Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Problem ESP-lampor lyser på Saab 9-5 Aero -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Problem ESP-lampor lyser på Saab 9-5 Aero -02

    Har problem igen med min Saab 9-5 Aero -02.

    ABS, ESP, samt bromslampa lyser.

    Ett tag lyste endast eps lampa. Läst ut felkoder flertalet gånger. Till en början endast c0196. När ABS och bromslampa slocknat fanns c0196 samt c0252 och c0131. Hittade då en lös slang kring bromsvätskebehållaren som jag antog ska sitta i den men ingen skillnad. Nu lyser alla lampor igen. Vart hittar man jordpunkter till eps på denna? Blir tokig på detta. Plockat isär allt så jag ser girvinkelsensorn men går bet på att få bort växelväljaren ( automat) då detta är steg 1 i wis.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    c0252 - Sätts om bilen hamnar i situationer som är väldigt ovanliga
    c0131 - tryckgivare felaktig signal
    c0196 - Girvinkelhastighetsgivare, felaktig signal
    Det låter som glappkontakt någonstans tycker jag. c0252 kunde också sättas vid kortvarigt spänningsfall till rattvinkelgivaren.

    Styrdonet sitter ju framme i motorrummet, i hela klumpen med bromsrör. Det var väl inte helt ovanligt att dessa drabbas av kallödningar eller annat otyg och därmed ger en massa märkliga felkoder? Eller har du gjort motortvätt så det har kommit fukt i kontakten?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Ingen motortvätt gjord. Funderar mest på något jordfel då endast första koden fanns från början. Kan den lösa slangen ha med saken att göra? Antar att den ska sitta kopplad till bromsvätskebehållaren?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Knappast, det låter som ett klockrent elfel. Har du provat att bara ta loss kabeln till ESP-donet och kolla läget? Även utan motortvätt kan ju fukt tränga in.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Ska kolla idag igen hur det ser ut och sedan köra en sväng och kolla felkoder igen

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Då har man kört runt lite och låtit bromsarna jobba lite. Då slocknade alla lampor utom ESP off lampan igen rätt va de va. Felkoder ligger dock kvar med c0196 och c0252

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    nu är kontaktstycket rengjort och kontrollerat. Hur får jag bort växelväljaren på en automat för att demontera girvinkelgivaren?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av rlowe215 Visa inlägg
    Ingen motortvätt gjord. Funderar mest på något jordfel då endast första koden fanns från början. Kan den lösa slangen ha med saken att göra? Antar att den ska sitta kopplad till bromsvätskebehållaren?
    Den skall INTE vara kopplad till något. För jag misstänker starkt att du pratar om luftningen till automatlådan. Den slangen skall bara vara lös för att det är en avluftning.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Ok då är jag med så långt problemet kvarstår dock hur man bäst gör för att ta bort växelväljaren tillräckligt för att komma åt girvinkelgivaren?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av rlowe215 Visa inlägg
    Ok då är jag med så långt problemet kvarstår dock hur man bäst gör för att ta bort växelväljaren tillräckligt för att komma åt girvinkelgivaren?
    Du måste tyvärr lyfta hela spakstället. Osäker på hur det är på automat men monterade nyligen en ny girvinkelgivare på min manuella och jag fick lyfta hela spakstället (koppla loss växellänkage och dylikt).
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #11
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299
    daekol!!! Hur gick det med din girvinkelgivare??? Slocknade ESP lampan??
    Med vänlig hälsning Andreas
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av dino Visa inlägg
    daekol!!! Hur gick det med din girvinkelgivare??? Slocknade ESP lampan??
    Med vänlig hälsning Andreas
    Nja, jag eftermonterade ju ESP i min bil när jag gjorde denna operation så jag hade ingen lysande ESP-lampa innan jag monterade girvinkelgivaren!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej kan någon hjälpa mig?. Har fått fram via verkstaden felkod c0196 och dom sa girvinkelhastighetsgivar felaktig signal. Tänkte om någon kunde ge mig råd?. Ska jag byta girvinkelgivare eller vad?. Tänkte mäta men vet ej vart ESP styrdorn sitter måste kunna mäta kablage från girvinkelgivare till styrdon så inte där e glapp.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS Andiro
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Någon idé varför dessa lampor lyser på Saab 9-5 Aero 2004?
    Av Magnus72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2015-08-27, 02:11
  2. 9-3 Aero lyser varning lampor och saker slutar funka Ibland?
    Av 2takt_nicke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 08:19
  3. [LÖST] Misständer lysande ABS, ESP, CE OG9-5
    Av Aero_Henrik i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •