Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Byta växellådsolja NG9-3 manuell?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    Byta växellådsolja NG9-3 manuell?

    frågan har säkerligen varit uppe på tapeten innan men hittade inte riktigt när jag sökte på det.

    Som jag tolkar det så finns det inget bytesintervall på oljan i manuella lådor?

    Har kört lite andra ng 9-3:or (svärmors 9-3X 6-petad och kollegans 1.8 med fempetad låda) och tycker dom är lite mer distinkta i lådan. Min känns lite sladdrig, framförallt när bilen är kall. Lite i-landsproblem sådär men fick mig att tänka på oljan i lådan. Tänkte ju ha bilen ett bra tag så kanske lika bra att byta oljan.

    Som jag tolkar det så är det denna oljan man ska använda:

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/ol..._93165290.html

    Hur mycket är det som går i den 6-petade lådan?

    Då jag mer o mer övergått till att sponsra verkstäder för mekärenden (beror väl på svårighetsgraden på att byta oljan i lådan iofs) så tänkte jag även fråga expertisen här om hur mycket man kan tänkas få betala för v-lådsbyte av denna sort på en verkstad?
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    6vxl skulle ha 3.0liter från början...sen gick Saab ut med att man skulle minska det till 2.2liter vid byte och 2,4liter vid helt tom låda!
    Det var för att förbättra växling vid kall väderlek tex!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Halland
    Inlägg
    62
    Bytte olja i min 6-växlade vid 12000 mil. Den blev bättre när den är kall men inte helt hundra ändå.
    Läste i en annan tråd om trög 6 växellådan. Kanske kan följande lösning funka:
    http://www.ebay.de/itm/Saab-9-3-Spor...0AAOSw7NNT65A-
    Saab 9-3 ss vector biopower 2.0t 08 steg 1
    Saab 9-5 kombi vector 2.3 02

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag ringde till AH bilservice här i Göteborg och pratade lite om detta (alltid kul att snacka med Kaj). Han rekommenderade att man skulle byta v-lådsoljan och sa även att det inte fanns intervaller för detta (vilket är lite skevt egentligen).

    ca 1 timmes jobb och olja skulle landa på max 1200kr. Tycker detta verkar rimligt, eller hur svårt är det att göra själv? Han sa att det kunde vara lite bökigt att komma åt just på den 6 petade lådan.
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Halland
    Inlägg
    62
    Min mek bekräftar att det är bökigt o byta oljan...
    Saab 9-3 ss vector biopower 2.0t 08 steg 1
    Saab 9-5 kombi vector 2.3 02

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Väcker min gamla tråd till liv. Är det samma förfarande att byta oljan på 6 växlade som på 5 växlade? Alltså avtappningspluggen sitter lite dumt till med subframen? Eller är det helt annorlunda?
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  7. #7
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    181
    Medlem#
    1
    Jag byter alltid växellådsolja när jag köper begagnad bil. Denna gång har både sonen och jag, vi har båda 6-vxl låda, lagt i Red Line olja som skall vara lite bättre. Vi har samtidigt låtit montera MapTun shortshift sats som ger mer distinkta/kortare växellägen. Samtidigt var man tvungen att justera växelvajrarna så det kan vara fler detaljer som gör nytta.
    Senast redigerat av MrStcs den 2017-10-24 klockan 22:06.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Ja det är lika bra att göra men jag kommer nöja mig med Saab orginalolja då jag vill göra det så enkelt som möjligt (slipper skölja).

    Kollade WIS och det verkar inte svårare att byta växellådsoljan än motorolja? Batteriet som ska bort bara som jag förstår det. Kan inte riktigt se varför bytet skulle vara knöligt.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Jag tror att det kan var lite svårt att komma åt dräneringspluggen med normalstora verktyg. Vet att en vän fick kapa en insexnyckel för att komma åt (NG93), sedan gick det lätt.
    På min ng900 misstänker jag att någon satt gänglås på dräneringspluggen. Jag var tvungen att ta ner subramen för att komma åt med riktigt bra verktyg, small till ordentligt när det släppte.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290
    Det är mycket enklare att byta på den 6 växlade. Inga problem att komma åt avtappningspluggen. Har du en tratt med längre pip så klarar du dig utan att ta bort batteriet också.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Vanlig trädgårdsslang brukar jag köra med vid fyllning. Passar påfyllningshålet och tratten perfekt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Grundladd GRPs avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -

    Växellådsolja NG9-3 5-vxl manuell

    Precis köpt en beg 9-3 1.8t BioPower från 2008 med 27k mil.
    Har börjat se över den del för del och nu kommit till oljan i växellådan (5vxl manuell)
    Jag började med att kolla nivån, så öppnade på insex-skruven som sitter till höger om drivaxeln.
    Direkt började det rinna ut olja som dessutom var klarröd.
    Hur troligt är det att nivån är på max och oljan är klarröd efter 11 år och 27000 mil?
    Borde väl nästan vara bytt tidigare?
    9-3 SS 2.0t BioPower -08

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag hade bytt ändå. Det handlar om 200kr i materialkostnad, och du får chansen att rengöra magneten i oljepluggen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Återupplivar denna tråden. Har också en NG9-3 med 5-växlad manuell låda och 23 000 mil på mätaren. Upplever att lådan är väldigt trög, framförallt nu under vintern, där man nästan får dra ordentligt ibland för att få i 2an. Även 1an och 5an kan vara lite bråkiga emellanåt.
    Första tanken är ju att byta oljan i lådan och hoppas det löser problemet. Men jag undrar om en manuell låda är lika riskabel som en automatare att byta olja i. Har hört att en automatare som gått långt utan att oljan blivit bytt ska man inte röra, då det finns större risker involverade i det än att låta den rulla vidare med skitig olja.

    Tacksam för svar!

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det är en felaktig uppfattning att man ska undvika att byta växellådsolja i automatlådor. Iaf för Saab.

    I en manuell så hade jag inte heller tvekat att byta. Välj Saab original växellådsolja. Kostar ca 100kr/lit och det går åt under 2 liter så materialkostnaden är bara cirka 200kr.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast ts har en ändå en poäng, om oljan inte är bytt på väldigt väldigt länge och man byter och kanske till och med sköljer så kan det bli så att det fastnat skit på nåt ställe. Det har hänt......Det bästa är ju att byta regelbundet på alla slags bilar oavsett vad fabrikanten säger. Det mår lådan bäst av och håller man oljan ren så undviker man skit som bygger på här och var och som kan lossna om oturen är framme.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det är en felaktig uppfattning att man ska undvika att byta växellådsolja i automatlådor. Iaf för Saab.

    I en manuell så hade jag inte heller tvekat att byta. Välj Saab original växellådsolja. Kostar ca 100kr/lit och det går åt under 2 liter så materialkostnaden är bara cirka 200kr.
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast ts har en ändå en poäng, om oljan inte är bytt på väldigt väldigt länge och man byter och kanske till och med sköljer så kan det bli så att det fastnat skit på nåt ställe. Det har hänt......Det bästa är ju att byta regelbundet på alla slags bilar oavsett vad fabrikanten säger. Det mår lådan bäst av och håller man oljan ren så undviker man skit som bygger på här och var och som kan lossna om oturen är framme.
    Ja precis det tänkte jag på, samt att gammal olja kan innehålla metallspån som i värsta fall står för all friktion som finns kvar i lådan. Iaf på automatare. Manuell vet jag som sagt inte men är inne på spåret att byta och hålla tummarna för att den håller ihop. Känns inte bra att tvinga i växlar på detta sättet.

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Är det metallspån i oljan är det nog snart godnatt ändå. Man får ju komma ihåg att man inte kan åtgärda slitna och dåliga lådor med ny olja. Det blir sällan nån skillnad.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Ja du har såklart rätt! Ska ta tag i ett oljebyte nu under våren någon gång, det som känns lite hoppfullt är att den åtminstone blir en hel del bättre när det är varmare ute. Fortfarande inte perfekt men känns inte som man tvingar lådan då iaf.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-09 klockan 10:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -

    Byte växellådsolja NG9-3 Manuell

    Hej,

    Jag undrar om man ska byta växellåds olja på en Saab 9-3 TTiD med manuell växellåda från 2009? Enligt Saab ska den inte behövas bytas, min bil har gått 17000 mil i skrivande stund.
    Saab 9-3 TTID

Liknande ämnen

  1. Byta växellådsolja NG9-3 5-vxl manuell
    Av freddy berg i forum FAQ
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-08-08, 11:41
  2. Växellådsolja Saab 9-5 2,0t manuell 01
    Av Legend97 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-12-16, 19:02
  3. [LÖST] Skillnad på automat- och manuell växellådsolja ?
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •