Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Rostlaga skärmkanter NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106

    Rostlaga skärmkanter NG9-3

    Tänker gå an rosten min saab 9-3 från 2008 18000mil som fått mycket rost på skärmkanterna. Min tanke är att jag är tillräckligt tidigt ute så det finns något kvar av skärmkanterna och att det räcker att slipa bort rosten och lägga på grund(dvs rosten har inte ätit upp all metal).
    Metod: Slipa bort rost, 2komponents grund, Slipa, 2komponents primer, slipa, färg, 2komponent klarlack. Klar utsida.


    Men sen kom jag tänka på att det kommer vara rost på insidan skärmkanten.
    Då är frågan vad jag ska behandla med för medel som sitter kvar och skyddar?

    Jag har hittat Hagmans Carosol F40 rostskyddsmedel för underrede. Slipa bort rosten och behandla med det eller ska man spraya på med 2komponent primer för att sedan lägga på denna Hagmans F40 Tjockflytande rostskyddsmedel?

    Hittade också Hagmans underredesmassa, det verkar man ska använda efter man använt sig av Hagmans F40.

    Någon som har erfarenheter för bra rostskydd på insida skärmkant?
    Senast redigerat av buhu den 2018-05-08 klockan 22:38.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    121
    Medlem#
    -
    Du kan kika i min tråd för lite hjälp förhoppningsvis, är helt grön själv så har försökt läst på så mycket jag kan

    http://forum.saabturboclub.com/showt...45#post1482045

    Jag gör som så att jag slipar bort all grovrost, blästra, sen på med 2k epoxi ca primer, den måste man sedan slipas lätt sen på med underredsmassan tänkte jag iaf. 2k primern är ju riktigt bra rostskydd i sig så känns som kaka på kaka om man drar på rostskydd på epoxi.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2021
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Rost på bakre skärmar NG9-3 1,8t -06

    Hej, detta är mitt första inlägg i forumet och hoppas att jag gör allt rätt
    Min Saab har väldigt mycket rost på båda skärmarna bak som är ett vanligt problem på 9-3or och rosten har gått igenom plåten och attackerat sillen. Till min Skräck upptäckte jag när ja tog av den bakre stötfångaren att det inte var så lätt att sanda bort rosten som jag trodde då där inte bara är ett lager metall som rostat men Två!!Runt hjulet sitter ju ett plastskydd som går att ta bort men över det är det metall som rostat också :/. Funderar om det är värt att åtgärda rosten och i så fall och hur? Väldigt synd då bilen är i toppskick för övrigt med ett bra miltal.

    Jag kan inte ta några bilder där bak just nu så får bli den bilden på bilen jag har på datorn för nu men kan posta bilder i flödet senare.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. Rostlaga bakom tankarmaturen NG900
    Av Martin H i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-09-22, 16:58
  2. Rostlaga tröskellådor og9-3
    Av Mr.White i forum Region Syd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-06, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •