Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vibrerande ratt - 9-3 SC 2010 1.8t BioPower

  1. #1
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -

    Vibrerande ratt - 9-3 SC 2010 1.8t BioPower

    Hej igen fantastiska saabfantaster!

    Följande diskussion gäller en 9-3 SC 1.8t BioPower frän 2010 som idag tickade över 9900 mil.
    I tisdags fick kärran en mellanservice, och meken var snäll nog att ringa upp under pågående arbete och informera mig om att bromsklotsarna fram hade cirkus 1000 mil kvar i livslängd.
    Frågan var huruvida jag ville att han skulle byta ut klossar och (efter vad han rekommenderade) skivor när han ändå höll på.
    Jag tackade nej och sa att jag återkommer framåt hösten när jag estimerar att klossarna borde vara slut.

    Nu till saken - jag gjorde ett litet släktbesök nu i helgen, cirkus 50 mil tur och retur och noterade vibrationer med hög frekvens men liten amplitud i ratten.
    Det skall även nämnas att det vibrerade litegrann i karossen också i hastigheter mellan 80 och uppåt.
    (Drygt 1.5 månad har gått sedan jag körde i motorvägshastigheter senast.)

    Min första misstanke nu när jag körde hem var att hjulbultarna av någon anledning inte satt åt som de skulle (dock demonterade inte meken hjulen såvitt jag vet vid servicen).
    Eftersom jag hade alla verktyg med mig plockade jag på hemvägen fram momentnyckeln och kontrollerade samtliga hjulbultar, och alla satt som de skulle (minst 110NM som momentnyckeln var inställd på).

    Nåja, väl hemma lyfte jag upp framvagnen för att försöka känna efter eventuella glapp genom att rucka på hjulen uppåt och neråt, inåt och utåt, men jag kunde inte känna något glapp.
    Jag kontrollerade så att inga balansvikter lossnat från fälgarna (minns jag rätt så balanserades framhjulen i somras - bakhjulen är nya för denna säsongen), men alla vikter satt kvar.

    Jag roterade båda hjul för hand för att känna efter eventuella huggningar i hjullager eller knutar men kunde inte känna av något sådant - det enda jag noterade var att det var lite trögare att snurra på höger hjul.

    Men sen så fick jag av en slump syn på skivorna - inte själva slitageytan, men den inre ytan som ventilerar - på båda sidor är den ojämn!
    Jag bifogar några bilder.
    Det jag tänker på specifikt är de områden som är ojämna - kan detta ge upphov till tillräcklig obalans för att det skall sprida sig genom styrväxeln upp till ratten, och såklart till viss mån även i karossen?

    IMG_0441.jpgIMG_0440.jpgIMG_0439.jpgIMG_0438.jpgIMG_0437.jpg
    Senast redigerat av Xyph3r den 2016-05-10 klockan 18:37.

  2. #2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    416
    Det är knappast orsak till dina vibrationer.
    Jag vet av egen erfarenhet att dessa bilar är (för att vara SAAB) idiotkänsliga för orundhet, skevhet och obalans. Vissa säger att det kan bero på illa tillverkade subframes på vissa bilar, vilket gör att arbetsvinklarna blir ogynnsamma för stagen i framvagnen. Friska märkesdäck och oskadade originalfälgar är en god start.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  4. #4
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Den som lever får se!

    Det slog mig igår att jag aldrig rengjorde ytorna mellan bromsskiva och fälg när sommardäcken åkte på för säsongen...
    Jag demonterade samtliga hjul och gjorde rent både skivor och fälgar på anliggningsytorna - både skivor och fälgar var rejält skitiga.

    Jag passade dessutom på att skifta hjulparen fram till bak och vice versa.
    Det är originalfälgar med Goodyear på ena paret och Michelin på det andra paret.

    Michelindäcken är bara några månader gamla - Goodyeardäcken är cirkus ett år gamla.

    Imårrn blir det provkörning.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Efter att ha provkört några löpor så verkar vibrationerna nu vara borta!

  6. #6
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 229
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Xyph3r Visa inlägg
    Den som lever får se!

    Det slog mig igår att jag aldrig rengjorde ytorna mellan bromsskiva och fälg när sommardäcken åkte på för säsongen...
    Jag demonterade samtliga hjul och gjorde rent både skivor och fälgar på anliggningsytorna - både skivor och fälgar var rejält skitiga.

    Jag passade dessutom på att skifta hjulparen fram till bak och vice versa.
    Det är originalfälgar med Goodyear på ena paret och Michelin på det andra paret.

    Michelindäcken är bara några månader gamla - Goodyeardäcken är cirkus ett år gamla.

    Imårrn blir det provkörning.
    Samma här - jag har balanserat om alla hjul, bytt en fälg som var orund och efter det blev det lika illa som innan första ombalanseringen... men rengöring idag mellan fälg och skiva gjorde susen. Nu slipper jag 'vita fingrar' och domnad hand
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  7. #7
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 113
    Jo, det är ju inte alla som har koll på hur många balanseringsvikter man har, och hur många gram dom var på från början...

    Sorry, kunde inte låta bli. Inte ens jag vet om vad för vikter som sitter på mina bilar, och ändå har jag egen balanseringsmaskin och har satt på dom själv.

    1 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •