Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bildas luft i kopplingen med jämna mellanrum (9-5 -03)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Bildas luft i kopplingen med jämna mellanrum (9-5 -03)

    Tjena!

    Fick kopplingen bytt på verkstad nyligen och då byttes följande: Tryckplatta + lamell (240mm), slavcylinder samt röret till slaven. Allting fungerade klockrent när jag fick tillbaka bilen (7 april) efter ca 2 veckor så hade jag luft i systemet. Detta märktes väldigt tydligt med skrapande växlingar som följd, men så fort bilen var avstängd gick det lätt att få i växlar igen. Åkte tillbaka till verkstan och fick den luftad igen (dom luftar med liknande metod som luftman fast den trycker in ny vätska samtidigt). Nu har det snart gått 3 veckor sedan jag fick den luftad igen och nu är det svårt att få i växlar igen från och till. Dessutom känns dragläget lite skumt nu, dragläget är väldigt nära golvet.

    Några idéer om vad som är fel? Skall bort nu och lämna av bilen på verkstan igen så får dom gå igenom den på nytt. Hade en tanke om huvudcylindern gett med sig men den är bytt i januari 2015 så den bör ju hålla ett bra tag till. Värt att notera är dock att huvudcylindern inte är original utan det är denna: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...r/4090763.html

    Original var restnoterad även då precis som nu.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Är slavcylinder original?

    Låter ju som nån av cylindrarna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    vad är restat? Isåfall bara hos speedparts. Det finns 33 st slavcylindrar i lager hos saab. 882kr st
    Det vanligaste är som sagt att den drar in luft i nån av cylindrarna. Vilken kan ju vara svårt att veta förstås.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Slaven är original. Huvud är eftermarknads. Det har inte försvunnit någon bromsvätska så är det läckage är det inre, kanske i huvudcylindern? Men märkligt att det inte märks direkt, den fungerade ju felfritt i 2 veckor första gången och nu är det nästan 3 veckor.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Fick tillbaka bilen idag och efter luftning är den precis som vanligt. Men nu är den alltså luftad 3 gånger sen kopplingsbytet så dyker det upp luft igen känns ju huvudcylindern som en god kandidat för byte. Denna gången blir det en original huvudcylinder.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    100% de är slaven dvs den bottnar inte mot packning i v-låda, fick vi svarva 1mm då gick bra Summan av de hela 3gg låda ner sen blev som jag skrev ovan.

    Innan hade jag byt helt org slangar och ny h-cyl köpt från biva.
    Ny slaven köptes på mekonommen med t-platta, lammel o urtra.lager.

    Allt var jo nytt och låda åkte ner 3ggr ändå. Man märker inte på olja nivå.
    Kan nämna mina kompisar jobbar på Biva och även dom luftade bilen med deras apparat som kallas "bomb", olja trycksätter man i en behållare och skickar till ABS klumpen, inget hjälpte mer en en dag.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Fast en original slav ifrån Orio lär knappast krångla. Då känns huvudcylindern mer trolig då den är ifrån scantech(?) som jag tror är gamla proparts.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Man får hoppas att h-cyl är boven vilken jag inte tror, iome mitt var köpt från biva.
    Resume: antingen låda svarvades med skev tolerans eller slaven. Därefter blev att nåt måste svarvas o då blev slaven och bra. Funkar kanon sen 2005.
    Den tips kom från en gamal mek, bonde här i trakten och sista jobbet fick han göra för 1000 spänn.Låda ner svarva och upp sen vart de bra.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Okej, direkt efter senaste luftningsbesöket på verkstaden så tappade jag trycket i kopplingen igen, detta var i torsdags vill jag minnas. Så jag beställde helt enkelt en ny huvudcylinder för enligt verkstaden var det garanterat den. På fredagen hade jag huvudcylindern och bytte den över helgen, igår gjorde jag klart det sista med luftning och nu verkar äntligen kopplingen fungera igen! Köp aldrig en huvudcylinder ifrån Speedparts, inte deras eftermarknads iaf. Den byttes i Januari 2015 och hade alltså redan gett upp.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. GDS gone wrong luft i kopplingen typ
    Av Chaan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 12:34
  2. Vänstra dimljuslampan trasig med jämna mellanrum?
    Av Slender i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 18:38
  3. Suger Luft / pyser när man släpper upp kopplingen
    Av Pho3nicXXX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 08:49
  4. Hjälp tack pajja igår, Kopplingen är som att trampa luft!!!
    Av Allstaar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •