Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Byta startkontakt OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Byta startkontakt OG9-5

    Hej!
    har letat runt många timmar på forumet efter en beskrivning på hur man byter startkontakten som skall sitta under tändningslåset, men tyvärr utan resultat, jag kanske söker med fel ordval(det finns ju väldigt många inlägg att söka bland och jag kan tyvärr inte gå igenom alla)
    Har en saab 9-5 -04 som bara startar när den själv vill...
    Startar ibland på 1:a ibland 2:a osv.
    När den inte vill så är den stendöd, alla lampor och annat funkar men startmotorn går ej runt, får vrida tillbaka nyckeln och försöka igen tills den plötsligt startar som den skall.
    Har hört med verkstad att det skall vara startkontakten.
    Hoppas någon vänlig här kanske vet var jag kan hitta hur man gör...
    Tacksam för hjälp...

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS Tue

    Tiden lades inte på att läsa reglerna men det gör inget, jag flyttar din fråga.
    §3.1 Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om.
    §3.2
    Trådar och inlägg skall skrivas i därför avsett forum.

    FAQ är till för frågor som ställts tusen gånger och såklart har svaret på dem.


    Det är en del jobb att byta kontakten, har inte gjort det själv men har rivit isär så mycket att det skulle gå på min -00 som jag bytt handbromsspaken på.
    Mittkonsolen behöver ur och det är lättast om man lyfter ut framstolarna vilket i sig är enkelt.

    Kan kika lite i beskrivningarna och schema och återkomma i frågan.
    Det kan ju även vara något startrelä inblandat och man vill inte byta saker i onödan.

    Edit: Relä K (517) i reläcentralen ovanför högerfoten bör kontrolleras innan du ger dig på tändningslåset då det är lättare att komma åt för kontroll.
    Och det går ju att bygla för att tvångsdra reläet (30-87)

    Beter det sig lika med båda nycklarna?
    Tror att Immobiliseringen och nyckelns transponder är inblandad i att dra runt startmotorn.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-05-14 klockan 23:24.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Tue Visa inlägg
    - Hoppas någon vänlig här kanske vet var jag kan hitta hur man gör...
    Som HeRmAN skriver er én mulighet startreléet, men andre feilkilder kan være kontakten på girvelgeren eller ledningsnettet.

    Tråden Startproblem Saab 9-5 t Biopower 06 (med manuelt gir) beskriver et tilfelle som ligner ditt: http://forum.saabturboclub.com/showt...hlight=automat

    Post #13 tipser om bytte av reléer for feilisolasjon, og post #11 viser hvordan målinger kan utføres for helt konkret påvise - eller avvise at det virkelig ER kontakten til tenningslåset som svikter. I refererte trådskaper sitt tilfelle var det dette siste som var årsaken, men andre ganger har det vært girvelgerkontakten (kanskje helst ifm. automatkasser).
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för svaren!!!
    Det var startkontakten på min bil som var kass.
    Fick ta bort hela konsollen mellan stolarna (tog inte ur stolarna) och lossa hela kåpan som växelspaken sitter i, lossade även växelföraren i motor-rummet så att jag kunde ta bort hela kåpan med växelspak.
    Sedan så var det ganska så enkelt att byta startkontakten.
    Fick dock ta hjälp av Mannes Bilverkstad(SAAB) i Sölvesborg då jag fick blecket (som man måste lossa för att få bort kontakten) fel, detta gjorde så att det gick att ta ur nyckeln i vilken växel som helst (inte ok på bilprovningen tydligen).
    Dom hjälpte mig även att justera växel-lådan rätt efter ihopmontering
    Så nu funkar allt perfekt igen

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 02:21
  2. Byta startkontakt 9-5 -03
    Av Anders1984 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-12-31, 13:16
  3. Byta startkontakt Saab 9-5
    Av -StronG- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-13, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •