Sidan 5 av 18 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 346

Ämne: 9000 A50 2.3 TwinTurbo, 9000 CSE 2.3t & NG9-3 Aero

  1. #81
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Nu händer det väldigt lite här, jag har blivit ivägskickad på utbildning fram tills jul så möjligheterna att göra något stort är väldigt små för tillfället. Däremot innebär det lite extra klirr i kassan när man kommer tillbaka - Och det innebär ju som vi alla vet att man kan köpa mer bildelar.

    Har siktet ställt på den där Quaifelådan, och tanken är väl att komplettera delsamlingen med koppling, soppapump och smidda stakar också, så kanske aset kan vara igång innan våren är kommen.

    Tills dess får jag trösta mig med att den går rätt hyfsat ändå - Piskade en CL500 -07 häromdagen, och fick sen för mig att kolla lite tider för just den modellen. I sökandet hittade jag en lista med en massa andra modeller, klockade från 80-120 km/h på 4:an. Jag som under helgen rensat ur den sista onödiga lasten i bagaget (och beslutat att gå på lite hårdare med bantningen än tidigare tänkt) hade givetvis klockat också, men bara på 3:an - Bara att ge sig ut och testa på fyran med! Resultatet på 3:an var 2,9s, på 4:an tog det 3.9s.

    Och här är listan med tider, kul att se var en gammal Saab placerar sig.

    http://www.supercars.net/forum/threa...120-kph.42514/

  2. #82
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Här står det stilla - Fortfarande iväg på utbildning, men bara en vecka kvar nu.

    Hämtade en topp i helgen, med mira-frästa säten & inslipade ventiler, samt nyss planad, bara suttit på motor ett par enstaka mil. Ska väl portas lite smått bara, annars får den duga.



    I övrigt så ska jag i veckan boka in tid för en ny vindruta på den gröna, då jag nu när jag kommer hem har möjlighet att lämna iväg bilen över dagen igen, och den ska besiktigas innan februari är slut. Bara en sak som oroar mig - Går det att byta?

    Har hört & sett flera skräckexempel där rutramen på 9000 rostat så illa att man inte kunnat limma dit en ny. Senast nu hos personen jag hämtade toppen fick jag se en Aero-kaross helt tom på prylar, där rosten tagit hela rutramen.

    Jag har fastnat för bilen, men känner inte att jag kan ge mig på jobbet det innebär att fixa ett sånt angrepp. Skulle det vara så illa att den får skrotas så får det i alla fall bli en ny kaross att sätta i allt i, för jag tänker i inte strunta i planen & sälja av allt! Men tills vidare håller vi alla tummar att det går utan problem att limma dit en ny ruta!

    Har pratat med en tidigare ägare, som i sin tur köpt den av sin kompis, och ingen av dem visste något om att rutan skulle vara bytt tidigare, vilket borde vara ett positivt tecken!

    Om några veckor vet vi förhoppningsvis!
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  3. #83
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av A.Chr Visa inlägg
    Här står det stilla - Fortfarande iväg på utbildning, men bara en vecka kvar nu.

    Hämtade en topp i helgen, med mira-frästa säten & inslipade ventiler, samt nyss planad, bara suttit på motor ett par enstaka mil. Ska väl portas lite smått bara, annars får den duga.



    I övrigt så ska jag i veckan boka in tid för en ny vindruta på den gröna, då jag nu när jag kommer hem har möjlighet att lämna iväg bilen över dagen igen, och den ska besiktigas innan februari är slut. Bara en sak som oroar mig - Går det att byta?

    Har hört & sett flera skräckexempel där rutramen på 9000 rostat så illa att man inte kunnat limma dit en ny. Senast nu hos personen jag hämtade toppen fick jag se en Aero-kaross helt tom på prylar, där rosten tagit hela rutramen.

    Jag har fastnat för bilen, men känner inte att jag kan ge mig på jobbet det innebär att fixa ett sånt angrepp. Skulle det vara så illa att den får skrotas så får det i alla fall bli en ny kaross att sätta i allt i, för jag tänker i inte strunta i planen & sälja av allt! Men tills vidare håller vi alla tummar att det går utan problem att limma dit en ny ruta!

    Har pratat med en tidigare ägare, som i sin tur köpt den av sin kompis, och ingen av dem visste något om att rutan skulle vara bytt tidigare, vilket borde vara ett positivt tecken!

    Om några veckor vet vi förhoppningsvis!
    Min 9000 Aero är nog ett utav skräckexempeln.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #84
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Min 9000 Aero är nog ett utav skräckexempeln.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
    Ajjemen! Jag håller tummarna hårt att min klarat sig bättre! Annars kanske jag har möjlighet att få ta över en Scarabé-grön kaross som länsas på prylar pga motorproblem. Hade ju varit perfekt att bara flytta allt man vill ha från denna i så fall.
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  5. #85
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Efter 17 veckor på kurs i Halmstad (Typkurs på en sån där annan SAAB. ) är jag äntligen tillbaka hemma sedan igår.

    Vintern är ju kommen så vinterdäck åkte på med en gång, och idag blev det att trycka in en LED-ramp i fronten. Ogillar extraljus, men med en så diskret installation och på en ren brukis kan det väl gå an. På måndag ska den där toppen få följa med till jobbet för en liten rengöring, så ska vi se hur jag löser resten sen.


    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  6. #86
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Tror mig veta vart du har varit. :P

    Men är ju gött att den utbildningen är över så du kan fokusera på dina bilar. Själv så funderar jag på att montera extraljus på min brukis (fast jag hatar det!!). Hittade en original kabelsats för det till min 9-5 så då blir de te att leta upp några bra lampor.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #87
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Tror mig veta vart du har varit. :P

    Men är ju gött att den utbildningen är över så du kan fokusera på dina bilar.
    Haha, knappast omöjligt att du har rätt.

    Ja, skönt att vara tillbaka, nu kan man ju faktiskt göra saker på riktigt. Varit borta totalt 7 månader i år så har varit lite svårt innan...

    Angående extraljus så är även jag starkt emot det, men när det inte sitter särskilt synligt alls så får det gå an på denna!

    1 användare gillar detta inlägg

    Uky

    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  8. #88
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Byte av rutan bokat, den 29 december faller domen. Jag är duktigt nervös, men vi får hålla tummarna!
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  9. #89
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Bilen står nu hos glasmästaren, och kommer få vara kvar tills på tisdag då listerna inte kommit ännu. Dock har de skurit ut gamla rutan och tro det eller ej - Rutramen är som ny! Inte en rostprick!







    Det innebär att det är dags att jaga Quaife-låda på riktigt nu, vet ni något så hojta till!

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  10. #90
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Grattis! Då släppte en stor sten från ditt bröst förstår jag när du fick höra att den inte var rostig.

    Vad för Quaife låda är du ute efter? En med växeldrev och diffbroms eller bara en låda med diffbroms?

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #91
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Ja, verkligen! Grymt skönt, så slipper man tänka på att flytta stötdämpare etc från denna till en annan. Dessutom kul att se att den ändå är så pass fin trots att den nyss passerat 27000 mil.

    Behöver ha tag i en komplett med både drevsats och diff. Originaldrev håller tydligen inte så länge med ~750Nm, med en stegring på nästan 300Nm mellan 4k & 5k rpm.
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  12. #92
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Du får dubbeltrampa.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #93
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Dåligt med respons här på senaste, men det har väl att göra med de relativt tråkiga uppdateringarna.

    Har dock lite kul grejer på G, växellåda komplett med drevsats verkar väldigt svårt att få tag i så jag kommer få nöja mig med Quaife-diff och ta det lite lugnt på gasen. Byte kommer enligt plan ske ganska snart, och kommer då även ha i en rätt vass Sachs tryckplatta med tillhörande ofjädrad sinterlamell, så det blir en riktig mardröm att sitta i kö med.

    Dessutom blir det i så fall lite trevliga prylar även till den röda, men håller inne på den infon ett tag till.

    Planen är i alla fall att jag ska kunna visa upp två snurror under huven på en banträff nära dig, innan sommaren!

    7 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  14. #94
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 098
    Medlem#
    6234
    Öh! Hur går det? Har hört att det har hänt något idag.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #95
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Öh! Hur går det? Har hört att det har hänt något idag.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
    Man ska inte tro på alla lösa rykten.
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  16. #96
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Nej, Mr_Lööf har rätt.

    Det hela började häromveckan när jag fick veta att han håller till väldigt nära där jag bor, så jag gjorde ett studiebesök i hans garage.

    Fick ett erbjudande om att köpa hans bil, och med i köpet ingick lite mektid i sagda garage.

    Så, idag klaffade våra scheman och därför har jag nu 3st 9000, och en 9-5.

    Vi började skruva i morse och fortsatte tills vi var klara! Vad har vi då gjort? Jo, den främsta anledningen till att jag köpte bilen var att det satt en låda med Quaife-diff i, så vi har helt enkelt rivit ner båda växellådor & bytt plats. Passade på att byta koppling på min, Sachs 4-puck ofjädrad sinterlamell god för 800+ Nm, och deras värsta bolt-on tryckplatta.

    Båda bilar uppe och snart båda lådor nere:



    Koppling på G.



    Båda bilar nere på golvet igen och den ena ger lite stöd åt den andra.



    Och så var båda igång & ute ur garaget.



    Bilen ifråga är en 9000 CDE, som jag som sagt mestadels köpte för lådans skull. Sitter dock lite andra trevliga prylar i, som jag kommer plocka på mig innan bilen tyvärr får gå vidare till skrot.

    Innefattar bland annat shortshift, svart pilotinredning, Bilstein B6 med H&R fjädrar runt om etc. Kommer tas för att monteras på mina andra två.

    4 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  17. #97
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 109
    Medlem#
    8758
    Glöm inte att plocka plastskyddet på bakluckelåsets låstunga och det matchande slutblecket i bakstammen (lite bredare för att rymma plastskyddet också). Plastskyddet passar direkt på CS-låsets låstunga, och sparar bokstavligen lite huvudvärk då och då, det är mindre obehagligt att dunka in i plastskyddet... Det tar bara några minuter att byta.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #98
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Haft några medpassagerare i CDE:n i veckan, alla älskar pilotinredningen. Får ju passa på att nyttja den lite innan det är för sent...

    Sen fick jag åka iväg en sväng till Jönköping, där jag bytte bort 9-5:an. Istället har jag nu en 9-3 Aero 2002. Lite småkul saker som 3" hela vägen och lite ljud, men annars inget jättespännande.

    Den saknar dimljus, men jag tycker mest det ser rått ut så tror jag behåller det så eller fixar något annat kul där.





    Ska väl fixa lite småsaker med den, men annars är den väl tänkt att fylla samma syfte som 9-5:an - Att ta mig till jobbet när räsern inte vill.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  19. #99
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 180
    Medlem#
    2555
    Ungdomsbil och snöplog

    2 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #100
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Och hur ändrar jag rubriken på tråden? Testat med att redigera första inlägget & därifrån avancerade inställningar, men det går inte då det inlägget tydligen innehåller för många bilder...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ungdomsbil och snöplog
    Lite mer ungdomlig än en 9-5 kombi. Men når ju inte ens ner till snön, får fixas.
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passar 9000 Aero kjolarna på min Saab 9000 CS -92?
    Av Ekengoeswild i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 16:26
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:28
  3. 9000 Aero styrbox till 9000 2,3T, funkar det ?
    Av LHjelm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 00:07
  4. Skiljer sig 9000 aero-lådan mot 9000 2,3T?
    Av putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •