Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9000 2,3T CSE & 9-5 Aero

  1. #1
    Sugmotor ChrissDaMans avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    33

    9000 2,3T CSE & 9-5 Aero

    Tjena allihopa!

    Ny här i gruppen och tänkte pressentera mig med en projekt-tråd

    Sen min mor ärvde mina morföräldrars Saab så har man ju haft en liten crush på märket!

    image.jpeg
    En SAAB 900SE med 2,3 liters motorn va den bilen min morfar köpte ny 1995, (samma år jag föddes)
    Mörkblå metallic, med grått skinn. 230,000kr, jag har för mig att den va väldigt väl utrustad.

    Jag fick ta över bilen när morsan köpte sig en Volvo V50, 2013. Jag hade ej något körkort men då fick man ju nåt å pilla på, vilket sluta med att vi ställde den på grannens åkeri, där den fick stå tills mitt körkort närmade sig, 9 månader senare tog vi hem bilen, jag hade fortfarande inget körkort.

    När bilen väl var hemma så kunde jag inte gå ifrån den, alla vet väll hur de är med sin första bil

    Dagen efter kapte jag batteri till bilen, då blev jag å polarn så otroligt sugna på att dra ut en sväng, unga å dumma som vi va.

    De hela sluta med att vi vålta med bilen den kvällen
    image.jpg

    Som tur så klarade vi oss utan någan typ av skada, dessvärre gällde de inte bilen.
    "Jaja, nu va SAABen uppe bland molnen med mormor å morfar igen" va vad morsan sa den kvällen.


    Jag skaffade körkortet i November efter att min spärrtid tagit slut. Strax efter de så fick jag ta över grannens SAAB.

    image.jpg
    Denna osminkade skönhet.
    En 9000 2,3T från -92 med 200hk.. Pilotstolar i svart skinn, taklucka, Aero-fälgar mm
    Efter 3 års tjat så ville äntligen gubben göra sig av med bilen, då han skulle köpa en Audi, så frågade han om jag ville ta över den, jag tackade med ett leende på läpparna.

    Bilen är importerad från Tyskland, och motorn ska va renoverad.

    För övrigt så är inte bilen i bästa skick, låset på förardörren krånglar, mycke rost runt skärmarna, trasig förarstol och värmen i bilen är ju inget man vill ha å göra med en kall vintermorgon på väg till jobbet!

    image.jpeg
    Som den står med vinterdäcken, tycker själv att A50 fälgarna är rätt snygga!

    Nu har dock drivaxeln vart trasig sen i december, å har man inget garage så låter man bilen stå tills varmare väder.

    Börjar nu bli dags att ta sig ann detta..


    Förra månaden tog jag över ännu en SAAB

    image.jpg
    En 9-5 Aero -00 med rasade vevlager som jag bytte till mig från en Volvo V70N -01 som gick på 3 cylindrar

    Om bilen, så är den näst intill fullutrustad, då takluckan är de enda som saknas.

    Planerar att göra en totalrenovering av motorn på denna och få upp kraften, planerar runt 350-400hk med möjlighet till mer!

    1 användare gillar detta inlägg



    -90 SAAB 900 S || == > Nästa bil < ==
    -97 SAAB 900 SE 2,0T || -88 Volvo 744 GLT 16v
    -99 SAAB 9-3 SE 2,0t || Röd eller Svart med taklucka
    - Han som dör med flest leksaker vinner

  2. #2
    Sugmotor ChrissDaMans avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    33
    Just leker jag mest med färgkombinationer

    image.jpg

    Testade med guld på grillarna å vit tändkasett, men just nu lutar de mer åt att lacka grillarna nå typ av silver, men tyckte ändå att guld gjorde sig riktigt bra, får se hur de blir med de

    Imorgon ska jag iallafall slipa ner å lacka om Aero-fälgarna tii min 9000, då dom är rätt skabbiga!


    To be continued...

    -90 SAAB 900 S || == > Nästa bil < ==
    -97 SAAB 900 SE 2,0T || -88 Volvo 744 GLT 16v
    -99 SAAB 9-3 SE 2,0t || Röd eller Svart med taklucka
    - Han som dör med flest leksaker vinner

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Min gamla 9-5:a.

    (Och lär påpeka att det saknas mer än taklucka för att att vara fullutrustad...)

  4. #4
    Sugmotor ChrissDaMans avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Vaxholm
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av jeliwi Visa inlägg
    Min gamla 9-5:a.

    (Och lär påpeka att det saknas mer än taklucka för att att vara fullutrustad...)
    Aha fan, hur många ägare sen va du? jaha, va nån SAAB-fantast som sa de 😕

    För övrigt,

    Nu har jag blitt erbjuden att köpa ännu en Saab, en brun 9-5 Aero som rullat 8,000 mil, ägts av en äldre herre, som gått bort.

    Dom vill ha 5,000kr för den, så nu funtar jag på om jag skä sälja min 9-5 i delar för att prioritera den nya då jag tycker att den är mer värd att lägga energi på.

    Annars blir min kvar, så fortsätter jag projektet när jag kommer tillbaka till jobbet då jag ä tjänstledig just nu.

    Vi får se hur de blir

    Bonusbild
    image.jpg

    Såg min bils broder på Biltema, nästan samma regnr, å samma färg.. Va även en Aero

    -90 SAAB 900 S || == > Nästa bil < ==
    -97 SAAB 900 SE 2,0T || -88 Volvo 744 GLT 16v
    -99 SAAB 9-3 SE 2,0t || Röd eller Svart med taklucka
    - Han som dör med flest leksaker vinner

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Sorry, 558 är inte min gamla.... Men däremot den sista 554 är min gamle vän haha. Kul att du såg den och bevisade mitt misstag . Så jädrans nära regnummret på dessa.

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •