Jodå! Nu är lagret/navet bytt höger bak på Saaben. Trots utskrivna instruktioner på svenska från Saabs WIS (Workshop Information System) så rörde jag till det. Navet sitter med fyra muttrar på fyra skruvar men på två av skruvarna sitter där ytterligare två muttrar som håller ett fäste för bromsröret.
Jag lossade just dessa yttre muttrar för fästet och sen de två andra muttrarna på de andra två skruvarna och kunde se fyra muttrar i min hand och tänkte att nu är ju navet loss. Och sen började jag banka satan i helvete men navet ville inte släppa. Jag höll på i en halvtimme tills jag till slut stack in fingrarna bakom navet och kände de två andra muttrarna på de första skruvarna.
Och där stötte jag på ytterligare problem då jag läst fel om att det behövdes 13 mm lång hylsa som jag införskaffade för några dagar sedan. Det behövs 15 mm lång hylsa. Vanlig 15 fungerade på de två första muttrarna. På motorcykeln till Höör och köp av två långa hylsor, 15 o 16 eftersom de nya muttrarna var 16 istället för 15.
Sen på det igen och med lite tankekraft och förlängare hit och dit så fick jag av de två andra muttrarna. Det ska egentligen vara en halvlång 15 hylsa med ett speciellt kulfäste just för att det är så förbannat trångt men jag fixade det som sagt ändå. Nu är ju bilen riktigt tyst utan brummande och vibrerande som det gamla lagret höll på med. Inget glapp överhuvudtaget i det gamla lagret men snurrar jag på det kan jag höra och känna kulorna i lagret som kämpar och gnisslar.
Jag ger mig ju aldrig när jag håller på och tur är ju det!