.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Grannen var kvär på stugan (pensjonar) och jag ar tilbaks, har nu startad bilen med startkablar og gikk fint.

    Finns ingen batteriladare här, så bilen får stå å gå en stund, hur länge borda den stå och gå?
    Tänkte jag kunne kör en sväng me den men orkar inte köra hele kvällen, har andra sakar at göra..

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Kör en sväng med så få förbrukare(Belysning, fläkt, radio mm) på som möjligt och inte på för lågt varvtal så laddar den.
    Står den på tomgång laddar den inte mycket samt att kylfläkten som drar mycker ström kommer att gå igång då och då.
    Parkera den sedan så att du i nödfall kan rulla igång den.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Stängar av alle forbrukare av ström såklart, hur långt måste jag kör?

    Tänkar jag kör en sväng och sen lar den stå på tomgång å ladda en timmes tid med alt som drar ström stängt av, det har gått bra på andra bilar för meg forut så borda funka nu å
    Senast redigerat av c20let2k den 2016-05-20 klockan 16:08.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Kör en sväng med så få förbrukare(Belysning, fläkt, radio mm) på som möjligt och inte på för lågt varvtal så laddar den.
    Står den på tomgång laddar den inte mycket samt att kylfläkten som drar mycker ström kommer att gå igång då och då.
    Parkera den sedan så att du i nödfall kan rulla igång den.
    Det är växel spännings generator så allt detta du skriver stämmer inte, den laddar inte mer för att du rusar motorn, och den laddar inte mer eller mindre för att radion är på.
    Om generator laddar så ger den så mycket som belastningen drar upp till den max ström så står på generator.

    Och rulla i gång en ny bil med tomt batteri blir trögt, för får data boxen ingen ström och under har för mig 10 volt. så kan du rulla den bilen till Italien utan att den startar

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Angående att byta batteri när bilen är igång så är detta naturligtvis en nödlösning men jag kan berätta att det har fungerat fint på en saab 9-5:a av årsmodell -00.
    För att utveckla detta närmare så skulle jag förstöra denna tråd.

    angående ditt batteri så är det stor sannolikhet att det är trasigt p.g.a när spänningen i ett batteri understiger 12v så ökar oxideringen väldigt snabbt i batteriet och det blir då förstört.
    Ett batteri som är i bra skick ska ha en låg inre resistans och därmed väldigt trögt att öka spänningen i.

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Chrfo Visa inlägg
    Det är växel spännings generator så allt detta du skriver stämmer inte, den laddar inte mer för att du rusar motorn, och den laddar inte mer eller mindre för att radion är på.
    Om generator laddar så ger den så mycket som belastningen drar upp till den max ström så står på generator.

    Och rulla i gång en ny bil med tomt batteri blir trögt, för får data boxen ingen ström och under har för mig 10 volt. så kan du rulla den bilen till Italien utan att den startar
    Nja, att rusa motorn hjälper såklart inte men varvet behöver upp i lite mer än normalt tomgångsvarv för att komma in i sitt arbetsområde, Norrbagge är ekperten och kan säkert utveckla bättre.
    Och det är självklart bättre att stänga av förbrukare som t.ex. radion då den inte tillför något. Dvs. Låt så mycket som möjligt av generatorns kapacitet gå till batteriet och batteriet kan heller inte ta emot hur mycket som helst så det räcker säkert både till att ladda och till radion men i denna situationen finns ju ingen anledning att ha fler förbrukare än nödvändigt på.

    Vissa bilar funkar att rulla igång även på helt tomt batteri och andra inte. Har rullat igång en Kadett GSI 16V som dragit ur batteriet på Arlanda under en semester och den sprang jag igång själv på 3-5meter, startade hur snällt som helst men en modern generator behöver spänning för att börja ladda och har man väldigt dåligt kräm i batteriet är det i mina ögon bättre att låta den lilla batterikapaciteten gå till elektroniken snarare än startmotorn och med en gnutta tur så hoppar den igång, börjar man nöta på startmotorn med trött batteri kan man som du säger be om hjälp att knuffa den till Italien (Vill dom ha Sabbar där ?? )
    Notera skillnaden på tomt och trött batteri.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Batteriet så inte så gammalt ut, typ sönnak batteri så är jo kvalitet.

    Starta med startkablar, lot kablana stå på batteriet et par min mens jag rusade min 9-5 til 2500 varv ungefär, starta jag 9-3'n, startade direkt.
    Kört en sväng, 2.5 mil ungefär, inte på motorvägen men bare i 30-50 väg rundtom, ingen radio, ingen AC/varma på, endast parkeringsljus, alt elektronikk som gick at stänga av, stäng jag av.
    Så orkade jag inte köra mer och ville ha öl så nu står den å går på tomgang, får stå en timme ungefär så håppas jag det är ok.

    Batteriet vil ju inte bli topladdat, men at det är ström på det.

    Har ju stått med liten/ingen ström i en vecka ungefär så håppas det går bra, nyare batteriar ska tåla at bli urladdat minst en gong har jag läst.
    Är ju varmt ute och så tror det skal ha gått bra.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Nja, att rusa motorn hjälper såklart inte men varvet behöver upp i lite mer än normalt tomgångsvarv för att komma in i sitt arbetsområde, Norrbagge är ekperten och kan säkert utveckla bättre.
    Och det är självklart bättre att stänga av förbrukare som t.ex. radion då den inte tillför något. Dvs. Låt så mycket som möjligt av generatorns kapacitet gå till batteriet och batteriet kan heller inte ta emot hur mycket som helst så det räcker säkert både till att ladda och till radion men i denna situationen finns ju ingen anledning att ha fler förbrukare än nödvändigt på.
    Har för mig att i alla fall i 95 aero ska sitta en 140 Amp generator, osäker på om 93 har samma eller mindre men det räcker gott för att ladda batteri, men det kan i detta fall och vara bra att dra på värmestolar och allt extra som drar ström för att få generator att ladda mer, den den bara ger just vad som behövs för stunden, så för brukar du mer ström så är det mer ström som passerar batteriet och det är i detta fall inte dåligt

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Passera batteriet är en sak, nu vill vi ju få batteriet att ladda och det är bara spänningen och tiden som påverkar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Jag körde som sagt ungefär 2.5 mil, bilen fick gå på tomgang i ca 1tim, startade helt fint nu, så batteriet är vel ok, änn så länga, jag tror det har gått bra

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Trevlig
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. SAAB turbo 9-5. Problem att få bilen att rulla/köra
    Av Nikitos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-07-18, 22:24
  2. kablat igång bil med fruset batteri, generator trasig!
    Av hall112 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 21:21
  3. Saab 9-5 150hk -02 Tömt oljan i motorn
    Av Maer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •