Sidan 9 av 18 FörstaFörsta ... 7891011 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 346

Ämne: 9000 A50 2.3 TwinTurbo, 9000 CSE 2.3t & NG9-3 Aero

  1. #161
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av T0bzter Visa inlägg
    Denna såg riktigt trevlig ut
    Tack, kul att höra!

    För övrigt så har det nu gått 5 veckor sedan jag köpte bilen, och den har passerat 500(!) mil i min ägo.
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  2. #162
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Dålig respons här, tycker jag!

    Förra helgen bytte jag lambdasond på TwinTurbon, men sen dalade motivationen igen...

    Men idag har jag hunnit utesluta lite möjliga anledningar till varför 9-3an inte går helt som den ska, samt fixat till en kylvätskeläcka och monterat i en styrbox & ett batteri i TwinTurbon så jag kunde ta en provtur.

    I och med att kylvätskan läckt så fick jag fylla lite, men hade inte tillräckligt hemma för att fylla upp helt, så jag nöjde mig med just på minimum för den korta turen till tvätthallen & tillbaka. Och eftersom bilen går magert på tomgång och i jämn fart, men fettar på när man belastar lite, så vågade jag mig på att sopa ur den lite grann i alla fall...

    Turen gick på riktigt fräscha R-däck, och den river loss så fort man får lite laddtryck, så nog finns det potential... Och visst gjorde det gott för motivationen! Bjuder på ett vääääldigt kort klipp, ni får nöja er med det för stunden.

    https://youtu.be/b6_oER5oUHM

    6 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  3. #163
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Ingen ide varför den går magert på tomgång samt låglast? Har du samma prylar som andreas körde med när han hade grejorna?

    Mvh Roberth

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #164
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Tråkigt att du fick fel spridare till 9-3:an samt att personen vid konfrontation inte var ärlig då heller.

    Hoppas du får twinen att gå bra snart.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #165
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av Roberth Visa inlägg
    Ingen ide varför den går magert på tomgång samt låglast? Har du samma prylar som andreas körde med när han hade grejorna?

    Mvh Roberth
    Nix, det har ju krånglat ett bra tag och jag har funderat en del och hört med många andra duktiga men ingen har lyckats lista ut det.
    Yes, det är precis samma hårdvaruspec.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Tråkigt att du fick fel spridare till 9-3:an samt att personen vid konfrontation inte var ärlig då heller.

    Hoppas du får twinen att gå bra snart.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
    Sånt som bara du här vet...

    För er som inte hört - Jag köpte som sagt en uppsättning bättre begagnade 875cc-spridare i hopp om att lösa problemen med Aeron. Köptes av samma person som jag var iväg & köpte dörren av, så tänkte att det var någon att lita på. Frågade i förväg om det säkert var Siemens Deka 875cc och jovisst, det var det, och de var fräscha och välfungerande med. Skickade över pengarna och nån dag senare fick jag en avi, men jag var på semester så det dröjde ett tag innan jag hämta dem. När jag väl packat upp dem inser jag att det är fel grejer - Jag har fått spridare som är original till 1,8t/2.0t.

    Skrev direkt ett meddelande till säljaren där jag bad om en lösning - Och har sedan försökt igen utan att han svarat trots att han varit online. Fick via omvägar veta att han skulle till Saab Summer Cruise-träffen som var igår så jag tog med spridarna ifall jag skulle få syn på honom - Och det fick jag!

    Gick fram och hälsade med god ton och förklarade läget och frågade hur han ville lösa det, men fick till svar att det kanske var jag som försökte lura honom, eller kanske till och med att någon bytt ut dem under postens gång (Jättesannolikt!), för de han skickade var minsann svarta, inte blå. Efter ett tags diskussion där han mest bara gnällde om att han kände sig påhoppad och frågade mig varför han skulle lura mig på de pengarna (Ja, varför lurar man folk på pengar egentligen?) så gav jag upp med ett par väl valda ord, och fortsatte vidare med alla de lite trevligare besökarna på träffen. Orkade inte stå och diskutera med den *******...

    Träffen var i övrigt väldigt trevlig och mycket uppskattad, och jag fick allt pratat med ett par mycket trevligare profiler också!

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  6. #166
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    502
    SKIT-tråkigt med sånt, jag gillar att köpa och sälja delar själv och man märker att nästan alla blivit brända nån gång. Hoppas han får dåligt samvete och gör rätt för sig.

    2 användare gillar detta inlägg


    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  7. #167
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Okok drygt, äre samma ohm på motstånden samt spridarna som den är mappad för? tänkte om de skiljer där? annnars borde nån kanske kunna justera till programmet åt dig.

    Mvh Roberth

  8. #168
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av Roberth Visa inlägg
    Okok drygt, äre samma ohm på motstånden samt spridarna som den är mappad för? tänkte om de skiljer där? annnars borde nån kanske kunna justera till programmet åt dig.

    Mvh Roberth
    Vi har båda kört med Precision 1260cc lågohm-pridare med motstånd, jag vet inte om det är exakt samma men jag lät iaf Robban fixa mina. Jag fick även en grundmapp av honom som jag bara testat lite snabbt, och endast stillastående. Då var lambda på tomgång klart bättre men verkade magra när man nuddade gasen...

    Nordic-träffen är om två veckor och min förhoppning är att kunna ordna transport upp dit, så får Robban kika på den lite.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  9. #169
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Fixade lite smått i veckan - Började med att köra 9-3ans spridare i ultraljudstvätt, men utan förbättring.



    Sen har jag skruvat ihop instrumentbrädan på TwinTurbon och städat ur den lite, samt dragit en ny kabel till soppapumpen, då den gamla var riktigt fult och högst tillfälligt dragen. Sen en sväng med dammsugare i bilen för att få bort en massa koppartrådar sedan jag klippt kablar & gamla småstenar sedan vintern då det inte blivit gjort innan...

    Igår var det dags att lasta den på kärra och idag har den landat hos Nordic för mappning. Har inget bestämt datum, men det blir väl inom några veckor.

    Nyss lastad på kärran blev det en tur till återvinningsstationen:



    Någon stannade & ställde en skämtsam fråga om det var dags att tippa ner den i en container och sen följde han upp med att han tyckte den var riktigt fin.

    Sen vart det ett stopp vid affären för att skaffa lite färdkost:



    Är riktigt nöjd med höjden nu, alldeles lagom racehöjd och verkligen inte baktung nu när den är typ tom bakom B-stolpen. :P

    Sen ett stopp på vägen upp:

    5 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  10. #170
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Jag har kanske missat det, men vad har du för spridare i 9-3an?

  11. #171
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Jag har kanske missat det, men vad har du för spridare i 9-3an?
    Siemens Deka 875cc. Har fått höra att kvaliteten är lite sisådär på dem, så försöker ordna en justering av programmet till Bosch 550cc och en uppsättning sådana, snarast!

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  12. #172
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av A.Chr Visa inlägg
    Siemens Deka 875cc. Har fått höra att kvaliteten är lite sisådär på dem, så försöker ordna en justering av programmet till Bosch 550cc och en uppsättning sådana, snarast!
    Gött, jag gillar 550cc spridarna. mest för att jag fick färdigt program för dom och dom kostar väldigt lite. bara montera, tanka i program o köra. Kommer nog slippa köpa nya nu när jag ska trimma mer.

  13. #173
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Gött, jag gillar 550cc spridarna. mest för att jag fick färdigt program för dom och dom kostar väldigt lite. bara montera, tanka i program o köra. Kommer nog slippa köpa nya nu när jag ska trimma mer.
    Yes! Det verkar bli så att jag skickar iväg min ECU så får jag tillbaka den med justerat program och med en uppsättning spridare för 2k. Ska räcka till 350hk och min mapp ska ju ge 320hk så det ska vara lugnt. Då vet jag dessutom att spridarna är okej.
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  14. #174
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Har inte du en canusb som du kört till 9000 program?

    Jag använder min canusb via en adapter till OBD uttaget för att ladda i/ur program i min SS

  15. #175
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Har inte du en canusb som du kört till 9000 program?

    Jag använder min canusb via en adapter till OBD uttaget för att ladda i/ur program i min SS
    Nix, jag har tyvärr inte det...

    Men nu är min ECU ivägskickad, bara är hoppas att posten sköter sig så bör den vara tillbaka tillsammans med spridarna tills på torsdag.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  16. #176
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Då var Bosch-spridarna monterade i 9-3an tillsammans med nya mjukvaran. Bilen gick igång men det återstår väl att se om det är likadant imorgon. Effekten saknas fortfarande men tror det kan bero på för slapp WG-klocka alternativt kass magnetventil.

    TwinTurbon har varit upp en snabb vända i bänken hos Nordic, på GLT. Ena oljereturen sprang läck så det ska fixas innan den får gå mer i bänken. Resultatet vart i alla fall rätt okej, 320whp på GLT.

    4 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  17. #177
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    är det org wg klocka? vet att Mackan har förstärkta på G pga att org inte klarar att hålla trycket.

    min klarade 1.36 bar stabilt vilket va lite "wow" på en 23k milare.

  18. #178
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    är det org wg klocka? vet att Mackan har förstärkta på G pga att org inte klarar att hålla trycket.

    min klarade 1.36 bar stabilt vilket va lite "wow" på en 23k milare.
    Japp, det verkar som att förra ägaren bytt till en original, för jag känner mig rätt säker på att det suttit en kraftigare när byggaren hade bilen... Yes, jag vet, har fått tipset att peta i en till fjäder.

    Dock så testade jag att koppla bort klockan igår utan någon skillnad över huvud taget...
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  19. #179
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Uppdatering från Dalarna!

    Bilen är redo, lite småproblem som jag får fixa själv, men bilen är klar i övrigt! Kalaset slutade på 490whp & 625wNm (540hk & 680Nm i motorn).



    https://youtu.be/c01R0WPvGjs

    7 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  20. #180
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Snyggt!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passar 9000 Aero kjolarna på min Saab 9000 CS -92?
    Av Ekengoeswild i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 16:26
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:28
  3. 9000 Aero styrbox till 9000 2,3T, funkar det ?
    Av LHjelm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 00:07
  4. Skiljer sig 9000 aero-lådan mot 9000 2,3T?
    Av putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •