Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Hjälp med förklaring till uppgifter i regbevis

  1. #1
    Sugmotor Mattias Ds avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Jonstorp
    Inlägg
    15
    Medlem#
    9912

    Hjälp med förklaring till uppgifter i regbevis

    Hej.

    Har en Saab 900 cab från -95 som är importerad. Det sitter en 2,5 V6 motor i den samt automatlåda.
    I tegbeviset står det under tilläggsinfo följande: T31A MOTORN UTBYTT

    Kan det verkligen stämma?? vem sätter i en V6 om det suttit något annat!?

    Eller kan det vara så att detta motor alternativ inte såldes nya i sverige så det blev så vid registrering vid importen?!

    Om man söker delar till bilen på reggnummret på olika reservdels sajter kommer den upp som en 2,0t....

    Inte livsviktigt att veta men hade varit kul.

    //Mattias

  2. #2
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    T31A MOTORN UTBYTT betyder mycket riktigt att någon har bytt motor i den till en V6, varför man skulle byta ut en 2.0t till en sån har jag lite svårt att förstå men alla har vi olika tycke och smak.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Det mest intressanta i den kråksången är väl vem som har lyckats att få den operationen ok i en bil från 95....

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Den röda som ligger/låg på blocket? Funderade på samma sak. En tänkbar möjlighet, och nu spekulerar jag verkligen bara, är ju att det hela är "fiffel" där man helt enkelt tagit en V6-bil och bytt identitet på den till en skrotad turbo.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Fast det som står på regbeviset har ju inget med fiffel att göra. Det hamnar ju där av en anledning och den anledningen är normalt inte att det helt plötsligt sitter en annan motor där.......
    Det enda troliga och rimliga i sammanhanget är ju att det är saab själva som gjort "bytet". Då är nog allt möjligt. Internt kan man nog skriva vilka intyg som helst som är godtagbara hos SBP för regbesiktning.

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    När det gäller regbesiktning så verkar det mest konstiga kunna hamna i transportstyrelsens register. När det sedan gäller V6 istället för R4 så gissar jag att bilen har importerats från USA eller annat land där cylinderantal och motorvolym är det som räknas. Min gissning är alltså att bilen fått ny motor innan importen. Fast alternativet att en bil med havererad motor tagits in till Sverige är ju också möjlig. Då har importören troligen stoppat i det den hade liggandes. Detta är dock bara gissningar från min sida. För säkrare svar så är gäller det nog som vanligt när det gäller bilhistorik, det vill säga att kontakta tidigare ägare.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Jo fast 1995 är ju inte allt för länge sen och chassinummer och VIN i usa tex är extremt viktiga saker så jag har svårt att tro att det ens där kan segla runt en bil med fel motor sett till VIN.
    Dispensen T31A får man definitivt inte av en slump iallafall. Står det dessutom inte specifikt vad man har bytt till så kan man faktiskt byta till vad man vill. (rent teoretiskt)

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nu talar vi nog inte om den röda på blocket, för den är kvar Men om man funderar lite, vilket är enklast:

    Byta motorpaket, elhärva och möjligen spakställ och pedalställ osv för att bygga om en turbo till en V6 och dessutom besiktiga med detta byte (för eftersom det står T31A så måste det ju vara gjort _efter_ importen).
    ELLER
    Ta identiteten från en importerad turbo som blivit skrot, applicera på fin bil som av någon anledning inte finns eller kan finnas i svenska registret och köra till besiktningen och hävda bytt motor?

    Jag säger absolut inte att det är så, men det låter onekligen enklare med version 2.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Jo fast kommer det in en sån bil där identiteten säger nåt annat så tror jag inte de löser det med att regbesiktiga och skriva att motorn är utbytt..........Då blir det nog avslag och anmodan om utredning via larmtjänst.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Varför det? Dessutom, hur många besktningsgubbar har koll på motorkoderna i VIN?
    Att regbes med utbytt motor är väl heller inget konstigt? Det finns ju mängder med bilar som har T31A. Förr skulle man väl ha något papper från SAAB, men det behövs väl inte längre?

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Jag kan inte reglerna i detalj men det är ju ändå en bil från 1995 med avgasregler. Antar att det inte är "bara" iallafall. Dessutom om de nu har regbesiktigat den för utbytt motor så har de ju isåfall märkt det i vilket fall som helst och är det då tveksamheter om identiteten så löser dom som sagt inte det med en dispens.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Helbilsgodkännandet kom ju 96, så 95 borde det vara fullt möjligt att registrera med utbytt motor (vilket ju också är gjort)!
    Vad jag menar är ju att det rent arbetsmässigt nog är enklare att byta identitet på bilen än att bygga om från turbo till V6. Alla V6 hade ju TCS också och då får man ju byta bromssystem också.
    Att det gick att registreringsbesiktiga med utbytt motor är ju bilen ett bevis för så den diskussionen behöver vi ju inte.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    jo men det jag menade var ju att eftersom den är så "ny" så är det ju ingen enkel match att ändra på. Man kan ju som sagt få intyg från saab om man har bytt allt och att allt verkligen stämmer överens med ett serietillverkat fordon och då har det krävts nån form av komponentkontroll att så verkligen är fallet och det kan ju vara en enorm process och dyrt. Därav misstanken att saab själva varit inblandade.

    Identitetsbyte tro jag inte alls på även om det såklart är lättare att utgå från en hel bil istället för att bygga om. Hela identitetsbiten är ju en betydande grej vid import så det verkar långsökt att de kommit på att det inte stämmer riktigt och istället för att gräva vidare så gör man en regbesiktning och "byter" motor. Normalfallet är som sagt att man får anmodan om ursprungskontroll via larmtjänst och uppdagas det då att det är nåt mygel så är det tack och hej till den bilen.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Fast varför skulle SAAB importera en bil och göra ett motorbyte? Snacka om långsökt. Visst, motorbyte hade varit fullt tänkbart på en bil de använt på fabriken eller nått som de senare sålde, de kan ju haft någon idé om något och därför testade att byta motor. Att låta en privatperson importera en bil (eftersom den står som importerad måste det väl vara gjort av en privatperson?), byta motor och sen sälja den låter ju som ett vansinnigt arbete av ett företag som lever på att tillverka bilar...

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Identitetskontroll vid import, javisst, då hade den säkerligen sin originalmotor, motorn är ju uppenbarligen bytt EFTER att den importerats till Sverige, annars hade den ju aldrig genomgått en registreringsbesiktning för T31A, motor utbytt, eller hur?

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    ja jag vet inte, allt är ju bara teorier. En sak är dock säker och det är att en T31A dispens får man inte bara hur som helst.
    Men ett intyg kan ju vilken "intresserad" person som helst få till. Min pappa byggde om en bil i början på 70talet och det krävdes en massa konstiga intyg på ditten och datten och han var lite kreativ och gjorde en del själv. Jaha sa dom, ja det ser ju bra ut.............ingen visste ju liksom hur det aktuella intyget skulle se ut iallafall..............:-)

  17. #17
    Sugmotor Mattias Ds avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Jonstorp
    Inlägg
    15
    Medlem#
    9912
    Oj blev många tankar. Tack till er som engagerat er. För mig spelar det ingen roll att det står motorbyte i regbeviset, gillar bara att försöka förstå varför.
    Bilen har TCS och kom till Sverige 2004 från Tyskland har haft ett flertal ägare i Sverige.
    Finns inga uppgifter i bilregistret på registrering av motorbyte sedan importen så det måste vara gjort innan registrering.

    Varför det står T31A får vi väl aldrig med säkerhet veta.
    Tack än en gång.
    M

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Det borde gå att hitta lite dokumentation kring detta hos bilregistret om man verkligen vill gräva. Alla sånna dokument finns ju sparade. Kostar några tior att få dom hemskickade.

    Intyg för motorbyte är inte jättesvårt att fixa.
    Skrev själv ett sådant för någon månad sedan och det var inga problem alls att besikta.
    På det intyget framgick i princip motornummer, effekt, vrid och art nr på katalysatorn. (det gjordes t.ex. ingen kontroll att motornummer stämmer med angiven effekt )

    Det är inget unikt att motorbytet är gjort av Saab heller (om det nu är så i detta fall)
    Bilen kan ha gått som testbil eller liknande och då reggats om för detta men det borde finnas någon tilläggsinformation.

    Så här står det i regbeviset på en 900T16 som byggts om av Saab.
    Bilen är en -87:a och ombyggnaden gjordes några år senare.
    T31A MOTORN UTBYTT
    T31G EFTERMONTERAD AVGASRENING MED IDENTIFIKATIONSMÄRKNING KATMOTOR


    Övrigt
    MOTORNS FORDONSTYP: SAAB 900 T16 A3-KAT
    MOTORFAMILJ: G.B202L-89
    MOTORNUMMER: B2022L13AH025928

    Har en 9000 Aero som också är omreggad av Saab. (LH ersatt med Trionic)
    Den har följande text i regbeviset
    Textkod
    T31A MOTORN UTBYTT

    Övrigt
    MOTORFAMILJ: 2G1-B234L-93
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Det var lite det jag var inne på också just att det enbart står T31A, normalt sett så brukar de skriva dit vilken typ av motor som monterats om det handlar om ett komplett avgasrenat utförande. Enbart T31A kan som sagt användas för att montera vilken motor som helst. Bilbyggare brukar ju vara alldeles lyriska om de har en bil med den dispensen och inget mer för då är ju fältet fritt så att säga.
    Jag tycker ts ska gräva lite mer i det här för lite historia är aldrig fel.

  20. #20
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    10610
    En sak som jag ser att ingen annan har frågat är hur mycket effekt det står att den har i papperna?
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

Liknande ämnen

  1. Hjälp att tolka uppgifter om bil
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-20, 09:50
  2. Uppgifter till medlemssektionen på STCS.NU
    Av Johnken i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 13:45
  3. Uppgifter regbevis?!
    Av turbosug i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-07, 14:09
  4. Förklaring till felkoder
    Av gasjansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 11:47
  5. Slangar till Vevhusventilation - förklaring tack!
    Av mytho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •