Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byta bränslepump NG9-3 1.8t -07 SC ej biopower

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755

    Byta bränslepump NG9-3 1.8t -07 SC ej biopower

    Tänkte hjälpa en kompis byta bränslepumpen, vi har konstaterat 0 bränsletryck med fungerande strömförsörjning hela vägen till pumpens kontaktstycke framför tanken.
    Då detta blir ett utomhus jobb på en parkering en bit bort vill jag försäkra mig om att vi kommer lyckas på första försöket
    så då undrar jag: om tanken är halvfull, BEHÖVER vi dränera tanken helt först?
    Det är massa snabbkopplingar till pumpen och kolkanistern osv, är detta snabbkopplingar som kräver specialverktyg eller är det typen som går att nypa/vrida eller så för hand?
    Är det nödvändigt att som i WIS instruktioner skruva bort hela innerskärmen? och även nedre delen av stötfångaren bak?

    vi tänkte slänga in en sån här http://www.mekonomen.se/bil/reservde...4-0986580807sv ,den skall väl passa?
    det är alltså en bensinare, med externt bränslefilter.
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-05-17 klockan 01:32.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    just, sedan är det någon annan typ av låsmutter runt tankarmaturen som är i metall (jämfört med gamla plastringen med flänsar) kan man hoppas att den går bra att hamra på och tillbaka med mejsel?

    någon här har väl gjort denna operation själv? svar på bara någon av mina frågor är till stor hjälp.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    hej på sig!
    har inte bytt hela armaturen någon gång så kan inte hjälpa dig där.
    Men därimot har jag bytt många pumpar, igenom plåten under baksätet.
    Då behövs varken tanken tömmas eller demonteras och jag byter bara el-pumpen.
    Mindre jobb samt billigare att bara köpa pumpen.
    Plåten sätter jag tillbaka med pl400 lr liknande.
    (bara skitsnack att det påverkar karrossens vad det nu är)

    //Nettis^^

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Jo, det gick kanske fint att klippa lite i dom äldre 9-3orna, men denna har inget hål alls. samt att diverse kopplingar behöver lossas en bit bort från pumpen som också är över tanken, det blir ett väldigt stort hål. så nej, det är inte aktuellt att inte sänka tanken.
    tack ändå

    denna pumpen jag länkade till är förresten inte hela armaturen, verkar var någon mellanting....
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-05-15 klockan 23:43.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    okay!!!!
    Vet ej varför t.ex en 9-3 aero v6 -08 är äldre än den du skall byta på.
    Och jo det är hela armaturen förutum locket som du har länkat.
    Och ja det är bra att du letar och frågar om hjälp;-)

    Lycka till

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Tack ok, så du chansade och började bara klippa på ett hum under baksätet? Det är väl ingen som hänsvisat till en 08:a v6a heller?
    Armaturen för mig är hela grejjen, lock, nivågivare osv, men kanske det kalla insats eller nått? vad vet jag.

    Hur som helst: bytet genomfört, följande gjordes
    1. palla upp bilen på högersidan
    2. lossa gummina till avgasröret och låtit det vila på marken
    3. skruvat loss en klämma intill tanken vid tankens baksida runt en gummislang från påfyllningsröret och svurit över att någon satt klämman så att den pekade rakt mot krängningshämmaren, flexibel slangklammermejsel eller ledade verktyg rekommenderas. drog bort slangen och tejpat igen öppningen.
    4. tittat på alla "snabbfästen" till bensinen och skakat på huvudet och istället öppnat hållarna längs golvet för dessa slangar. dom är ganska flexibla och tål att böjas ganska bra över längre avstånd.
    5. lossat kontakten till bensinpumpen, standard saab variant med röd spärr som dras ut, samt tagit ut kontaktstycket ur hållaren.
    6. skruvat loss dom främre bultarna till tankbanden efter att ha satt en domkraft under tanken.
    7. manövrerat ner tanken och ut på högersidan, detta var lite jobbigt då tanken var snarare 75% full och ganska tung då det var trångt under bilen, hade varit väldigt knepigt ensam. betydligt lättare om man pallat upp hela bilen.
    8. rengjort så gott det gick på ovansidan, dragit ur kontakten och sedan lätt knackat bort metallringen runt pumplocket med hammare och skruvmejsel.
    9. lyft locket rakt upp, pilla klämringen och sedan dra bort slangen från locket som går till pumpen, lossa kontakten på pumpen sedan trycka in lite spärrar runt om på pumparmaturen och dra upp gamla pumpen.

    sedan tillbaka i omvänd ordning.
    problem: att få gummitätningen att ligga på plats i sitt spår under locket vid återmontering kan vara ett mindre helvete, den har troligen blivit för stor och detta tog mycket tid och svordomar, hade i efterhand köpt en ny och slängt dit som antagligen passar perfekt. Får man den inte på plats blir det också i stort sett omöjligt att knacka tillbaka låsringen.
    klämman runt slangen är någon besynnerlig variant, du kan inte bara klämma ihop den med en tång, för tången kommer då vara i vägen för att den skall snäppa ihop, löste det med att ha en tunn skruvmejsel emellan på sidan som skall snäppas över.
    så, allt gick att göra utan specialverktyg iaf.

    Men nu är det ju så att en skall byta bensinfilter i samband med pumpbyte om man har minsta vett i skallen, då stöter man på patrull. främre fästet är ett riktigt snabbfäste, tryck in den blå spärren (rektangulär) på ena sidan och dra isär. På baksidan däremot ser det ut att vara en variant som egentligen kräver att du kör in någon ring från filtersidan under kopplingen för att lossa på två spärrar och sedan dra isär. Lyckades dock med en lite skruvmejsel och ett ritsverktyg/oringsverktyg pilla upp flärparna på var sida för att samtidigt dra isär, satt hårt.

    Fynd gjordes i botten av armaturen, det låg massa svarta flagor i botten, jag kunde inte se några skador på slangarna, men det kan ha varit flagor från dom...kanske invändigt i returslangen? Försökte förgäves få upp bottendelen av armaturen ur tanken för bra rengöring, gick inte alls, var några spärrar på utsidan tror jag, men hjälpte inte att böja ut om. var väl något jag missade. kan säga att när man jobbar med händerna i en nästan full tank så känns det ungefär som att rota runt för länge i en frysbox, blir sjukt kallt.
    Sedan när bränslefiltret togs bort så rann det ut en mörkgrå sörja ur den....misstänker starkt att det är gamla pumpslangen som börjat lösa upp sig invändigt, antagligen i stort satt satt stopp i filtret och med tiden dödat pumpen. På ersättningspumpen från mekonomen stod det bosch på lådan, så jag får hoppas det är en tillräckligt seriös slang till denna....
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-05-17 klockan 01:27.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Det va ett jvl meck för att bara byta ett bränslefilter tycker jag.
    Köper gärna pumpen för den kan det ju inte va fel på hehe

    //N

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    så illa var det faktiskt inte och pumpen är död, jag lovar, kan dock starta den ibland på bänken om jag knackar på den... fördelen med att ha hål i golvet antar jag, lättare att slå igång den om den börjar kärva
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Jag körde runt med laddare spänning min gamla i bänken i en kastrull med diesel för att skapa erfarenhet samt se vart det felet låg. Vänder man på pumpen och petar med mejsel på lilla fläkt då snurrar den men efter par minuter stannar. De vart ingen sörja i tanken men slitage har gott så långt så de var bara att byta till den nya Walbro org. USA (köpt på skruvat 690 spänn 2012).
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Skall väl förtydliga att det inte var en sörja typ sirap, men en grå bensin helt enkelt... och med flagor på pumpsidan. om jag gissar rätt så var filtret från 2001 och hade således långt överskridit 6000 mil servicen, då nuvarande ägare kört 6000 mil sedan 2005 och bilen rullat 25k mil. vilket också är så långt pumpen höll.
    20160518_143157.gif20160518_183133.gif20160518_183303.gif
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta bränslepump OG9-5 Biopower
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2023-08-20, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •