Tänkte att det kanske är dags att lägga upp en projekttråd här också. Inte för att det händer jättemycket med mina bilar just nu, utan för att det är kulla att kunna blicka tillbaka på vad man fått gjort, och att dela med sig lite om vad som händer.
Det finns redan trådar för båda bilar på 9000-forumet, så jag kommer mer eller mindre kopiera det som skrivits där rakt in i denna tråden. Tänkte köra med en enda tråd här på STCS, där båda bilar, samt eventuella framtida Saabar får vara med.
Det har ändå blivit lite gjort med åren, så var beredda på en lång trådstart.
Start 1 maj 2015
2012 - jag hade börjat leta efter bil då jag till hösten skulle fylla 18 och ta körkort. En lördag i maj dök det upp en lågmilad 9000 2.3t som en bilfirma i närheten hade till salu. Bilden i annonsen såg trist ut och jag tvivlade på miltalet, så jag bläddrade vidare. Farsan hittade annonsen och tyckte annat. Eftersom de hade stängt under lördagen hängde vi på dörren när de öppnade på söndagen. Vi fick veta att någon sökt upp chefen och sagt att de skulle hålla den, och att han egentligen skulle komma från någonstans i norr till Lund för att hämta den. Oturligt nog för honom så hade han missat tåget ner då hans bil inte startat. Därför sa säljaren till oss när vi provkört bilen att han pratat med chefen som sagt att de inte kunde hålla den, vilket innebar att vi fick den.
Här är den taskiga annonsbilden, dålig bild på en smutsig bil med risiga centrumkapslar:
Vi hämtade bilen på måndagen, då stod mätaren så här:
Dagen efter var jag i full fart med att tvätta och vaxa bilen, blev stor skillnad mot annonsen:
(10 poäng till den som gissar rätt på vad för bil som står i garaget!)
Hann ha bilen i en månad innan jag skadade axeln ordentligt, varpå jag inte kunde köra bilen, därför stod den still rätt mycket den sommaren. Hösten kom och jag som var van vid att övningsköra i en 9-3 2.8T Aero tyckte att 170hk var slött, därför skickades styrboxen till MapTun för lite justeringar.
3 veckor senare fyllde jag 18 vilket firades med teori och uppkörning samma dag. Gick kalas!
Mellanljuddämparen fick bytas under hösten då den gamla var förbrukad. Därefter hände inte mycket mer än att jag använde bilen, förutom att jag införskaffade ett par nya emblem och ett par centrumkapslar till de fula fälgarna. :roll:
Sommaren 2013 kom, bilen hängde med upp till Saabfestivalen och det monterades en träpanel samt en fräschare reflexramp, då den gamla var sprucken. Sen lämnade jag bilen i Skåne medan jag själv flyttade 150 mil norrut för att plugga flygteknik, så då hände det än mindre.
Förra våren fyndade jag en uppsättning Super Aero för 1000:- med nästan nya friktionsdäck. De har dock inte kommit på än eftersom att studentekonomin sade nej till nya däck, samtidigt som jag vägrade åka på friktionsdäck, särskilt eftersom förra ägaren till hjulen valt 205/60-16 vilket är alldeles för stort. 8O I somras hade jag bilen ute i 2 månader, hann med en tripp till Kinnekulle med STCS, ett gäng nöjesturer och fick även monterat trä runt växelspaken och på luckan i mittkonsolen, ett par dimljus samt lagt dit tygmattor från MapTun, och fick även bytt bromsslangarna bak. Och så putsades det givetvis en del på bilen!
Fyndvaror:
Kränger gör den i alla fall! :roll:
När man ändå är förbi igen:
I julas hade jag den ute på ett par turer för att lufta den lite, det fanns ändå knappt något salt på vägarna så det var inga problem. Fick monterat i en mätartavla med APC-mätare, och kom äntligen över en fin A50-inredning som inte fanns 30 mil bort. Temp-mätaren på den nya mätartavlan visade sig visa för högt, löstes enkelt genom att byta ut den mot en som satt i ett komplett mätarhus som jag fick med när jag köpte inredningen. Vid en snabbvisit i januari satte jag i en träaskkopp jag fick tag i till rövarpris, inga bilder på den dock.
Var inte hemma på två månader under februari-mars, så då hände det inte något heller. Inte mer än att jag handlade på mig en vinge, en originalstereo, fräschare dimljus, en finare trälucka till mittkonsolen med bättre passande nyans och en ny uppsättning fälgar (Undrar hur populärt det är hos föräldrarna att jag har 3 uppsättningar hjul i deras garage som är trångt redan från början?
Nu har jag flyttat söderut igen för någon vecka sedan, tanken var att börja med att byta olja och filter, införskaffa nytt batteri, montera vinge och original stereo tillsammans med en CD-växlare. Dagen efter jag kommit ner var jag oerhört sugen på att köra bilen, så jag ställde på den, gick ut och la i ett batteri jag lånade från fars 9-3, och startade bilen. Kom inte utanför infarten innan jag hörde ett ordentligt knakande vid vänster fram, främst vid rattutslag, stillastående eller ej.
Körde en kort, försiktig provtur ändå, och sen lyfte jag bilen och tog av vänster framhjul, fick näven full med drivknutsfett redan då jag lyfte av hjulet. Jättekul, damasken helt förstörd. Upptäckte även att båda fjädrar fram brustit... Detta åtgärdades, och en hjulinställning bokades, men den avbröts då muttern på styrstagen enligt verkstaden satt för hårt. Tog mig inte lång tid att lossa de på båda sidor, och grejerna är fräscha i övrigt, så nu ska den in på hjulinställning på måndag igen.
I övrigt har jag hunnit med att skaffa ett batteri och nya däck till fälgarna, montera de fräschare dimljusen, koppla in stereon (Och ett slutsteg som jag fick jaga rätt på för att få den att fungera), montera en original-vinge, nya träluckan i mittkonsolen samt fått dit nya fälgarna och ett lite roligare slutrör. Bytte även till orange blinkers i fram och i skärmarna, för lite omväxling. Oljebytet har inte blivit av ännu, även om sakerna till det ligger här hemma.
Update 2 maj 2015
Lägger upp en bild på hur bilen blev med nya fälgarna. Togs för ett tag sedan, när den nästan nyss blivit nedsläppt på de nya fjädrarna, därav höjden där fram. Sjunkit ihop rätt bra nu...
Och så en liten detalj som brorsan lät tillverka åt mig i höstas:
Update 8 maj 2015
Nytvättad:
Ute på vift:
Får nog påstå att vingen gjorde stor skillnad, definitivt värd sitt pris (25:-).
Och en lite halvtaskig bild på fronten, så ni får se mina orangea blinkers.
Update 1 juni 2015
Så, äntligen lite fint väder. Fick putsat lite på bilen, måste säga att Cayenneröd är fruktansvärt snygg!
Först bilder på tidigare påhitt:
Torkararmarna blev rätt bra. Här ser ni att rutan inte håller helt tätt nere vid A-stolpen, ser ännu värre ut på andra sidan.
Bromsoken, inte riktigt nöjd med resultatet. Sett bild på samma färgkombo tidigare, men blev inte riktigt som jag tänkt ändå...
Puts, puts! (Ignorera grannens risiga 240 under överdraget.)
Update 4 juni 2015
Kul, mitt två månader gamla Tudor-batteri läcker syra, vart inte så snyggt däromkring.
Alltså, läckaget kan väl knappast ha orsakat det som hänt runt jordpunkten på bilden ovan?
Nåväl, fick tag på ett reservbatteri från en annan bil så att jag kan åka till festivalen ändå.
Har städat upp lite grann efter läckan, men får göra det mer noggrant efter helgen...
Har i alla fall städat lite invändigt, putsat lite under huven och runt dörrar och bagagelucka etc, så nu är bilen färdig för avfärd!
Update 8 juni 2015
Så där, 101 mil avverkade i helgen, 9000 är verkligen trevlig att köra. Det enda klagomålet är att det är lite väl mycket vägljud, men så är det ju en gammal bil...
På fredagen kom jag upp till Trollhättan vid 13.30, hann med en vända till museet för att kolla bilarna folk ställt upp på området, och en sväng till ANA Begagnade delar. Fick med mig en sprillans ny instruktionsbok och en likadan läderpärm.
Ska nog passa bra till bilen när den blivit renoverad.
Denna modellen kom nog inte med 9000, vet någon vilken modell den var till?
När jag kom tillbaka till bilen mötte jag en fascinerad britt, han tyckte den var väldigt fin.
På lördagen fick man gå upp tidigt för att komma till Kinnekulle i tid, bara för att mötas av en massa regn. En kille som jobbat på Saab och byggt på 9000 kom fram och sa att det var kul att se en som var nästan som ny. Åkte därifrån efter att jag fått se P-A rasta sin 1000hk 9-3 lite, eftersom det var så trist väder. Därefter blev det inte mycket mer aktivitet den dagen, mer än att kolla på fina Saabar på museiområdet.
Söndagen gick åt att se vad som erbjöds på bakluckeloppisen, en vända inne på museet och springa runt bland alla grymt fina Saabar på utställningen. Glad att jag äntligen fick se 9000 EcoSport, med 17" Super Aero-fälgarna.
Hittade inte mycket att ha på loppiset, men en uppsättning ny emblem till bakluckan blev det i alla fall!
Emblemen har sett lite småslitna ut ett tag nu, men blev riktigt trista i förra veckan då jag "råkade" komma åt dem med polermaskinen. :roll: Blir med andra ord ett stort lyft!
Hann givetvis med att ta några bilder vid skylten, blev dock inte särskilt bra. Också är bilen fortfarande lite väl hög i fram...
Update 30 juni 2015
Här har det inte uppdaterats på ett bra tag nu, kanske för att det inte gjorts så mycket... Fick i alla fall bytt emblemen här om veckan.
Före (Usch!):
Efter:
Stort lyft, javisst!
Sedan har jag legat på latsidan ett tag, men fick rycka upp mig för några dagar sedan, besiktningsperioden tog ju slut idag. :roll:
Inför besiktning blev det nya bromsbelägg bak, de började närma sig de 4 mm då byte rekommenderas.
Tänkte även ställa in ljushöjden, ifall den skulle ha förändrats i och med fjäderbytet fram för ett tag sedan, så igår kväll letade jag plan mark med en vägg att lysa på. Mätte lite, skruvade lite, klart! Upptäckte på min lilla runda att det bara kom spolarvätska på ena sidan och konstaterade att T-korset som sitter på slangen var igentäppt. Hittade ingenstans där jag skulle kunna köpa en ersättare tillräckligt snabbt, så det blev en temporär fullösning av rang! (Men mer noga tänker jag inte gå in på det! )
Inget kul, så inga bilder på detta...
I övrigt har jag letat avgasläckage, då det burrar mer (marginellt) nu än det gjorde i höstas. Har inte hittat något, såg dock att flätan på flexdelen flätat upp sig lite, men det var tätt i alla fall. Chansade och åkte in till besiktning ändå. Hade dock slängt på mina gamla fälgar för säkerhets skull - var inte säker på vad de skulle tycka om spacers...
Inga problem, fick höra att den verkade väldigt välskött och att den var i riktigt fint skick. En anmärkning: Fälgarna måste bytas ut till nästa år, alldeles för fula för en i övrigt så fin bil.
Så, nybesiktigad utan anmärkning!
Hur många nästan 19 år gamla bilar har aldrig någonsin fått en tvåa på besiktningen?
'
Nu är i alla fall rätt fälgar på, så nu ser den vettig ut igen!
Update 23 november 2015
När det gäller min 9000 så har jag bytt tillbaka till vita blinkers. Har inte tagit någon ny bild på det för jag tycker
inte alls att det är snyggt med vita längre, men man vill ju spara på de orangea nu när vintern kommer!
Bilen körs på sin höjd en gång i veckan för att hålla den igång lite, och ännu mindre blir det nu när saltet kommer...
Här om dagen fick vi en överraskning här nere i söder, snö!
Där står den nu. Salt undviker jag så långt det går, så den kommer inte köras många mil i vinter, men jag lär väl
lägga på vinterdäcken snart ändå, ifall jag skulle behöva den en dag (Och för att spara på de däck som sitter på nu).
Rostiga stålfälgar som är minst sagt fula, de får ni ingen bild på!
Update 4 december 2015
Träknoppen har till slut kommit på plats!
Gav mig tusan på att jag skulle få dit den igår, och så blev det. Fick klippa sönder den vita
plasten som sitter där rätt ordentligt för att få på den, det enda som blev kvar av den är
den biten som håller fast runt själva spaken. På grund av detta fick jag också göra en hemmafix
under damasken för att backspärren skulle fungera, då den inte längre har något att hålla tag i
när den vita plasten är borta. Dessutom var den svarta plasten man drar i när man ska lägga i
R alldeles för hög för att den skulle kunna dras upp i växelspaksknoppen, så även den fick jag
skära av en bit från. Nu sitter den där, och allt fungerar som det ska. Grymt skön att växla med.
Halvdåliga bilder, men ni ser i alla fall hur det ser ut!
Update 8 januari 2016
I förra veckan fick jag tag på ett armstöd. Det behövs fixas lite, men 1:- kändes överkomligt.
Gav dock en slant extra, för det kändes löjligt att i princip bara ta det...
Själva ställningen hade angripits av lite rost, så det första jag gjorde var att ta bort den, skrapa av all färg, slipa ner allt och lägga på ny färg.
Lädret är väldigt slitet, och ska bytas ut innan armstödet monteras i bilen. Eventuellt köper jag ett nytt och skrotar detta...
Och så kom det en liten leverans idag - Nytt lock till handskfacket, samt två nya förvaringsfack, ett vanligt DIN-fack och ett som ska sitta längst ner i panelen. Alltihop undanlagt tillsammans med några andra OEM-delar jag har sedan tidigare, monteras när bilen tas tag i ordentligt.
Till slut insåg jag att jag aldrig fått upp bild på trä-askkoppen som jag förmodligen nämnde
snabbt i första inlägget, så här kommer en halvtaskig bild jag hittade. 230:-, tror jag att jag gav för den...
Update 20 januari
Bestämde mig för att göra ett försök själv med armstödet, så jag beställde lite prylar ifrån England och satte igång.
Före:
Rakade av lite rester:
Läderspackel:
Färgning pågår:
Slutresultat:
Ska väl sägas att det ännu inte är helt färdigtorkat, men tvivlar på att utseendet kommer förändras nämnvärt.
Är rätt nöjd, men inte helt. Ser så klart mycket bättre ut än hur det har varit, men inte perfekt, därför kommer det nu monteras, och så köper jag väl ett nytt när det dyker upp något.
Här har nu detta projekt stannat av. Armstödet kom aldrig in i bilen, då jag inte kände mig nöjd med renoveringen. Sedan inhandlades en billig 9-5 som brukis, och min CSE ställdes av för framtiden - Men jag saknade 9000 varpå en till sådan inhandlades:
Start 30 april 2016
Bilen i fråga är en 9000 A50 -98, som kom ut på de svenska vägarna 1 oktober 1997. Scarabegrön, beige inredning med träpanel och snart 24000 mil på mätaren.
Eftersom det är en -98 sitter det en B234R under huven, mycket trevligt!
Det hela började helgen för två veckor sedan, då jag sent på kvällen fick ett mejl från pappa, som hade hittat bilen på Blocket. Han var lite sugen, då den påminner om en 9000 de hade från 2002 tills dess att den skrotades efter en krasch 2009. Så här såg den ut:
Blev i alla fall inget av, så då tog jag chansen och hörde av mig till säljaren själv, och det ledde till ett köp.
Hämtade bilen i onsdags, då såg den ut så här:
Kom hem och lastade av vinterdäcken vid 22.30, och åkte direkt iväg och tvättade av bilen. Bytte blinkers morgonen därpå, så här såg den ut innan avfärd till jobbet:
Och så två bilder från kvällen samma dag:
Igår bytte jag huvemblemet, matchade mina orangea blinkers med skärmblinkers i samma färg, samt städade ur inredningen lite snabbt.
Blev fint! Som synes är huven väl skonad från stenskott.
Inredningen, som också känns ganska välbevarad med tanke på miltalet:
Så får vi se vart detta leder...
Update 11 maj 2016
Städade ur inredningen lite mer noggrant, mattorna blev bra mycket bättre än tidigare, om än inte perfekta. Bakhjulen kom ut 10mm mot skärmkanten, och jag fick även bytt en usel avgasupphängning mot en lite mindre dålig sådan. Satt med en alldeles för stor avgasklämma och slangklämmor, gnisslade gött. :roll:
Efter en sväng med polermaskinen ser man att lacken ändå är helt okej, ska dock sägas att jag inte är helt nöjd, då det blev lite oförklarliga polerrosor i lacken.
Aeron fick också en liten behandling, och fick följa med ut på en tur:
Sen såg det ut så här i söndags. Vad nu då?!
Ingen fara, bara 8 hjul lastade där bak.
Rent volymmässigt går det ju lätt in några hjul till, men tyckte nog att den var låg nog ändå...
Nog för mig ikväll, har i alla fall knåpat ihop så att tråden är ikapp verkligheten. Håll till godo!