Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Extraljus kopplat med dimjus

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    32

    Extraljus kopplat med dimjus

    Skaffat en gammal billig 9-5 2004. Rotade runt i garaget och hittade en en halogenramp med 4*65W och 3st Hella Jumbo 220 liggande i garaget. Vill försöka göra en budgetinkoppling och har ingen lust eller tid att köpa originalinstalationskittet från Saab eller dyligt.

    Jag kollade och troligen får man bara plats med 2 st 220 på en 9-5a, annars blir det så brett att originalstrålkastarna träffar baksidan av extraljusen, inte bra.

    Och, ja, originalhelljus är relativt bra, det är inte optimalt att köra helljus med dimljus etc....
    Men, jag använder väldigt sällan dimljus, jag vill gärna ha extraljus på långa höstkörningar genom norrlands inland, och jag accepterar kompromissen.

    Tänkte koppla på dimljuset så att:
    1. Man kan köra med dimljus (utan helljus)
    2. När man har dimljus inkopplat så tar man tjuv från dimljuset, låter det dra ett relä som ligger på tjuvkretsen till heljuset som i sin tur drar två relän som får försörja ramp respektive de två 220 lysena..
    3. Om man inte trycker in dimljusknappen så går såklart heljuset som vanligt.

    Jag tänkte vidare montera de 2 220 + rampen bakom regskylten med två extra stabiliseringsstag, ett till vardera 220. Allt detta från Biltema...

    Frågor:
    Ser att det finns tre lediga säkringsplatser i relälådan vid batteriet. Ett som verkar vara förberett för fjärrljus, och två lediga extraplatser.
    1. Var kan man köpa stift som passar? (Har för mig att jag sett nått liknande på Biltema men kan inte hitta det i katalogen nu...)
    2. Vad heter dem?
    3. Finns det originalpartnummer?
    4. Måste man ha nått specialverktyg för montering?

    Detta måste vara det enklaste sättet att installera? Eller hur? Inget krångligt dragning in i kupen, inget rotande genom torpedvägg, allt pyssel ryms i säkrings/reläboxen.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kävlinge / Skåne
    Inlägg
    129
    Ska du då ha tjuven från dimljusen som matarspänning till relä och tjuven från helljuset som tillslag eller hur hade du tänkt i med att du tjuvar från 2 olika ställen?

    Misstänker att du bara ska kunna tända extraljusen när du har dimljusen påslagna och på så sätt slippa dra in för en knapp så du kan slå till o från extraljusen ifall du inte vill ha dom tända till det vanliga helljuset eller missuppfattar jag dig?
    9-5 Aero -02
    Ford T-bird V8 -94 Bmw 352 e36 coupe -94 Subaru Impreza WRX - 06 Subaru Impreza WRX STI - 18

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    32
    Exakt T-bird!

    Jag vill slippa dra in en extra knapp med kablage genom torpedväggen in i kupen, och alltså bara ha extraljus när dimljusen är igång. Jag tänker också att kom jag sätter tjuvar på högströmskretsen (inte styrströmmen alltså) till dim och heljus så minskar risken att man får felindikationer från instrumentpanelen.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    32
    Ritade snabbt upp hur jag tänkte mig.
    Det som är innanför den streckade fyrkanten är nybygget.

    Yama FS 1 50cc -77, Honda CB250n -81, Chrysler Valiant 1971 , Saab 900 -84, Saab 9000 2.0 -95, Saab 9000 2.3 "Aero" -98, Porsche Boxster -98, Saab 9-5 2.0 Hirsch -04, Saab 9-5 2.0t -07, Chevrolet Tahoe 5.6 -02

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Jag tycker att din lösning verkar onödigt komplicerad, för hur ofta har du behovet av att köra helljusen utan extraljusen egentligen?
    Jag tycker att du antingen kopplar in extraljusen som vanligt utan invändig strömbrytare och släcker dem vid behov med att rycka extraljusets säkring, eller så sätter du en separat strömbrytare någonstans under huven istället.

    Hade det handlat om en sprillans ny bil så hade jag inte fuskat så här, men nu handlar det ju om en billig gammal bil så...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic Visa inlägg
    Jag tycker att din lösning verkar onödigt komplicerad...
    Jag håller med om att man/jag inte hade gjort detta på en nyare bil...

    Men, skillnaden i komplexitet mellan vad jag och du föreslår är bara ett relä! Jag behöver fortfarande två reläer för de två grupperna av extraljus. De drar 4*65W + 2*55W så totalt 370W. 370/12=~30A. Startströmmen är högre, så skall det hålla så bör man nog ha två reläer till detta.

    Alltså blir det totalt 3 st reläer, och det tar bara några minuter att koppla när man ändå håller på.

    Kruxet är det jag frågade om från början, var hittar jag stiften som man monterar i reläboxen bredvid batteriet?

Liknande ämnen

  1. Hur är larmet kopplat i 9-5?
    Av Frasse F i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 12:25
  2. Ni med USA-ljus på SS/SC, hur har ni kopplat?
    Av Ekan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 16:49
  3. [LÖST] Samma dimjus? OG9-5 & OG9-3
    Av StorMange i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-21, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •