Sidan 38 av 48 FörstaFörsta ... 283637383940 ... SistaSista
Resultat 741 till 760 av 946

Ämne: Rädda en Saab 9000 A50 -97

  1. #741
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Pryggt och snydligt. Tom. "Musbion" fanns där :-)

    Något jag brukade göra med dom äldre bilar jag köpte var att knäppa av frontglasen ur armaturerna
    och diska dom på insidan. Där fanns mycket trafikfilm/släppmedel
    och kondenserad skit. Sedan, samma sak med en fin pensel och m y c k e t f ö r s i k t i g t pensla
    reflektorerna med diskmedel+varmt vatten. O så fint det blev efteråt...

    Det gick att göra tills SAAB bytte till plastglas. Svetsade. Obytbara. Blä.

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  2. #742
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av JonathanW Visa inlägg
    Butan/propan är båda mycket explosiva speciellt i ett slutet utrymme, skulle ju vara mindre kul om olyckan är framme.
    Nja, bil-AC får inte innehålla butan eller propan pga EU-regler. Det är bara Ok i alla andra AC-system.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #743
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nja, bil-AC får inte innehålla butan eller propan pga EU-regler. Det är bara Ok i alla andra AC-system.
    De är just de jag menar, men dock innehåller en del av "gör de själv kitten" hydrocarbongas som är propan eller butan/propan som inte skall användas speciellt inte om de läcker satan.
    Var nog lite väl otydlig i mitt första inlägg.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  4. #744
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Lite framsteg.



    Nya torkfiltret. En viss skillnad från det gamla rostiga



    När jag monterade min kondensor i vintras så var den tät eftersom donatorn den kom ifrån hade fullt tryck i systemet. För att se om det fortfarande var hyfsat tät eller om den hade ett stort hål i sig så provade jag trycktesta den med min handpump. Den höll samma tryck i flera timmar. Så gissningsvis är det inte något större fel på kondensorn. Jag har även kollat med UV-ljus efter läckor från spårmedlet som funnits i systemet. Hittade ingen läcka men det kan tänkas att spårmedlet sköljts/tvättats bort när bilen har blivit använd.



    Jag passade på att montera bort motorfästet som jag ska byta. Med tanke på hur slappt fästet var och sprickan som blev synlig när jag böjde på fästet så tror jag det här hade sett sina bästa dagar. Hoppas att det nya motorfästet kommer med posten idag så kvällen är räddad och återmontering av allting kan börja.

    Jag har förresten fyndat lite spännande saker som förhoppningsvis snart landar hos mitt postombud.

    4 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  5. #745
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Du behöver inte köra med "cliffhangers" vi följer tråden med spänning ändå.

    4 användare gillar detta inlägg



  6. #746
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    OBS: Vill börja med att varna känsliga tittare. Är du allergisk mot taskiga svetsar så är det dags att börja blunda!



    Mitt nya motorfäste kom som planerat med posten idag. Får väl passa på att tacka både Speedparts och Postnord för detta
    Jag började med att montera motorfästet.

    På riktigt nu när det dags att börja blunda för om du är känslig!



    Sen blev det egentligen inte riktigt som jag hade tänkt det. Det är ganska trångt kring vattenpumpen och eftersom jag har haft loss den 7 gånger tidigare men fortfarande haft ett litet läckage så tog jag ner downpipen så jag skulle komma åt bättre. Problemet är bara det att för att jag ska kunna vrida ner downpipen måste jag ta ner precis hela avgassystemet Vem var det som var så smart att han svetsade nästa alla skarvar på avgassystemet.... Men eftersom det ändå var nere på backen så tog jag tag i lite fix. Jag är ju mer eller mindre heldålig på att svetsa så jag tog ut avgassystemet och kontrollerade alla mina tidigare svetsar noga, där det fanns minsta tvivel så slipade och bättrade. Jag svetsade dit en ny upphängning vid katalysatorn eftersom den tidigare satt aningens för långt fram.




    Ni får ursäkta kvalitén på mina svetsar.... Jag har haft ett extra uttag för bredbandslambdasonden men den har suttit snett neråt vilket gjort det möjligt att lambdasondens kabel ska fastna i något när jag är ute och kör. Jag svetsade därför dit den här så jag istället kan montera bredbandslambdasonden snett ovansidan. Måste dessutom köpa en ny svetshjälm. Hjälmen jag har är fullständigt kass så jag fick mestadels punkta och blunda.



    Jag sprayade zink-spray på alla svetsar och upphängningar på avgassystemet.



    Putsade upp det vattenpumpen en aning, så den inte såg helt hemsk ut. Bytte pump mot en annan som jag hade liggande, hoppades på att det skulle ge lite tur så det blev tätt.



    Jag monterade pumpen och se på tusan det håller tätt på alla ställen Äntligen!

    Angående cliffhangern så tog Schenker lite extra tid på sig, på tisdag hoppas jag att jag ska ha det paketet i min hand.

    8 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  7. #747
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Keep up the good work! ang svetsarna, alla har vi varit där nån gång i livet!

    Mvh Roberth

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #748
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    TISDAG !!!! Byt leverantör vi står inte ut....

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #749
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Spenderade början av dagen i garaget och efter det har jag åkt och hämtat en trasig åkgräsklippare som tog upp större delen av dagen. Men två timmar fick jag till nu på kvällen så är nästan allting återmonterat. Det blev tyvärr inga bilder för jag kände mig lite stressad när jag skruvade och samtidigt klurade på den där trasiga gräsklipparen. Imorgon är det tänkt att starta upp bilen igen och provköra.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  10. #750
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350


    Bilen nere på backen igen. Vattenpumpen är nu äntligen tät, motorfästet nedre är bytt och lambdauttaget är flyttat. Vid provturen så var det en klar skillnad med nya motorfästet. Motorn rör inte på sig lika mycket



    Bilen har velat dra en aning mot vänster så jag mätte upp hjulinställningen och höger fram hade lite för mycket toe-in så jag justerade. Låter enkelt men det tog mig fyra justeringar innan jag var nöjd. Ett himla pyssel att höja, justera, sänka bilen, rulla fram och tillbaka, ställa fram grejorna, mäta, justera grejorna, mäta, justera, mäta, mäta om och om igen... Vid provkörningen så kändes det väldigt bra och bilen visade inga tendenser på att vilja dra. Efter det så tvättade jag bilen, sköljde av motorn och torkade i dörrarna/gångjärnen. Behöver nog på gångjärnen/dörrarna igen lite senare med starkare medel.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av JörgenGranberg den 2017-06-12 klockan 13:02.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  11. #751
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350



    Plötsligt händer det! En dag före utsatt leverans. En splitterny skinnratt till Saab 9000. Levererad i originalförpackning med skyddet kvar runt ratten. Tror och hoppas att det ska göra ett litet lyft för interiören.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  12. #752
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Vad det bara det vi väntade på ;-) det måste komma mer....det är snyggt med ny osliten ratt.
    Du får skydda den med plast så att du inte sliter på den och ta av skyddet till högtidliga tillfällen.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #753
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Vad det bara det vi väntade på ;-) det måste komma mer....det är snyggt med ny osliten ratt.
    Du får skydda den med plast så att du inte sliter på den och ta av skyddet till högtidliga tillfällen.
    Kanske bara blir att köra utan rattskyddet på söndagar Eftersom du inte tyckte ratten var tillräckligt så delar jag väl med mig om det andra som har kommit hem via post



    2,8 liter lack och lite tillbehör. Har förutom det här paketet och köpt en syrabaserad grundfärg. En fin huv i fel färg står och väntar på uppmärksamhet i garaget. Jag har beställt en okapad bakre stötfångare som förhoppningsvis dyker upp om en vecka eller liknande. Min lagning på befintliga stötfångaren blev bättre än ett stort hål där dragkroken suttit men spacklet har satt sig så det är inte tillfredsställande. Planerar att lacka och fixa en hel del i vinter. Planen är att börja med huv och bakre stötfångaren redan i sommar, får se när jag fortsätter med resten. Vill passa på att köra bilen ett tag i varje fall. Jag har dessutom andra saker som kräver uppmärksamhet, åkgräsklippareprojektet jag hämtade i helgen samt sambons bil behöver också få en del kärlek.

    4 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  14. #754
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Ut med det gamla och in med det nya helt enkelt.





    Personligen tycker jag att det finns två vägar att gå när det gäller inredningen på 9000. Antingen trä precis överallt eller absolut ingenstans. För mig blev det de senare.

    6 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  15. #755
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350


    Jag och grabben tog oss en tur till stan idag efter att bilen vilat en vecka. "Silverbilen" är bästa bilen om man frågar honom. Bilen gick lite magert under uppvärmning från kall motor så jag fipplade lite med programvaran när vi kom hem. Laddade in den nya programvaran på eftermiddagen. Tyvärr ropade jag hej för tidigt gällande att det lilla men ack så irriterande kylarvätskeläckaget var åtgärdat. Efter att bilen vilat en vecka fanns det åter igen en liten rackarns vattenfläck under bilen.



    När vi var i stan plockade vi upp lite nya verktyg, bland annat en sån här kort sak med spärrfunktion. Sjukt smidigt. Invigde den senare på kvällen.



    På kvällen tog jag loss vattenpumpen igen. Jag har rivit vattenpumpen hur många gånger som helst men jag har varit så insnöad på att jag hela tiden lyckats klämma o-ringen eller fått något skräp i vägen som orsakat läckaget. Nu tänkte jag till och bytte tätningen mot blocket. Otroligt dumt att jag inte gjort det tidigare, men som sagt har jag varit så insnöad på att läckaget kom från yttre o-ringen och faktiskt inte vetat hur enkelt det var att lossa rörstumpen så att man kunde byta tätningen mot blocket.



    Ett par timmar senare var allting tillbaka och uppstartat. Ser lovande ut den här gången för att det är tätt på riktigt. Jag noterar också att vibrationerna i bilen är borta efter att jag bytte motorfästet.

    5 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  16. #756
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350


    Idag spenderade jag några timmar med att fylla på bra att ha förrådet. Mer eller mindre en komplett motor utan tillbehören runt om har jag tagit redo på. Tanken är att plocka isär och spara det mesta på hyllan så jag har det mesta på lager om det skulle behövas. Tyvärr är motorn en 2.0 liters så kolvarna och stakarna är inte intressant för min del. Men om jag inte minns fel så är väl veven, toppen, kamaxlar samma i både 2.0 och 2.3?! Skiljer det någonting på blocken

    PS. Det är bra tungt att lyfta runt och bära en motor när man inte har några bra hjälpmedel som exempelvis motorlyft..

    3 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  17. #757
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350


    Den okapade bakre stötfångaren har hittat hem. Behöver ganska mycket kärlek och ny lack innan den ska monteras. Men jag är hoppfull om att det kommer bli betydligt bättre än den som sitter monterad idag. Den svarta listen ska också få ny svart färg. Eftersom den bakre listen kommer lackas i ny svart färg känns det klokt att lacka alla midjelister på bilen svarta igen. Någon som vill tipsa mig om hur man får bort listerna från dörrarna? Slita rakt ut och hoppas att clipsen håller?
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  18. #758
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Vevaxeln är olika mellan 2.0 och 2.3. 2.0 står det 78 på och 2.3 står de 90 på.

    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #759
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Vevaxeln är olika mellan 2.0 och 2.3. 2.0 står det 78 på och 2.3 står de 90 på.

    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
    Tack! Bra att veta. Onödigt att spara sånt som inte passar.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  20. #760
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Man får 1500kr för kolvar och stakar så.

    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. Rädda en 9000 cc aero -91
    Av Larzzon i forum Projekt
    Svar: 364
    Senaste inlägg: 2019-12-12, 19:25
  2. Rädda en 9000
    Av Toffsen i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-02-26, 06:44
  3. Skrota, sälja eller rädda min 9000 CD Aero?
    Av frostyman i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 22:03
  4. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 00:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •