Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Airbagservice NG9-5

  1. #1

    Airbagservice NG9-5

    Lampan för airbag började lysa idag och displayen säger "Airbag behöver service", tänkte ringa till verkstad imorgon men kan man köra med bilen ändå så länge?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Ja, men jag vet inte hur enträgna varningarna kommer vara...
    /Johan

  3. #3
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Den har jag aldrig hört talas om. Airbag behöver service, vad betyder det? Hur görs en service på airbagen?

    Man lär sig nåt nytt varje dag...
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Vissa larm sparas inte så länge så försök att svänga förbi en verkstad på en gång
    så att de kan läsa av felet, sedan kanske de inte kan åtgärda på en gång utan du
    måste komma tillbaka senare.

    Sedan kan man ju undra som sagt vad det kan vara.

    NG9-5 har ju kuddarna från Autoliv.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ht=krockkuddar
    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Så här ser det ut i displayen. Den röda varningsindikatorn lyser hela tiden texten i info displayen kommer upp när jag startar bilen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Jag gissar på någon krocksensor som är dålig, alternativt dålig kontakt till någon av dem.
    /Johan

  7. #7
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Jag fick för ca 1,5 månad sedan upp att AWD behövde service.

    Dag 1 kom meddelandet i displayen.
    Dag 2 kom meddelandet i displayen, jag ringde och bokade tid. Fick en tid om 3 veckor.
    Dag 3 kom meddelandet i displayen.
    Dag 4 inget meddelandet i displayen syntes.

    När jag sedan lämnade in bilen så kunde de inte avläsa att något meddelande existerat.
    De förklarade att meddelanden sparas i minnet olika länge beroende på graden av allvar.
    Ett oljebyte i "klumpen" genomfördes ändå.
    Till mitt garage: Garaget

  8. #8
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Den har jag aldrig hört talas om. Airbag behöver service, vad betyder det? Hur görs en service på airbagen?

    Man lär sig nåt nytt varje dag...
    Krutet i laddningen har blivit fuktigt och måste bytas. Skämt åsido så kan det t.ex. vara coilspring eller annat kablage som glappar. Kan ju även vara fel på nån airbag.

    Åk förbi en verkstad så fort som möjligt och få det kollat. Det är nog ingen fara att åka med bilen så länge du inte krockar och den felaktiga airbagen inte löser ut som den ska.

  9. #9
    Det är sido-krockkudden i passagerarstolen fram, som är felkällan. Det kan vara något kabelbrott i stolen eller i kabelkedjan från stolen, alternativt något annat som har med airbagkedjan till just denna delen. Man måste felsöka lite mer omfattande, och för åtminstone ng9-5 från 2010 så gäller att när något felar, som här en av kanske 15 krockkuddar, så stänger hela systemet av. Ingen krockkudde funkar, så det är bara att ställa bilen åt sidan för att vara på den säkra sidan så länge. Man försökte släcka felkoden på verkstaden men felet kom tillbaka direkt vilket är bra iof. Tråkigt ändå när man inte vet var en slutnota på det här kan sluta :-(

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Jag fick för ca 1,5 månad sedan upp att AWD behövde service.

    Dag 1 kom meddelandet i displayen.
    Dag 2 kom meddelandet i displayen, jag ringde och bokade tid. Fick en tid om 3 veckor.
    Dag 3 kom meddelandet i displayen.
    Dag 4 inget meddelandet i displayen syntes.

    När jag sedan lämnade in bilen så kunde de inte avläsa att något meddelande existerat.
    De förklarade att meddelanden sparas i minnet olika länge beroende på graden av allvar.
    Ett oljebyte i "klumpen" genomfördes ändå.
    Jag fick komma in direkt för avläsning så det är ju bra i varje fall om det skulle försvinna för nu finns det dokumenterat. Klart man har lite farhågor omkring all elektronik i dessa bilar, kommer ihåg när batteriet tog slut förra året, Det blev som värsta julgranen med felmeddelanden, men det fixade sig direkt bara man satte in ett nytt batteri

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •