Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Problem med kopplingen Sachs ZF OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Problem med kopplingen Sachs ZF OG9-5

    Hej,

    Passade på att köpa ny Perfomance koppling Länk:http://www.sachsperformance.com/Sach...-Kit::108.html (Tryckplatta+organisk lamell 570nm) från Sachs i samband med att vi renoverade motorn i våran 9-5:a. Vi bytte givetvis även slavcylinder, packboxarna etc. när vi ändå hade allt nere.

    I reklamen för kopplingen så står det tydligt att den ska vara så nära som OEM i känslan och inget "av" och "på" kör som det är med sinter, vilket var hela poängen med att lägga ut så mycket mera pengar på kopplingen då bilen ska vara en pigg "daily driver"..

    Problemet är dock att kopplingen varit stenhård direkt efter installation och att försöka slira på den vid t.ex rödljus eller parkeringar, drive in or whatever så belönas man med slutkört ben samt bränd kopplingsdoft om man har otur. Det är också svårt att komma med mjukt från noll i bilen, utan det blir vibrationer och rätt ofta en härlig bränd kopplingsdoft. Jag trodde först att jag köpt koppling från deras racing serie, vilket gjort att jag levt med detta i tron att det är så den ska vara, men efter ha studerat saken närmre så inser jag ju att något inte kan stämma då kopplingen som sagt nästan ska vara som original.

    Och nu till kronan på verket så har det börjat att knacka rejält ifrån förarsidan i motorutrymmet...Ljudet dämpas när man trycker ner kopplingen, men återvänder så fort man släppt upp kopplingen igen. Känns som om bilen också slirar lite då accelerationen är trög och bilen vägrar gå över 70 km/h...Dock så följer varvräknaren med hastighetsmätaren.

    Saab verkstaden jag haft kontakt med tror att slavcylindern är boven, men kan det verkligen inträffa på bara 250 mil att den brakar? Pedalen har ju som sagt varit väldigt trög sen nytt, men kopplingen har ju tagit bra innan. Andra verkstaden (Eklunds i Vinslöv) tror dock prompt att det är huvudcylinder eller kopplingsslangen...Bilen har även nu börjat att tjuta som värsta flyganfallssirenen och detta ljud följer varvtalet. Dock svårt att säga om det kommer från samma ställe.

    Några som har idéer? Ligger sömnlös över detta då bilen är våran enda och som desperat behövs.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Jag vet inte vad svaret är på din bil.. men jag har haft liknade problem på andra bilar och då har urtrampningslagret skurit.... Jag är dock inget kopplingsproffs...
    slaven borde inte gå efter 250mil.. om man inte fått ett rent underbart måndags exemplar. Är du säker på att installationen av den nya kopplingen gått 100%igt?
    Jag skulle nog plockat ner allt igen och dubbelkolla .. om inte annat för att felsöka... analysera slitytor och runtliggande saker för att se om något ser mer slitet ut än det borde.
    hoppas nån annan kan ge dig mer på benen oxå....

    lycka till
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Tack för svaret!

    Det är inte jag själv som bytt kopplingen, utan en riktig bilmekaniker..

    Första känslan för mej säger också slavcylinder/urtrampningslager då allt är sedan innan och fungerade klockrent innan bytet.

    Ska som sagt till Eklundsbíl i Vinslöv i morgon, och det dom inte vet om Saabar är inte värt att veta tydligen...Så jag håller tummarna!
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Hoppas det löser sig.. Säger dom något intressant.. Så meddela gärna vad och om felet blev avhjälpt.

    Skickat från min LG-X150 via Tapatalk
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  5. #5
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Är slaven äkta oem slav?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Hoppas jag verkligen. Köpte den för 1495:- på Maptun..

    Visade sig också nu att min Aero Stage 2 turbo från Speed Parts är dålig med....Det var den som tjöt som en brandsiren efter bara 250 mil..Hoppas det går lös smidigt med SP.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    1495:-? det kostar den modellen som är fram till -04, därefter kostar 1395:-
    Kolla att du har rätt modell, kolla igen vad det står på fakturan.
    Och har du fått dit den borde det vara rätt modell och är du osäker kan du ju ringa och höra efter vad skillnaden är på dem.

    Och så får vi hoppas de blivit seriösa på att hantera reklamationer på SP, vi håller tummarna.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Tack Herman!

    Såg att jag skrev lite fel pris...Är så klart som du säger: 1395:-. Fortfarande inte fått svar från Sachs angående kopplingen...Irriterad är ett ord som inte riktigt räcker till längre. Knackande ljudet från kopplingen/växellåda menade Newman Bil kan uppstå på OG 9-3 och OG 9-5 och således inget att oroa sig för...Men det säger ju ingenting om att den är stenhård och doftar bränt så fort man ens försöker röra sig på en parkeringsplats..

    Fick svar 16:45 igår från SP. Citat:"Hej,

    Det låter märkligt har dom sagt vad som hänt med den? Bifoga gärna någon bild.
    Uppgraderingsprodukter har normaltsätt ingen garanti.

    Med Vänliga Hälsningar / Best Regards
    Micke"
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231

    Saab 9-5 2.3t BP -08 Skramlande ljud från transmission (urtramplager?)

    Hej samlade hjärntrusten!

    Sitter med ett tråkigt problem som uppkommit en sisådär tre månader efter vi bytte koppling/utrampningslager i samband med motorrenoveringen av våran 9-5:a. Från början var det bara ett rytmiskt dunkande ljud som uppstod så länge man hade kopplingen i uppsläppt läge. Dvs, trycker man ner kopplingen så tystnar det men så fort man släpper upp kopplingen igen så kommer det tillbaka...Mina kontakter på Saab påpekade för mig att det ljudet är inte helt ovanligt på uppgraderade kopplingar då han själv hade samma problem med sin viggen koppling.

    Nöjde mig halvt som halvt med förklaringen tills bilen bara ett par veckor senare började skramla något infernaliskt när man gjorde som innan, dvs hade kopplingen i uppsläppt läge.

    La upp en tråd på våran FB grupp med ljudet och överväldigande majoriteten där trodde det var urtrampningslagret som var boven medan Maptun själva inte är lika säkra på saken. Inga av deras verkstadskillar trodde det är urtrampningslagret som är boven enligt Fredrik.

    Ska nu i morgon till Saab galningarna i Vinslöv och låta de tittat på problemet då jag gjort en reklamation av lagret till Maptun och jag skulle jättegärna vilja ha en andra åsikt från våra gamla Saab rävar härpå forumet, då jag själv känner mig utanför min kunskaps zon..

    Länk till ljudet:https://www.facebook.com/groups/saab...64722058274213


    Kopplingspedalen har även börjat nu sen igår att pulsera lite svagt när man trycker ner kopplingen precis innan dragläget, så jag är orolig att den nya lamellen kanske börjat ta stryk med då den stackaren har doftat i tid och otid.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  10. #10
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Jag har 3 st 9-5or i släkten. Alla 3 har ett metaliskt ljud när man står på tomgång två av dem har man klippt balanskedjan. Den tredje har den kvar. Alla 3 har fått nu koppling och slav. En av dem har även ett nytt svänghjul. Oem delar givetvis. Trycker vi ner kopplingen så försvinner ljudet. Det är vibrationer som kan vara dåliga bussningar. Vanligtvis ska det låta förjävligt när man trycker ner kopplingen och slaven får jobba. Då kan man utgå från att det är slaven. I detta fall tvekar jag nog också. Växellådans axel roterar när du släpper kopplingen. Vibrationer kan upstå.


    När slaven är dåligt brukar det höras tydligt när man trycker ner kopplingen..

    Bromsvätska kan försvinna.
    Är tryckplattan dålig så brukar backen vara svår att få i utan att det skorrar .

    - - - Uppdaterad - - -

    Låter dock ganska högt. Är det original slav?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Tjo,

    Slaven är original köpt på Maptun...Ekelunds i Vinslöv vill helst plocka ner och titta då de inte heller tycker det verkar vara slavcylindern.

    Mystiskt detta.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Fixa en stark lampa,, öppna inspektionsluckan på växellådan ovanför, sitter en plastbit där, be någon lysa ner, medans någon trampar ner, sen kolla hur slaven beter sig med kopplingen nertryckt och upp. Kolla om slaven vobblar, (lager ras på g)

    tvivlar starkt på slaven, när du trycker ner kopplingen så frigörs växellådans axel från att rotera vidare, Kvar som snurrar är svänghjulet/slaven och tryckplatta. Och här får slaven redigt med belastning. Här borde det låta om det vore slaven, vilket det inte gör.

    När du släpper kopplingen ,roterar lamellplattan även växellådans axel in till lådan. Och allt annat.

    Spontant känns det som att.

    Vibrationer gör att det låter, troligtvis inte.
    Något i Växellådan. ¨
    Lamellplattan kärvar. bör lukta bränt som fan, och växlarna skorrar samt backen när du växlar.
    Eftersom den inte riktigt kopplar ur helt hundra.


    Rengjorde ni axeln och smörjde den med fett vid byte?
    Satte ni fast slaven helt 100% centrerat och skruva fast den ordentligt?
    Senast redigerat av toorp den 2016-06-16 klockan 17:04.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Det var inte jag som bytte kopplingen, utan en mekaniker så jag hoppas han gjorde allt rätt. Har varit och visat upp bilen och som du själv är inne på så tyckte inte de heller att det verkade som Slaven, utan att det är lamellen som är boven i dramat...

    Har haft problem med att växlarna ibland skjuter i väg så att säga när jag ska växla, samt att fyran ibland skrapat svagt och liksom inte viljat gå i. Detta dock under hård belastning...Kopplingen har även doftat bränt när jag haft pedalen nertryckt så det kan ju vara så att den inte frikopplar helt.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  14. #14
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Att det är en "mekaniker" som gjort det säger inte så mycket, tyvärr. Jag känner flera mekaniker men nästan ingen smörjer med fett någonstans (inklusive splines) om det inte är rostigt för då åker gasen (eller induktionen numera) fram och en ny bult, även den utan smörjning. Möjligen sprutar de en dusch med olje/fettspray om de har en bra dag. Därför jag alltid meckar själv om möjligt.

    Desto yngre ju bättre i detta fallet (vad jag sett iaf) då de nykläckta från fordonslinjen verkar lärt sig syftet med friktionsminskande substanser och fortfarande minns vad det är för något.

    Tyvärr låter det eventuellt som att splinsen kärvar och lamellen inte kan glida lätt.

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  15. #15
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Tror starkt på att lamell plattan kärvar på splinsen med. Luktar det bränt som när tåget åkt förbi så är det lamellen. Tyvärr bara att riva igen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag gissar på att lamellen spinner på tryckplattan / svänghjulets glidbana litegrann när du släpper kopplingen. När du frigör tryckplattan så roterar inte lamellen. Därför låter det inget. Det ka vara att rost och skit gjort att lamellen fastnat i ett splins läge. Den ska ju glida fint på axeln.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Kopplingen stank järnet idag när jag skulle fickparkera....Till och med dottern undrade vad det var som doftade. Har även börjat märka att när jag är ute och åker så är växlarna svårare att få i än när bilen står still...Aja, Ekelunds Bil i Vinslöv ska få riva och titta efter nästa vecka.
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  17. #17
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    Ett bra tips. Kör inte bilen.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Osby, Skåne
    Inlägg
    231
    Problemet är att vi inte har någon annan bil..
    Fd Saab 9-3 SS 2.0t -03 ägare.

    Saab 9-5 2.3t Biopower -08

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8831
    Jag har exakt samma fenomen på min 9-5 08. Ny slav och ny koppling. Kört 800mil så..

  20. #20
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av Renjaveln Visa inlägg
    Problemet är att vi inte har någon annan bil..
    Varför skriva detta meningslösa inlägg efter 5 dagar? Sverige är fullt av bilar som går att låna, köpa eller hyra. En gång i tiden fanns inga bilar alls och folk klarade sig ändå. Det finns t o m rätt många människor 2016 som lever utan både körkort och bil men ändå har en fungerande vardag.

    Som redan tipsats om så bör du inte köra med bilen förrän problemet är åtgärdat eftersom det riskerar bli större skador, t ex förstört svänghjul. Ditt inlägg kan tyda på en ansträngd ekonomi men det är just i det läget man ska vårda det man har och inte förvärra skadorna, då blir börsen ännu tunnare.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

Liknande ämnen

  1. Problem med kopplingen
    Av ErikStockholm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-12-08, 19:46
  2. Problem med kopplingen
    Av _coffe_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 20:27
  3. Problem med kopplingen
    Av Foffe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 14:13
  4. Urtrampningslager Sachs 600 Nm kopplingen
    Av PmAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 03:07
  5. Problem med kopplingen
    Av SF i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-03, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •