Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byte av yttre bussning bak...tips önskas OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152

    Byte av yttre bussning bak...tips önskas OG9-5

    Fick nedslag av bilprovningen på den övre yttre bussningen. Bör man byta den nedre också? Kan man få ur den gamla och i den nya utan specialverktyg, och hur i så fall?
    De är ju billiga i vart fall. 2 st för 158kr...
    Saab 9-5 2.0t 2002

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Är en av bussningarna dåliga så är nog dom andra 3 inte långt ifrån, jag skulle byta alla 4 bak.
    Jätte svårt är det inte om man har rätt verktyg, du behöver ett speciall verktyg för att prassa ur och in bussningarna finns att köpa på t.ex ebay
    Går att göra eget verktyg.
    http://www.ebay.co.uk/itm/REAR-SUSPE...YAAOSwv0tVDHoq
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och nya bussningarna är lättare att pressa i om de förvarats i frysen innan.
    Lossa du hela bärarmen bör man göra en hjulinställningen eller vara mycket noga att den främre bussningen hamnar exakt lika som den satt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Tror jag nöjer mig med de yttre så länge, även om det nog var lite glapp i de främre också. Har för mig att jag läste om en kille som bytte utan pressverktyg, men kommer inte ihåg mer. Ingen som vet om man får i den nya genom att banka och slå etc? Ur borde väl inte vara något större problem...
    Saab 9-5 2.0t 2002

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Jag bytte min övre genom att skaffa avgas skarvmuff eller stegmuff som dels är större än bussningen och tror det var 42mm innerdiameter för att pressa i och hur, går då precis över gummit och innanför yttre ringen. kapa till passande längd.
    Sedan köpte jag M12 gängstång på Bauhaus med massa stora brickor i minskande storlekar bland lösvikten som jag hade som en pyramid över muffarna (bara en stor bricka kommer böja sig). sedan en lång mutter typ denna: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastel...st-2000018782/
    behövs för att få lite kraft utan att dra sönder gängor. två vanliga att låsa på andra sidan eller en lång om du får plats...
    sedan mutterknack på det så går det gallant (ej nödvändigt)
    pressade ur och i kulleden på framsidan, räcker med att lossa lite på bromsoket och fälla det lite bakåt för bättre åtkomlighet

    nedre har jag inte bytt, men det är lite tightare där på ena sidan, kIM0h verktygstips är inte att förakta om du tänkt byta alla och kanske är att föredra då mitt system kändes som det var på gränsen till att palla trycket. säkert billigare också om du har tid att vänta på posten.

    bulten dras sedan med 90Nm + 60 grader...
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-05-03 klockan 16:49.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    33
    Hej.
    Byte av alla fyra bussningar/kulleder rekommenderas.
    Mina bussningar hade blivit ett med bilen, helt omöjliga att slå eller pressa ut hela. Bägge nedre var helt stela.
    Jag våldade ut kulan med en bilningshammare, sågade av kvarvarande ring med tigersåg, sedan gick de lätt att knacka ur ringen med huggmejsel.
    Montering gick till ungefär som beskrivits tidigare, med egentillverkat verktyg enligt bild. Dom nedre bussningarna gick inte att pressa hela vägen då mothållet inte får plats, men med lämpliga brickor kan du dra in bussningen en aning, för att sedan använda hylsan som don, och knacka in bussningen lite försiktigt.
    /Trixa
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-3 2,0t B204R Cab -99
    Tech2.
    Lawicel interface.
    Audi A4 2.0 TDI Q Avant -12

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Tack trixa, det var nog dej jag syftade på tidigare, men då hade du ett pressverktyg för att få dem på plats i alla fall. Tack för bilden!
    När jag tittar på de nya bussningarna så är det inget gummi utan bara metall som berör kontaktytorna. Tycker att det borde gå att dunka dem på plats när de varit i frysen och med lite fett emellan... men får väl ge mig då...
    Saab 9-5 2.0t 2002

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Fett gör nog inte att det blir lättare, snarare att det blir kladdigt. Se däremot till att hålet är absolut rent och att inte bussningen kryper i lite snett om du dunkar i dem, då nyper det direkt.
    Och dunka inte sönder gummit för då får du snart nog göra om jobbet. En slägghammare modell 2-3kg underlättar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Boxningsexpert, tips önskas
    Av montecarlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-11-04, 22:53
  2. Vart köpa yttre bussning till bakvagn på OG9-5
    Av Johan_2335 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-06-16, 11:57
  3. Tips på bra hylsnyckelsats önskas!
    Av Bagarn i forum Off Topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-08-13, 07:12
  4. Oljerök 9-5 Tips önskas
    Av Gunnel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-12, 21:32
  5. Tips vid sänkning av bil önskas (SS)
    Av -Rickard- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 19:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •