Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Vart köper jag backventilerna till EVAP? OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    13

    Vart köper jag backventilerna till EVAP? OG9-5 B2x5

    Jag läste i en tråd här på forumet (http://forum.saabturboclub.com/showt...så-bra-som-nu!!) om att en bil som gått ryckigt och tvekat på gasen gick bra efter att man bytt 2 blåa backventiler som sitter under LMM. Jag googlar som en galning efter detta men hittar inget vettigt. Kan någon tipsa om vart man hittar dessa?

    Jag kör en 9-5 2.3t -02.

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Speedparts

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    13
    Letar på SP men hittar inga ventiler som är lik dom på bilderna jag kikat på. Nån som vet vilka ventiler jag ska ha? Art nr eller länk?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Skulle tro att det är evap bavkventilerna du söker, har själv köpt hos vag, för att Saab säljer enbart hela slangpaketet=dyrt! Sök på evap bavkventilerna så får du nog fram vilka du ska köpa hos vag, +1,5-2m slang och ett t-rör! Hoppas det hjälper dig! Mvh Anton

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    13
    Tack för alla svar!

    Jag har dock en fråga som kanske får mig att låta som en riktig dumskalle.
    Vag, vad är det? har googlat efter nån hemsida där man kan beställa dessa delar men hittar inget. Har sett flera prata om vag som om det vore superkänt, tex som biltema men jag hittar ingenting.

  7. #7
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    VAG=Volkswagen och Audi

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    13
    I see! Men har dom någon gemensam butik som även säljer delar till Saab?

  9. #9
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Självklart säljer inte VAG SAAB-delar! Jag är inte påläst öht men en mycket snabb titt i tråden du fick länkat gav väl reservdelsnummer till en VAG-del? Jag har lite svårt att se problemet. Har du läst i länken du fick hjälp med?
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    VAG är i det här fallet Volkswagen Aktiengesellschaft som bygger Volkswagen, Audi, Seat, Porsche, Lambourghini, Scania och så vidare. Så kolla tråden som länkats till för rätt artikelnummer och besök sedan någon av ovanstående bilmärkes verkstad/säljare och beställ delar.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    13
    Problemet var egentligen att jag inte visste vad VAG var och jag trodde att det var någon hemsida där man kunde beställa delar men har förstått nu att det är verkstäder/säljare som man får fara till och beställa hos.

    jag har dock en fundering. Dom blå backventilerna, är det något speciellt med dem eller kan man sätta dit förstärkt backventil till vevhusventilationen?

    denna tänkte jag på https://www.maptunparts.se/motordela...9-5-04-10.html

  12. #12
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Du kan använda egentligen alla backventiler, alla har samma uppgift. Ska bara vara rätt storlek. Dom där funkar utmärkt, det är inte raketbränsle som ska gå i slangarna.
    Bara köpa sen köpa vanlig siliconslang/bränsleslang vad som helst.

    Jag köpte siliconslang från Do88.se 8mm och 6 mm. funkar utmärkt.. 2 backventiler såna där, och några slangklämmor, 2 T-kors.
    Problem solve.
    Senast redigerat av toorp den 2016-05-01 klockan 12:24.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Backventilerna ska palla trycket också, det finns säkert en anledning att Saab inte valt samma ventiler som i vevhusventilationen.

    Poängen med VAG-ventilerna är att de används i precis samma tillämpning i VAG:s turbomotorer, dvs. någon de har redan långtidstestat att de fungerar bra i den här tillämpningen, så man slipper att själv kontrollera att de fungerar. Samt att de är relativt billiga.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Så extremt tryck är det ju inte då. Jag har samma ventiler, fungerat i 6 år. Fortfarande tätt med 8 bars kompressor. Skulle det vara extremt högt tryck skulle det skjutit isär mellan evap burken och slangen.

  15. #15

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Du kan använda egentligen alla backventiler, alla har samma uppgift. Ska bara vara rätt storlek. Dom där funkar utmärkt, det är inte raketbränsle som ska gå i slangarna.
    Bara köpa sen köpa vanlig siliconslang/bränsleslang vad som helst.

    Jag köpte siliconslang från Do88.se 8mm och 6 mm. funkar utmärkt.. 2 backventiler såna där, och några slangklämmor, 2 T-kors.
    Problem solve.
    Tack för detta! Känner att jag vågar mig på detta nu btw, hur mkt slang behövdes till denna procedur? Räcker med 2m av både 6&8 mm?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Finns på ebay i metall som inte kostar mer än 30kr/st. http://m.ebay.com/itm/8mm-5-16-Fuel-...149?nav=SEARCH Jag köpte 4 st för 108 kr med frakt och dom funkar alldeles utmärkt.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    De där ventilerna är för vätska, inte vakuum. Där ventilerna sitter är det alltid vakuum på sidan mot magnetventilen och EVAP-kanistern. Men visst kan det fungera hyfsat ändå, men mycket möjligt att de läcker en aning med luft, speciellt vid låga tryck.

    Jag körde med VAG-ventilerna som är testade i rätt tillämpning, monterade med slangstumpar ditklämda på utsidan av de gummiklädda plaströren.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Dom är täta även vid låga tryck. Jag blåste i en av dom och den stänger lika snabbt som en orginalventil och är tät.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Jag rev bort alla plastslangar och ersatte med 8 mm bensinslang och ett nytt 8 mm T mellan ventilerna.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Vart köper ni rep.satser till bromsok?
    Av flaset i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2017-11-25, 02:41
  2. Vart köper man bur till 9000
    Av Hedley i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 20:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •