Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Erfarenheter av Powerflex bussningar till OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -

    Erfarenheter av Powerflex bussningar till OG9-5

    Hej,
    är det någon här som har erfarenheter av Powerflexbussningar (de blå) till en 9-5a?
    Hur länge håller originalen? Har en 9-5 08a Aero-Hirsch med snart 18.000 mil, tycker allt känns bra men när kan det bli tid för byte? Tycker det är svårt att veta när. Vänjer man sig inte långsamt till ändrad väghållningen? Har aldrig varit med om att besiktningen hackar på dåliga bussningar.
    Vilka för och nackdelar kan ni rapportera om Powerflexen? Väghållning/livslängd/Vägljud etc.

    En komplett sats Powerflex koster väl ca 6.000SEK (utan montage). Lönar det sig? och är det skillnad om man har "Hirsch-Chassi"

    /

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Jag bytte både bakre och främre bussningar på min "vanliga" 9-5 Bp -08 när den hade gått runt 10k. Gjorde en brutal jävla skillnad rent ut sagt....Bilen är så mycket tajtare och konsekventare i sitt uppträdande.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Jag har bytt de bakre på båda mina 9-5or, tycker sedanen blev klart trevligare men kombin tycker jag inte att jag upplever någon skillnad på mot original, mina hade gått ca 20000mil och var helt sopslut.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81
    Lånar denna tråd lite... :-)

    Vilka bussningar är det man brukar behöva byta i fram- resp. bakvagn på en 9-5 sc -07?
    Om man byter till powerflex, vilka är det vettigt att byta även om dom inte är slut ännu?
    Tänkte att det är lika bra att byta fler när man ändå beställer och är under bilen och bråkar.
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Dessa brukar man byta
    Nr 1, 2 och 10
    http://shop.textalk.se/shop/13102/fi...x/diag_9-5.jpg

    2 användare gillar detta inlägg


    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    "Hirsch-Chassi" eller inte spelar ingen roll. Det enda som skiljer mot SAAB-original är Hirsch-fjäderbenen med dess lägre fjädrar. Så bussningarna är klart vettiga att kolla över ändå.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81
    Tackar för det!! Det var dom jag gissade på också.
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    8
    Bumpar denna. Tänkte byta A-bussningarna på min 9-5 2.0t 2002 Vector. Är lite sladdrig i bakänden. Nr: 10 i diagrammet ovan. Bör man ta 11:an också när man ändå är där bak och skruvar? Blir det någon märkbar skillnad? Nån bra sida där det går beställa powerflex bussningar billigare än på Maptun? https://www.maptunparts.se/chassi/bu...-saab-9-5.html

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    11 är gummina på krängaren och de kan vara rätt bökiga att byta, har själv bytt till PF BlackSeries på dem.
    Skillnad? Nja det bror ju bl.a. på skicket på de du har idag.
    Är du medlem i STCS får du bättre priser hos Maptun
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    11 är gummina på krängaren och de kan vara rätt bökiga att byta, har själv bytt till PF BlackSeries på dem.
    Skillnad? Nja det bror ju bl.a. på skicket på de du har idag.
    Är du medlem i STCS får du bättre priser hos Maptun
    Dom som sitter där är i bra skick. Men ser ut att vara original. Men är det för bökigt att byta på krängaren så skipper jag nog det. Nöjer mig med A-bussningarna.

    Haha jasså. Hur mycket % rabatt har man som medlem? Blir en storbeställning hos dom inom ett par veckor

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Tror inte det är en fast % hos dem utan man ser det i shoppen när man är inloggad på respektive pryl.
    Då är det hög tid att bli medlem, numera möjligt via Swish
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av gfimpen Visa inlägg
    Dom som sitter där är i bra skick. Men ser ut att vara original. Men är det för bökigt att byta på krängaren så skipper jag nog det. Nöjer mig med A-bussningarna.

    Haha jasså. Hur mycket % rabatt har man som medlem? Blir en storbeställning hos dom inom ett par veckor
    Krängargummina bak är ganska lätta att byta, det är bara en mutter per sida man lossar men sedan kan de vara lite jobbiga att dela. Brukar dock gå med en avdragare.

    A-bussningarna är lite jobbigare. Har man inte tillgång till pressverktyg så får man ha sönder gummit och såga isär originalbussningens metallhylsa.

Liknande ämnen

  1. Svarva bussningar till 9000? Material? Powerflex?
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-25, 09:43
  2. Bussningar 9-5 aero: Byta till Powerflex el. nya orginal?
    Av Ola i norr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 00:22
  3. Powerflex bussningar till 9-5 wagon.
    Av markus_a i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-11, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •