Dålig respons här, tycker jag!
Förra helgen bytte jag lambdasond på TwinTurbon, men sen dalade motivationen igen...
Men idag har jag hunnit utesluta lite möjliga anledningar till varför 9-3an inte går helt som den ska, samt fixat till en kylvätskeläcka och monterat i en styrbox & ett batteri i TwinTurbon så jag kunde ta en provtur.
I och med att kylvätskan läckt så fick jag fylla lite, men hade inte tillräckligt hemma för att fylla upp helt, så jag nöjde mig med just på minimum för den korta turen till tvätthallen & tillbaka. Och eftersom bilen går magert på tomgång och i jämn fart, men fettar på när man belastar lite, så vågade jag mig på att sopa ur den lite grann i alla fall...
Turen gick på riktigt fräscha R-däck, och den river loss så fort man får lite laddtryck, så nog finns det potential... Och visst gjorde det gott för motivationen! Bjuder på ett vääääldigt kort klipp, ni får nöja er med det för stunden.
https://youtu.be/b6_oER5oUHM
9000 2.3TwinTurbo -98
9000 CSE 2.3t -97
9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05
Ingen ide varför den går magert på tomgång samt låglast? Har du samma prylar som andreas körde med när han hade grejorna?
Mvh Roberth
Tråkigt att du fick fel spridare till 9-3:an samt att personen vid konfrontation inte var ärlig då heller.
Hoppas du får twinen att gå bra snart.
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Nix, det har ju krånglat ett bra tag och jag har funderat en del och hört med många andra duktiga men ingen har lyckats lista ut det.
Yes, det är precis samma hårdvaruspec.
Sånt som bara du här vet...
För er som inte hört - Jag köpte som sagt en uppsättning bättre begagnade 875cc-spridare i hopp om att lösa problemen med Aeron. Köptes av samma person som jag var iväg & köpte dörren av, så tänkte att det var någon att lita på. Frågade i förväg om det säkert var Siemens Deka 875cc och jovisst, det var det, och de var fräscha och välfungerande med. Skickade över pengarna och nån dag senare fick jag en avi, men jag var på semester så det dröjde ett tag innan jag hämta dem. När jag väl packat upp dem inser jag att det är fel grejer - Jag har fått spridare som är original till 1,8t/2.0t.
Skrev direkt ett meddelande till säljaren där jag bad om en lösning - Och har sedan försökt igen utan att han svarat trots att han varit online. Fick via omvägar veta att han skulle till Saab Summer Cruise-träffen som var igår så jag tog med spridarna ifall jag skulle få syn på honom - Och det fick jag!
Gick fram och hälsade med god ton och förklarade läget och frågade hur han ville lösa det, men fick till svar att det kanske var jag som försökte lura honom, eller kanske till och med att någon bytt ut dem under postens gång (Jättesannolikt!), för de han skickade var minsann svarta, inte blå. Efter ett tags diskussion där han mest bara gnällde om att han kände sig påhoppad och frågade mig varför han skulle lura mig på de pengarna (Ja, varför lurar man folk på pengar egentligen?) så gav jag upp med ett par väl valda ord, och fortsatte vidare med alla de lite trevligare besökarna på träffen. Orkade inte stå och diskutera med den *******...
Träffen var i övrigt väldigt trevlig och mycket uppskattad, och jag fick allt pratat med ett par mycket trevligare profiler också!
9000 2.3TwinTurbo -98
9000 CSE 2.3t -97
9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05
SKIT-tråkigt med sånt, jag gillar att köpa och sälja delar själv och man märker att nästan alla blivit brända nån gång. Hoppas han får dåligt samvete och gör rätt för sig.
Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.
Okok drygt, äre samma ohm på motstånden samt spridarna som den är mappad för? tänkte om de skiljer där? annnars borde nån kanske kunna justera till programmet åt dig.
Mvh Roberth
Vi har båda kört med Precision 1260cc lågohm-pridare med motstånd, jag vet inte om det är exakt samma men jag lät iaf Robban fixa mina. Jag fick även en grundmapp av honom som jag bara testat lite snabbt, och endast stillastående. Då var lambda på tomgång klart bättre men verkade magra när man nuddade gasen...
Nordic-träffen är om två veckor och min förhoppning är att kunna ordna transport upp dit, så får Robban kika på den lite.
9000 2.3TwinTurbo -98
9000 CSE 2.3t -97
9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05
Fixade lite smått i veckan - Började med att köra 9-3ans spridare i ultraljudstvätt, men utan förbättring.
Sen har jag skruvat ihop instrumentbrädan på TwinTurbon och städat ur den lite, samt dragit en ny kabel till soppapumpen, då den gamla var riktigt fult och högst tillfälligt dragen. Sen en sväng med dammsugare i bilen för att få bort en massa koppartrådar sedan jag klippt kablar & gamla småstenar sedan vintern då det inte blivit gjort innan...
Igår var det dags att lasta den på kärra och idag har den landat hos Nordic för mappning. Har inget bestämt datum, men det blir väl inom några veckor.
Nyss lastad på kärran blev det en tur till återvinningsstationen:
Någon stannade & ställde en skämtsam fråga om det var dags att tippa ner den i en container och sen följde han upp med att han tyckte den var riktigt fin.
Sen vart det ett stopp vid affären för att skaffa lite färdkost:
Är riktigt nöjd med höjden nu, alldeles lagom racehöjd och verkligen inte baktung nu när den är typ tom bakom B-stolpen. :P
Sen ett stopp på vägen upp:
9000 2.3TwinTurbo -98
9000 CSE 2.3t -97
9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05
Jag har kanske missat det, men vad har du för spridare i 9-3an?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
9000 2.3TwinTurbo -98
9000 CSE 2.3t -97
9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
9000 2.3TwinTurbo -98
9000 CSE 2.3t -97
9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05
Har inte du en canusb som du kört till 9000 program?
Jag använder min canusb via en adapter till OBD uttaget för att ladda i/ur program i min SS
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
9000 2.3TwinTurbo -98
9000 CSE 2.3t -97
9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05
Då var Bosch-spridarna monterade i 9-3an tillsammans med nya mjukvaran. Bilen gick igång men det återstår väl att se om det är likadant imorgon. Effekten saknas fortfarande men tror det kan bero på för slapp WG-klocka alternativt kass magnetventil.
TwinTurbon har varit upp en snabb vända i bänken hos Nordic, på GLT. Ena oljereturen sprang läck så det ska fixas innan den får gå mer i bänken. Resultatet vart i alla fall rätt okej, 320whp på GLT.
9000 2.3TwinTurbo -98
9000 CSE 2.3t -97
9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05
är det org wg klocka? vet att Mackan har förstärkta på G pga att org inte klarar att hålla trycket.
min klarade 1.36 bar stabilt vilket va lite "wow" på en 23k milare.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Japp, det verkar som att förra ägaren bytt till en original, för jag känner mig rätt säker på att det suttit en kraftigare när byggaren hade bilen... Yes, jag vet, har fått tipset att peta i en till fjäder.
Dock så testade jag att koppla bort klockan igår utan någon skillnad över huvud taget...
9000 2.3TwinTurbo -98
9000 CSE 2.3t -97
9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05
Uppdatering från Dalarna!
Bilen är redo, lite småproblem som jag får fixa själv, men bilen är klar i övrigt! Kalaset slutade på 490whp & 625wNm (540hk & 680Nm i motorn).
https://youtu.be/c01R0WPvGjs
9000 2.3TwinTurbo -98
9000 CSE 2.3t -97
9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05
Snyggt!
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project