Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Koppla originalslutsteg till originalstereo OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Koppla originalslutsteg till originalstereo OG9-3

    Hej,

    Jag har en 9-3 01 Aero med vad jag misstänker är AS1 systemet. ( inga högtalare i framdörrar, bara bak och i panelen.
    Kablar finns dragna i dörrarna men jag har inget slutsteg i bilen.
    Jag undrar om det går att köpa ett beg originalslutsteg och bara sätta dit.
    Är kablar och fästen mm redan förberedda?
    Någon som har koll eller försökt med något liknande. Vill helst slippa dra en massa extra kablar.

    Mvh
    Johan

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Du har AS2, AS1 fanns aldrig i og9-3.
    Allt kablage är fördraget. Det du behöver är:
    Slutsteg med fästbygel.
    Kabel (8-polig DIN) mellan stereo och slutsteg.
    Högtalare till dörrarna, antingen originalen, eller fästram och eftermarknads. Jag har flera gånger kört med Biltemas 6,5" 2-komponent-system och bara tagit bashögtalaren och kastat resten. Låter oväntat bra för en billig peng.
    Du kan alltid läsa min og9-3-FAQ, länk i min profil

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Då borde jag inte vara helt ute och cykla när jag tittar på detta slutsteget: http://www.bildelsbasen.se/176-W206488.html

    Högtalare löser jag, dock den DIN-kabeln är jag inte redigt med på. Vet vilken du menar, men vart hittar man en sådan tro?

    Tack för snabbt svar!!
    Senast redigerat av Herrnilsson den 2016-05-11 klockan 20:57.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Välkommen till STCS Johan

    Göran Larsson har skrivit en matnyttig FAQ om Saab's ljud i 9-5 som även är applicerbart på OG9-3
    Övrig info hittar du säkert om du söker här på forumet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Bollman:
    Även osäker på hur högtalarna skall kopplas in i steget, finns två kontakter. Är det för höger och vänster då?

    Herman: Tack, kollar igenom den!

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Steget har som du ser 2 kontakter: Den svarta är ström, den gröna utgångarna till högtalarna. På bild 3 se du dessutom en svart kontakt på själva steget (ser fyrkantig ut men är en rund kontakt av DIN-format med 8 poler. Här ser du ett steg där kabeln sitter kvar:

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Okej, då hänger jag med. Tack för all info!
    Om jag har förstått det rätt, så ska detta sitta till vänster om passagerarens fötter. Är det krångligt att komma åt, har försökt leta efter guide för att demontera handskfacket mm. Hittar inget bra dock.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Bara skruva ur de skruvar du hittar (de sitter bakom små plast-flärpar), sen drar man ut handsfacket. Observera att det sitter en plastnit i mitten längst bak, längst ner ovanför passagerarens fötter. Tryck in på mitten och dra ut hela niten. Och en skruv snett in mot mitten utan plastflärp och att det sitter 2 skruvar bakom plastflärpar som man bara kommer åt med dörren öppen.
    Sidoplasten sitter med en enda skruv, längst ner i mitten. Har du det lilla nätet där så sitter det i nätet, liksom, bakom, inte svårt att se om man tittar

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Nu har jag fått tag i slutsteg och DIN-Kabel. Allt är monterat och jag köpte ett par högtalare på öppet köp för att testa.
    Men ur högtalarna kommer i princip bara bas. Låter inte bra alls. Högtalarna är på 4 ohm. Kan det bli problem med ett org-slutsteg när det vad
    jag har läst mig till är gjort för 2 ohm? Svårt att hitta högtalare på 2ohm.

    Hur har ni gjort ?

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Vad skulle annars komma ur högtalarna? Det är ett par bashögtalare och delningen sitter i stereon som endast skickar bassignal till slutsteget och vidare till högtalarna. Tanken är ju att de skall fungera tillsammans med framhögtalarna för att producera fylligare ljud.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Förstår vad du menar, men ljudet är inte bra över huvud taget. Så det känns som att något är fel. Att impendansen är 4ohm på högtalarna spelar ingen roll då?

    Vad jag har kunnat läsa mig till är att de högtalarna man kopplar till slutsteget bör vara på 2ohm. Sedan vad det gör för skillnad vet jag inte.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag har kört med biltema-högtalare i minst 2 og9-3 och det har låtit till och med bättre än original. Jag har då använt dessa:
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...gs-2000030783/
    Och kastat diskanter och delningsfilter och bara använt basarna.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Okej tack för ditt förslag!
    Har du behövt ljudisolera dörrarna för att det skall låta bra.
    Eller har det varit ok utan? Basen som kommer nu låter stumm och nästan
    som att högtalaren slår igenom. ( Dock säker på att den ej gör det)
    Men det låter inge vidare iaf.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Nix, jag har aldrig fipplat med det, har alltid tyckt det var ok som det är. Jag har original i cabben och det låter finfint och man kan dra på rejält innan det slår igenom.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    6 1/2" i dörrarna kan ge skaplig bas om det görs rätt, kan du dela med dig om vilket fabrikat du stoppat in?
    Panelens högtalare går även att förbättra

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Okej, kanske är det något fel på slutsteget jag köpte då.

    Högtalarna jag har prövat med nu är ett par billiga från Jula: https://www.jula.se/catalog/bil-och-...talare-619543/
    Förstår ju med att man inte kan förvänta sig något särskilt av dessa. Men det låter betydligt värre än vad
    jag trodde dom skulle göra.

Liknande ämnen

  1. Montera eftermarknadsstereo mot originalslutsteg m.m. NG9-3 SC -10
    Av pontuspj_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-08-25, 07:20
  2. Köpa beg originalstereo till 9-5 -99
    Av *ölänningen* i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 22:46
  3. Koppla in steg till originalstereo?
    Av boyinblue i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •