Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: SAAB som övningskörnings bil?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182

    SAAB som övningskörnings bil?

    Hej, tänkte fråga er här på forumet om era åsikter angående SAAB som övningskörnings bil? Min budget sträcker sig väl runt 30- 35K och då de bilar jag kollat på så kommer man inte över årsmodeller 03- av det jag läst så har SAAB haft en hel del problem just till det årsmodellen?

    Vad säger panelen här, några tips?
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Kollar du på 9-3 eller 9-5? Ska det bara vara övningskörningsbil så räcker det ju med att köpa en basutrustad Linear, och då får man både fräscha ng9-3 04-06 och fräscha og9-5 i samma ålder och nyare.

    Problemen gäller B205/B235 98-03 och dessa återfinns i 9-5 98-03 samt og9-3 00->

    Så för 30-35 kakor hittar du ju lätt en fräsch ng9-3/og9-3 Linear kring 04-06 med typ 16-20k mil

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    399
    Medlem#
    10015
    ng9-3 2003 hade väl en del skumma elfel om jag ej minns fel?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    9-3 tittar jag på.

    Vad exakt innebär det här:Problemen gäller B205/B235 98-03 och dessa återfinns i 9-5 98-03 samt og9-3 00->?

    Men en bil som gått 15- 20 mil bör jag tänka på en hel del, vad kan det vara? Bytt kamrem, stötdämparna borde vid det här laget vara slitna? Förresten, har inte modeller fram till 06- haft väldigt mycket strul med elen?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amoreex Visa inlägg
    ng9-3 2003 hade väl en del skumma elfel om jag ej minns fel?

    Du han posta innan mig det, tack!
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  5. #5
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Ja just my03 av ng9-3 hade en del oklara elfel. Vid det här laget bör de flesta vara fixade, men säkrast är ju att ta från årsm 2004 och framåt. 03-06 har ju lite jobbig el vad gäller stereo osv, men inte att det krånglar och har sig på samma sätt som det verkar ha varit med 03:orna i början.

    Givetvis så är det ju mer saker som kan behöva repas på en bil som gått 15-20k mil, men tar man tex ng9-3 så är den väldigt felfri. För det mesta är det trasiga fjädrar fram och lite krängningshämmare som brukar gå sönder.

    Kollar ni då på en Linear med 1.8t eller 2.0t så är dom väldigt driftsäkra maskinellt, och ni bör hitta en typ 04-05 kring 14-15k mil för dom pengarna.


    Problemen med B205/B235 98-03 kan kort beskrivas som problem med oilsludge pga underdimensionerad vevhusventilation. 2004 gjordes ventilationen om och problemen minskade ordentligt

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Dessutom har alla SAABar med bensinmotor kamkedja med några få undantag.

    Här har du en klockren bil:
    http://www.blocket.se/stockholm/Saab...m?ca=23_14&w=3
    Kamkedja, låga mil, B207-motorn utan några problem, 2007 vilket innebär helt ny elektronik utan problem, 5-växlad låda vilket innebär säker drift.
    Bara hoppa in och åka i många mil till och dessutom praktisk kombi med dragkrok.

  7. #7
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    fan, nästan gratis
    en pärla ifall man inte vill åka premiumvagn så är detta ett bra alternativ med kombilucka och att man gillar ljudnivån inne i bilen

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Ja just my03 av ng9-3 hade en del oklara elfel. Vid det här laget bör de flesta vara fixade, men säkrast är ju att ta från årsm 2004 och framåt. 03-06 har ju lite jobbig el vad gäller stereo osv, men inte att det krånglar och har sig på samma sätt som det verkar ha varit med 03:orna i början.

    Givetvis så är det ju mer saker som kan behöva repas på en bil som gått 15-20k mil, men tar man tex ng9-3 så är den väldigt felfri. För det mesta är det trasiga fjädrar fram och lite krängningshämmare som brukar gå sönder.

    Kollar ni då på en Linear med 1.8t eller 2.0t så är dom väldigt driftsäkra maskinellt, och ni bör hitta en typ 04-05 kring 14-15k mil för dom pengarna.


    Problemen med B205/B235 98-03 kan kort beskrivas som problem med oilsludge pga underdimensionerad vevhusventilation. 2004 gjordes ventilationen om och problemen minskade ordentligt

    Då ska jag sikta på 04- och uppåt i det priset?

    En med motor 1.8 blir bra, den dricker mindre soppa också då det kommer gå åt en hel del.
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Så länge det är en 1.8t och inte 1.8i så låter det bra. Annars så drar en 1.8t, 2.0t eller en 2.0T ungefär lika mycket vid övningskörning skulle jag gissa. Att tänka på är även skatt och försäkringskostnad. En 2.0 biopower är billigare i skatt än t.ex en 2.8 V6, men försäkringen kan vara det omvända.

    Och bara så det är sagt, tänk på att köpa med manuell växellåda.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Så länge det är en 1.8t och inte 1.8i så låter det bra. Annars så drar en 1.8t, 2.0t eller en 2.0T ungefär lika mycket vid övningskörning skulle jag gissa. Att tänka på är även skatt och försäkringskostnad. En 2.0 biopower är billigare i skatt än t.ex en 2.8 V6, men försäkringen kan vara det omvända.

    Ju mindre motor desto bättre tror jag när man övningskör. För vi kommer köra väldigt mycket.

    En annan fråga som jag glömt fråga tror jag, vad bör max milen vara på bilen jag tittar på, max 15k eller 20k mil?
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Så länge det är en 1.8t och inte 1.8i så låter det bra. Annars så drar en 1.8t, 2.0t eller en 2.0T ungefär lika mycket vid övningskörning skulle jag gissa. Att tänka på är även skatt och försäkringskostnad. En 2.0 biopower är billigare i skatt än t.ex en 2.8 V6, men försäkringen kan vara det omvända.

    Och bara så det är sagt, tänk på att köpa med manuell växellåda.
    Så länge det är en 1.8t och inte 1.8i så låter det bra, varför?

    - - - Uppdaterad - - -

    Hittat en för ett ok pris men den har ett fel och det är det häret finns ett fel på den och det är att förar rutan har glappat så den får man inte ned med elhissen

    Vad kostar det att åtgärda?
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    1.8i är sugmotor från Opel på 122hk som behöver kamremsbyte lite då och då. Inte förstavalet när det gäller begagnad Saab. (Vill minnas att de var rejält mycket billigare än turbomaskinerna som nya.)
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    1.8i är sugmotor från Opel på 122hk som behöver kamremsbyte lite då och då. Inte förstavalet när det gäller begagnad Saab. (Vill minnas att de var rejält mycket billigare än turbomaskinerna som nya.)

    Jaa, glömde det viktigaste, hur ser SAAB bilar ut, är det rem- eller kedja på dem?

    Hittade en sån här: Saab 9-3 2,0T NY BESIKT VECTOR -04 på nästan 20k mil. Men drar inte 2,0T mer soppa än den motorn jag föredrar?
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  14. #14
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Alla bensinfyror i og9-5 och ng9-3 förutom 1.8i har kedja.

    1.8t och 2.0t är exakt samma motor, bara att 1.8t är strypt elektroniskt (motorvolymen är 2 liter). 2.0T (B207R) har vissa skillnader i hårdvara mot B207E/L men den drar lika mycket vid motsvarande körning.

    Iom att det var övningskörning så kanske 1.8t eller 2.0t är att föredra då de oftast ligger lägre i pris än 2.0T och att det där extra pulvret ändå inte behövs.

    Den som Bollman länkade är ju riktigt vettig!

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Alla bensinfyror i og9-5 och ng9-3 förutom 1.8i har kedja.

    1.8t och 2.0t är exakt samma motor, bara att 1.8t är strypt elektroniskt (motorvolymen är 2 liter). 2.0T (B207R) har vissa skillnader i hårdvara mot B207E/L men den drar lika mycket vid motsvarande körning.

    Iom att det var övningskörning så kanske 1.8t eller 2.0t är att föredra då de oftast ligger lägre i pris än 2.0T och att det där extra pulvret ändå inte behövs.

    Den som Bollman länkade är ju riktigt vettig!
    Hade missat det inlägget. Fin bil men inte en kombi :-/
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  16. #16
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Varför inte en kombi? Är väl bättre att lära sig köra bil, i en bil som de absolut flesta kommer köpa i detta kombiland.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Kan du inte bara köra med den bil som du redan äger?

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Är en automat

    - - - Uppdaterad - - -

    Bör jag inte tänka på turbon då?
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  19. #19
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Du bör inte tänka på att köpa Saab utan turbo skulle jag säga.

    Nu övningskörde jag själv i och för sig i en 9000CC med insprutningsmotor på runt 130hk då det begav sig förra årtusendet och klarade av både teori och praktik utan missöden. Det var den enda tillgängliga bilen i familjen, så det fick bli den. Man lärde sig att ha stort tålamod och planera omkörningar väldigt noggrant. Annat blev det sedan med egen bil. 145 vilda turbohästar i en gammal 900. Snacka om raket.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag har nyligen varit handledare åt äldsta dottern som tog körkort utan problem och övningskörningen skedde i alla bilar jag har inklusive min med lite vassare koppling vilket gav mycket bra träning i att hitta dragläget kan jag lova
    På körskolan köpte vi minsta paketet som inkluderade all teori, böcker mm med så få lektioner som möjligt och detta kompletterades med de riskkurser som ej ingick samt över 300mil egen övningskörning och kommentaren på uppkörningen som gick utan problem var "Du har kört mycket va? Det märks!"
    Så lägg så mycket egen övning som möjligt för de skall ju inte bara passera uppkörningen utan även bli vettiga chaufförer därefter.

    När det gäller bil skulle jag nog fråga om bilen skall avyttras direkt när körkortet är bärgat eller och det även kommer att bli första bil för den som tar kortet?

    Skall bilen säljas skulle jag köpa en bil i golfklassen och är eftertraktat och i gott skick för då blir den lätt att sälja sedan
    Skall den behållas som första bil skulle titta på ägandekostnader för den som skall ha den, dvs försäkring mm och att den är bil av rätt typ och storlek.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •