Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saknas något i motorn? B2x5

  1. #1
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    485
    Medlem#
    10056

    Något verkar saknas på min B235E MY00 9-5

    Gjorde en liten okulär besiktning av motor. Letade trasiga/slitna slangar osv. Saker jag helt enkelt kan byta.
    Gjorde då en liten upptäckt, eller två snarare.

    Jag ser ut att sakna en detalj som skall sitta på motorn.


    Känns helt klart som att det ska sitta något där, frågan är vad. Någon idé, googlade lite motorbilder och något ska definitivt sitta där....

    Sen verkar även tidigare ägare bytt grenrörspackning, men inte riktigt kört med original.


    Känns som ett problem kan skapas där. La även märke till att bultarna ser ut att behöva bytas.... Om rost är inne, då är mina grenrörsbultar hetare än kattbilder på 9gag.

    Men kan någon berätta vad som borde sitta enligt bild 1? Är det viktigt, eller snackar vi rysk rymdfärja, det behövs nog inte?
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  2. #2
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 804
    Medlem#
    3471
    Bild 1 inget ska sitta där på din bil om det inte är en automatare då sitter en vacumpump där för bromsservot.

    Bild 2 ser helt normalt/original ut inget att oroa sig över.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  3. #3
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    485
    Medlem#
    10056
    Ja men då var det lugnt ju. Jag växte upp på den tiden då mopeder var något man automatiskt fick köra när man fyllde 15, och Ciaos var bara något tjejer körde, så manuellt växlad är den (men kan erkänna så här när man ramlat över lämnat 20-årsåldern att automat kan vara trevligt när man är notorisk bilförare i sthlm)

    Och då sysslar man alltså inte med 100% passform då? Man tillämpar alltså även samma principer i bilvärlden, som i båtvärlden. Funkar det, så funkar det

    Tack för dina betryggande ord.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-12-19 klockan 22:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13

    Saknas något i motorn? B2x5

    Öppnade idag huven på en og Saab 9-3 2001 Aero, då ser det ut som det saknas något! Ringade in föremålet på en bild från en annan Saab. Vad är det för komponent som sticker ut? Någon som vet?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-3 SS 1.8t -2003, Saab 9-3 Aero 2.0TS, -2001

  5. #5
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 804
    Medlem#
    3471
    Det är en pump som hjälper bromsservot med vacuum på bilar med automatlåda.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13
    Tusen tack!
    Saab 9-3 SS 1.8t -2003, Saab 9-3 Aero 2.0TS, -2001

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 892
    Är inte det, typ, den vanligaste frågan någonsin?

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 553
    Jo, och §2.2 är den minst lästa regeln så i detta fall tror jag inte en FAQ hjälper heller för ser man inte regel §2.2 så missar man lätt §2.1 också.
    Skall vi göra ett försök att flytta denna frågan till FAQ?

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Rookie fråga. Saknas det något samt vad är det för packning som gäller?

    Hejsan Saabfolket!

    Ska börja att inleda att jag gillar att skruva och lära mig nya saker, men är en så kallad rookie när det kommer till bilar, men vill gärna lära mig!
    Bifogat ser ni en bild med som jag ringar in.

    1. Ska det sitta något där?
    2. Vilken packning behöver jag byta (det läcker nämligen ut lite olja därifrån)



    Tack på förhand!

    Bilinfo: SAAB 9-5 LINEAR SPORTCOM - 2002 (YS3E)
    regnr TKP837

  10. #10
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 974
    Medlem#
    12120
    Om du har en manuell låda ska det inte sitta nåt där, har du senilsticka så sitter det en vacuumpump där.

    "alla" 9-5'or läcker olja där, pluggen kostar inte många spänn att köpa och kan bytas från utsidan.

    - - - Uppdaterad - - -

    Denna är det:

    https://www.maptunparts.se/motordelar/packningar-tatningar-mm/51467/tatningsplugg-topplock.html

    ..eller "pirat"..

    https://www.maptunparts.se/motordelar/packningar-tatningar-mm/293868/tatningsplugg-topplock.html
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Du är en stjärna Glenn!
    Det är en manuell låda, så då kan jag släppa tanken på att något ska sitta där, och tar mig en liten spaning på pluggen!

    Allt gott!

  12. #12
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 974
    Medlem#
    12120
    Passa på att beställa en om du köper annat, det är ingen panik om det läcker lite där, det brukar det göra
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •