Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9-5 Aero -03 , Oljeläckage

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92

    9-5 Aero -03 , Oljeläckage

    Trodde först det var kedjesträckaren som var boven men det blir till o bråka med Toppen , har läst FAQ'n ang efterdragning men har lite svårt att tolka och är tacksam för hjälp-
    Jag tolkat att man kan använda samma bultar ? ordningsföljd osv är ju bra beskrivet men momenten , gäller dessa för min motor ? och efter momenten har uppnåtts så ska man dra bultarna i 90 grader och för att utföra detta rätt så placerar man spärr/drag-stången så att den exvis pekar mot nord o sen drar man tills den pekar mot ost dvs 90 grader ? är det rätt tolkat eller ?

    Sen kan man ju undra om någon lyckats täta en oljeläcka enl ovan med att efterdra toppen eller blir det bara jobb utan bra resultat ?

  2. #2
    Jag efterdrog toppen med nya bultar.. hjälpte inte hos mig! Det blir ny topplockspackning samt kedjepaket samtidigt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Jag efterdrog toppen med nya bultar.. hjälpte inte hos mig! Det blir ny topplockspackning samt kedjepaket samtidigt.
    Jo , det är väl där som mina tankar också har snurrat men man är ju lite skeptisk samtidigt som man vill ju helst inte lyfta toppen. Sammantaget dvs både ur jobbsynpunkt , kostnader och bilens värde så bråttas man med beslutsångest samtidig som en liten oljeläcka är irriterande , ja vi får se , man kan ju försöka blunda för det hela o fortsätta o köra men det känns inte bra.
    Har du koll på var läckaget visade sig ? var det intill bröstkåpan eller ? Demonterades bröstkåpan o limmades om ?

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 331
    Hur mycket läcker det och var?

  5. #5
    Nej, jag köpte bara nya topplocks bultar och drog om dem en o en enligt ordningen och momentet. Den är fuktig runt om hela cylinderhuvudet.

    Citat Ursprungligen postat av lust Visa inlägg
    Jo , det är väl där som mina tankar också har snurrat men man är ju lite skeptisk samtidigt som man vill ju helst inte lyfta toppen. Sammantaget dvs både ur jobbsynpunkt , kostnader och bilens värde så bråttas man med beslutsångest samtidig som en liten oljeläcka är irriterande , ja vi får se , man kan ju försöka blunda för det hela o fortsätta o köra men det känns inte bra.
    Har du koll på var läckaget visade sig ? var det intill bröstkåpan eller ? Demonterades bröstkåpan o limmades om ?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Hur mycket läcker det och var?
    Det samlas först i 'gropen ' vid kedjesträckaren och då trodde ju jag att det var den men tyvärr inte . vad jag kan förstå o till viss del se är där bröstkåpan går mot blocket/topp i överkanten , det är inte 'söligt ' runt hela toppen som ime95mos säger ha haft på sin. Mängden ? ja , svårt men ca en halv dl efter jag stannat bilen eller i nuläge rullar bilen ca 100 mil/mån o då fyller jag på ca 3 dl och då är det ju svårt att bedöma vad som är läcka alt förbrukning men iaf det är inte så mycket dessutom håller jag på o kollar och tror obs tror att om jag släpper ner oljenivån till typ mitt emellan märket på stickan så ser det ut som att läckan minskar men är ännu inte klarlagt. Det är irriterande.

  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 331
    Ja, sånna mängder hade stört mej med. Det är ju som sagt en kostnadsfråga men jag hade hade inte varit nöjd förän topplockspackning vart bytt. Man tycka att det inte är värt kanske i både tid o pengar. Gjorde detta nyligen på min nästan 20år gamla 9000. Absolut inte värt i pengar men så nöjd jag är nundå den går som en klocka och inte fuktar olja nånstans och jag med gott samvete kan sätta mej o köra utan att vara rädd för ras. Helt klart värt tiden det tog. Men ack som jag svor under tiden...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Ja, sånna mängder hade stört mej med. Det är ju som sagt en kostnadsfråga men jag hade hade inte varit nöjd förän topplockspackning vart bytt. Man tycka att det inte är värt kanske i både tid o pengar. Gjorde detta nyligen på min nästan 20år gamla 9000. Absolut inte värt i pengar men så nöjd jag är nundå den går som en klocka och inte fuktar olja nånstans och jag med gott samvete kan sätta mej o köra utan att vara rädd för ras. Helt klart värt tiden det tog. Men ack som jag svor under tiden...
    Jo , det är väldigt störande men man har ju varit med o repat gamla bilar tidigare och fastnat i reparationssvängen dvs om man nu åtgärdar detta , då lär det väl inte dröja länge förrän något annat kostsamt kommer osv det kan mao nästan aldrig ta stopp och pengarna man lägger ner kan man bara sucka över.

  9. #9
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 331
    Citat Ursprungligen postat av lust Visa inlägg
    Jo , det är väldigt störande men man har ju varit med o repat gamla bilar tidigare och fastnat i reparationssvängen dvs om man nu åtgärdar detta , då lär det väl inte dröja länge förrän något annat kostsamt kommer osv det kan mao nästan aldrig ta stopp och pengarna man lägger ner kan man bara sucka över.
    Har man lust o köpa nytt/nästan nytt då? Det är inte heller en kalkyl som e sköj...

    (Suckar är gratis btw)
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  10. #10
    Är det något mer man ändå bör byta när man byter topplockspackningen? Svårt att säga utan att ha sett skicket på allt ännu, men att INTE byta kedjan till en ny när man ändå är där och river är kanske dumt.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Är det något mer man ändå bör byta när man byter topplockspackningen? Svårt att säga utan att ha sett skicket på allt ännu, men att INTE byta kedjan till en ny när man ändå är där och river är kanske dumt.
    Jo , hade naturligtvis kalkyrerat med kedja o kringutrustning ända tills jag mätte sträckaren , den är bara ute till hälften dvs om den varit ute typ nästan max då hade det varit lättare att ta beslutet om byte av toppackning. Man kan ju undra om det finns nån 'gucka ' dvs nåt medel som man häller i och som har till uppgift att täta.

  12. #12
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 331
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Är det något mer man ändå bör byta när man byter topplockspackningen? Svårt att säga utan att ha sett skicket på allt ännu, men att INTE byta kedjan till en ny när man ändå är där och river är kanske dumt.
    När toppackning byts gäller för min del alltid planing av topp och ventiltätningarna blir även då bytta. Kamkedjan tar man ju efter behov. Men är inte din särskilt sliten o sträckaren inom rimliga gränser är det inget måste. Titta lite extra på kamdrev och o länkarna på kemkedja så de inte är "skevslitna" bara. Minns inte varför men har läst nånstans här om folk som fått det. Och dessa har skevslitna kedjor o drev verkade ligga inom gränsen för hur långt sträckren fick fick gå ut.


    Hur långt har bilen gått?


    /Dave
    Senast redigerat av daspunner den 2016-05-09 klockan 22:18.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    När toppackning byts gäller för min del alltid planing av topp och ventiltätningarna blir även då bytta. Kamkedjan tar man ju efter behov. Men är inte din särskilt sliten o sträckaren inom rimliga gränser är det inget måste. Titta lite extra på kamdrev och o länkarna på kemkedja så de inte är "skevslitna" bara. Minns inte varför men har läst nånstans här om folk som fått det. Och dessa har skevslitna kedjor o drev verkade ligga inom gränsen för hur långt sträckren fick fick gå ut.


    Hur långt har bilen gått?


    /Dave

    Jo , ang toppen ifall det blir av att göra så får den sas en ordentlig genomgång , nä det är sant ang kedja o kringutrustning dvs ser det OK ut så skruvar man ihop igen , annars inte men sträckaren ger iaf en indikation , om sträckaren hade varit ute max och man i typ närtid går o väntar på ett rasselljud då hade man tagit tag i detta omgående. Bilen har precis rullat 24100 mil.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av lust Visa inlägg
    Jo , hade naturligtvis kalkyrerat med kedja o kringutrustning ända tills jag mätte sträckaren , den är bara ute till hälften dvs om den varit ute typ nästan max då hade det varit lättare att ta beslutet om byte av toppackning. Man kan ju undra om det finns nån 'gucka ' dvs nåt medel som man häller i och som har till uppgift att täta.

    Lyfter fram denna tråd igen bara för att säga att jag testar Omega 917 som jag nyligen tillsatt vilket verkar iaf i nuläget minska läckaget , tydligen får man ge denna tillsats tid och för min del så är det endast 3 veckor tillbaka , man får se o bedöma efter sommaren men som sagt redan nu ser jag en positiv skillnad men sen får man se om det upphör helt eller inte.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Omega 917 har jag använt med framgång i servosystem, men i vanliga motoroljan? Känns inte som en pålitlig lösning :/

  16. #16
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    917 har gjort underverk för mig i automatlådor, servostyrning och bakaxlar. Motorolja byter jag för ofta för att det ska vara kostnadseffektivt.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage -95 Aero -03
    Av lust i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-11-27, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •