Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Lagerbyte bak 9-5 -99 på det besvärliga sättet.

  1. #1

    Lagerbyte bak 9-5 -99 på det besvärliga sättet.

    Jodå! Nu är lagret/navet bytt höger bak på Saaben. Trots utskrivna instruktioner på svenska från Saabs WIS (Workshop Information System) så rörde jag till det. Navet sitter med fyra muttrar på fyra skruvar men på två av skruvarna sitter där ytterligare två muttrar som håller ett fäste för bromsröret.

    Jag lossade just dessa yttre muttrar för fästet och sen de två andra muttrarna på de andra två skruvarna och kunde se fyra muttrar i min hand och tänkte att nu är ju navet loss. Och sen började jag banka satan i helvete men navet ville inte släppa. Jag höll på i en halvtimme tills jag till slut stack in fingrarna bakom navet och kände de två andra muttrarna på de första skruvarna.
    Och där stötte jag på ytterligare problem då jag läst fel om att det behövdes 13 mm lång hylsa som jag införskaffade för några dagar sedan. Det behövs 15 mm lång hylsa. Vanlig 15 fungerade på de två första muttrarna. På motorcykeln till Höör och köp av två långa hylsor, 15 o 16 eftersom de nya muttrarna var 16 istället för 15.

    Sen på det igen och med lite tankekraft och förlängare hit och dit så fick jag av de två andra muttrarna. Det ska egentligen vara en halvlång 15 hylsa med ett speciellt kulfäste just för att det är så förbannat trångt men jag fixade det som sagt ändå. Nu är ju bilen riktigt tyst utan brummande och vibrerande som det gamla lagret höll på med. Inget glapp överhuvudtaget i det gamla lagret men snurrar jag på det kan jag höra och känna kulorna i lagret som kämpar och gnisslar.

    Jag ger mig ju aldrig när jag håller på och tur är ju det!

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bosse99 den 2016-05-04 klockan 17:16.

  2. #2
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 117
    Underbart!

    Nu är det ju bara att införskaffa fler långhylsor för såna har man alltid nytta av. Köp ett kit, trots att du nu har 13 och 16 redan, så får du med dom du har mest användning utav.

    1 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 693
    köp verktyg så har du till nästa gång, bra att ha på eller i lager,
    lagervara?

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-06-15, 13:54
  2. Bilen ryker blå/vitt efter lagerbyte
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 10:41
  3. Problem med lagerbyte, Saab 9-5 2002
    Av AreeZ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-02-17, 19:45
  4. Vinande ljud från lådan trots lagerbyte.. Nu med Bilder !!!!
    Av negative i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 12:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •