Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Anliggande bakbromsar Saab ng9-3-04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    13

    Anliggande bakbromsar Saab ng9-3-04

    Hej.
    Hjälper en kompis med hennes bil och märkte igår när jag kom hem med bilen att bromsarna ligger på bak på båda sidorna. Så plockade isär allt idag och smörjde upp och kollade så allt var ok. Fick justera in parkeringsbromsen för den var fel enligt haynesboken(skulle vara ca 1mm spel mellan klacken och stoppet), har luftat båda oken bak samt kollat så allt tar som det ska och går fritt när man släpper upp pedalen samt spaken till parkeringsbromsen.
    Men blir fortfarande varmt på båda sidor bak.
    Är det något jag missat och kolla med dom här oken på saab, fattar inte varför det blir varmt när hjulen snurrar fritt flera varv och kolvarna samt handbromsmekanismen går fritt?
    Det som jag kan tycka är lite konstigt när man skruvar in kolvarna är att det knastrar lite, ungefär som att det skulle ligga rostflaggor eller liknande runt kolven men tycker det skulle gå tyngre att snurra in kolven då.
    Känns ju som att det bara är att byta oken, men extremt tacksam för alla svar då jag måste fixa med eventuella delar till nästa vecka.

    Mvh Johan

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    vad har du smörjt med då och var?
    Kärvande ok på dessa är ju ingalunda ovanligt heller så troligen så går det väl lite för tungt för kolvarna.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    13
    Har gjort rent och smörjt glidytorna för beläggen samt gjort rent glidpinnarna och smörjt in.
    Och kolvarna gick som sagt lätt, så där har jag inte sprutat in nåt enbart motionerat.
    Har funderat på om det kanske kan vara bromsslangarna som är kass, men såg fräscha ut och inga tecken på yttre skador.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    du skriver att kolvarna gick lätt? Frågan är hur det är i sammanhanget då? Har du vanan inne så du vet hur kolvar i regel löper eller tänker du som många andra att du fick ju till slut in dem iallafall men det behövdes stora spettet. typ...........
    Vad har du smörjt med då återigen?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    13
    Givetvis inga spett inblandade, kunde skruva in enkelt med verktyget i ena handen och hålla oket i den andra.
    Har smörjt alupasta på glidytor samt hjullager fett på glidpinnar

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941
    Tål gummit hjullagerfett? Tänker på så det inte sväller av det? Då kommer det ju gå trögt. För det finns ju speciella fetter för ändamålet som är avsett för gummi.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    nej glidpinnar ska inte smörjas med annat än siliconfett. Inte för att jag tror att det påverkar nåt till den grad att det kärvar till dagen efter men på sikt är det inget bra.
    Hur menar du att det blir varmt då? Alla bromsar blir ju varma när de används men hissar man upp bilen så ska det ju inte gå tungt. Att fälgen och bromsarna blir varm kan ju vara helt som det ska vara.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    13
    Innan jag började så rök det lite från båda bakhjulen, men däcken snurrade ändå fritt ett par varv när jag hade uppe bilen innan jag började ta isär allt vilket jag tycker är konstigt.
    Men ska prova byta bromsslangarna nu i veckan och se om det blir bättre efter det.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    Dåliga /igensatta bromsslangar på en -04 och på bägge sidor bak samtidigt? Näe det låter aningens långsökt. Men man vet ju aldrig.............det kan du ju testa enkelt om du kör och det blir varmt så det går tungt. Då är det ju bara lossa luftnippeln. Känner man då att det släpper så är det ju inte oket iallafall. Steg ett är ju bromsslang men det kan ju även vara fel framöver. ABS block, huvudcylinder osv

Liknande ämnen

  1. Uppgradera bakbromsar OG9-5
    Av eddiehillgren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2023-01-23, 00:14
  2. 2a på bes, anliggande broms vänster bak Saab ng9-3 Vector
    Av 165 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-10-08, 17:37
  3. Saab 9-5 anliggande bromsar.
    Av turboharen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •