Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Tjutande ljud när jag släpper gasen OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Tjutande ljud när jag släpper gasen OG9-5

    Hej alla saab-entusiaster. Kan en tjej få lite hjälp med vad som låter i min Saab 95 2,0 -06 automat?
    Får ett irriterande tjutande ljud när jag kört ett tag men bara när jag släpper gasen, ljudet försvinner så fort jag ger lite gas igen.
    Inget ljud vid kallstart utan det kommer när jag kört ett tag oavsett om temp-mätaren gått upp till normalt eller inte.
    Hämtade ungarna från skolan och enligt dem så hörs inget utifrån utan det låter i kupén fram på passagerarsidan.
    Bilen har gått 21 tusen mil, turbon byttes för 2,5 år sen och har nu gått 3 tusen mil, oljetråget rengjordes i samband med turbobytet.
    Nån som haft nått liknade?

  2. #2
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850
    Prova att lokalisera ljudet.
    Kör en sväng så det börjar låta, stanna och öppna huven, tryck på gasspjället och varva motorn lite och släpp, lyssna om du hör var det tjuter.

    Om det nu hörs utan att bilen rullar och motorbromsar.

    Kan va värt ett försök.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Om du har någon som kan stå utanför och försöka hjälpa att lokalisera felet så är det bra.
    Du kan även prova att trycka OFF på ACC, då den ibland kan ge lite märkliga ljud
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack för svar Ingen förändring om ac:n är på eller inte men det tjuter värre nu så det hörs även utanför. Ljudet kommer från bilens högra sida och tystar som sagt när den får lite gas även om den inte rullar. En bekant trodde att bilen tar tjuvluft genom nån vaccumslang men när jag ringde till Saab så säger de att då skulle bilen gå illa och det gör den inte utan de trodde att det är multiremmen eller spänn-lagret som låter, nån som haft oljud i dessa grejer?

  5. #5
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Det finns en hel del där på höger som kan ljuda. Vattenpump, styrservo, generator, ac-kompressor och löphjulen till remmen. Själva spännaren till remmen kan man avlasta med motor igång. Om man avlastar den med motor igång och oljudet försvinner är det nån av de komponenterna jag nämnde ovan.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    I följande klipp ser du hur jag avlastar remmen :

    https://www.youtube.com/watch?v=Rs08KhNruBM

    (här var det generatorn som var boven)


    "Pinnen" jag drar i är en halvtums-förlängare som man kör i motsvarande hål på remspännaren för att kunna avlasta den. Dra vackert bara när du avlastar spännaren då jag varit ut för att metallen sprack när jag släppte tillbaka den för fort.

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Och är det remmen eller något av det den löper på så är det tämligen viktigt att åtgärda snabbt då vattenpumpen drivs av remmen.
    Så håll gärna ett öga på tempmäteren så du inte råkar ut för något dyrare fel.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Är det samma system med multiremmen på 9-5 som det var på 9000?
    Hade en 9000 innan som remmen hoppade på 2 ggr innan vi bytte spännare, dock så gick inte nått sönder utan bilen laddade inte och blev jäkligt trög att styra och bromsa men första gången så tog jag mig hem innan batteriet dog, andra gången fick vi bogsera hem den men har ju automat i 9-5:an nu

  9. #9
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Nej inte samma system på en 9000 som 9-5. Hydraulisk dämpare på 9000 och fjäderbelastad på 9-5. När den hydrauliska på 9000 väl börjar få remmen o hoppa av är det dags o byta den, dyr är den också. Har också varit ut för det ett par gånger med 9000 där den tuggade i sej två nya remmar pga sliten dämpare.

    Men för att återgå till den fjäderbelastade på din 9-5a så har jag hittils bara varit ut för att den hoppat av nån enstaka gång. Har haft med NG900, OG9-3 och 9-5 o göra och de har alla samma dämpare. Det man i så fall byter på den är själva löphjulet på spännaren.

    Men börja med att avlasta remmen som jag beskrev ovan och konstatera om det är nån av löphjulen eller de andra prylarna som ligger i remkretsen, generator, ac-komp etc.

    Skulle det visa sej vara nåt av löphjulen så anser jag att du byter allihopa. Finns som service-kit med ett billigare totalpris (innehåller även ny rem) än om du köper varje hjul enskilt.

    Sen så får man kolla upp hurvida du har den korta sträckningen av rem eller den långa. Det var nämligen så att SAAB i nåt anfall av snålhet valde bort ett löphjul och valde en kortare rem istället. Minns inte vid vilken årsmodell det var. Dock har alla årsmodeller vad jag vet fästet för det extra "bortsnålade" hjulet kvar.¨

    Även om våran 9-5a hade den kortare remmen och ett löphjul mindre från fabrik valde jag när det var dags att byta den långa remmen och det extra löphjulet.

    Med det extra löphjulet borde ju allt längs med remmens bana belastas mindre resonerade jag (och det fick jag backning för av folket här på forumet).

    Förvisso var det långa kittet lite dyrare men jag byter gärna inte två ggr.

    Kolla länken nedan från Speedparts så ser du hur sträckningen är o priser.

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...e/bensin-4cyl/
    Senast redigerat av daspunner den 2016-05-10 klockan 22:54.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  10. #10
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Såg nu att de hade två varianter av kittet med den långa remmen och tre löphjul.

    Följande passar din bil:

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...er/531022.html
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack för svar Ska få hjälp med bilen i helgen. Är du säker på att just kittet du länkade till passar min bil? Står årsmodell 99-03 i länken, jag har en 06.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Bra att du får hjälp, men ett tips är att du skriver var du bor, …Skåne, Sörmland osv så blir lättare att någon snäll forums medlem kan hjälpa dig…. här finns folk som har gått samma öde som dig och kan lätt inringa om felet.

    De här skulle passa dig, enligt mig Bäst att ringa och tala reg.nr.så blir de rätt
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...er/531023.html
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Bra att du får hjälp, men ett tips är att du skriver var du bor, …Skåne, Sörmland osv så blir lättare att någon snäll forums medlem kan hjälpa dig…. här finns folk som har gått samma öde som dig och kan lätt inringa om felet.

    De här skulle passa dig, enligt mig Bäst att ringa och tala reg.nr.så blir de rätt
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...er/531023.html
    Förvisso det kitt som du får om man slår på hennes reg men det jag föreslog är det kittet med den långa remmen och tre löphjul som också passar, inte snålvarianten SAAB började med senare. Liiiite dyrare men skonsammare för bilen...


    På våran satt det korta kittet innan jag bytte och nu sitter långa där. Ville bara påpeka att båda passar.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    38
    Jag hade ett tjutande ljud som visade sig vara en backventil mellan bromsservo och insug, kan va värt att kolla. Sitter 2st eftersom du har automat.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joones Visa inlägg
    Jag hade ett tjutande ljud som visade sig vara en backventil mellan bromsservo och insug, kan va värt att kolla. Sitter 2st eftersom du har automat.
    Hade du samma som jag beskriver ovan att bilen tjuter ilsket när du släpper gasen efter att ha kört en stund?

    Konstigt är att när jag åker hemifrån på morgonen så kan jag åka ca 2 mil på landsväg innan ljudet kommer (inget tjut när jag släpper gasen vid 70-sträckor osv då) men när jag ska åka hem så kommer ljudet snabbt när jag åker genom stan i lägre hastighet och en massa start och stopp och det låter satan när jag svänger in hemma.

    Vi har bytt rem och spännrullar som i länken men bilen tjuter lika förbannat http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...er/531023.html

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Om läser igenom tråden så förklaras det tydligt av daspunner att avlasta remmen när det tjuter för att veta om det har med något som drivs av remmen eller inte. obs! försiktighet rekommenderas eftersom det finns risker om man inte vet vad man gör
    Generator/vattenpump/servo/AC-kompressor drivs av remmen så inte helt enkelt men ett vant öra kan särskilja vilken sida av motorn som det låter från.
    Viss belastningstest kan också avgöra ibland.
    t.ex
    Generator - av och på med lyse/hellyse/bakrutevärme
    servo - vrid på ratten och lyssna efter skillnader i ljudet
    AC kompressor - av o på med ACC:n med max kyla
    Senast redigerat av PelleJ den 2016-05-19 klockan 21:23.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    38
    japp ljudet kom då jag gasade på och släppte, inte alltid men det blev oftare och oftare innan jag bytte. Svårt att beskriva ljudet men det lät lite som en tjutande trumpet.
    9-5 aero SC aut -02, 9-3 vector SC aut -08

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Om läser igenom tråden så förklaras det tydligt av daspunner att avlasta remmen när det tjuter för att veta om det har med något som drivs av remmen eller inte. obs! försiktighet rekommenderas eftersom det finns risker om man inte vet vad man gör
    Generator/vattenpump/servo/AC-kompressor drivs av remmen så inte helt enkelt men ett vant öra kan särskilja vilken sida av motorn som det låter från.
    Viss belastningstest kan också avgöra ibland.
    t.ex
    Generator - av och på med lyse/hellyse/bakrutevärme
    servo - vrid på ratten och lyssna efter skillnader i ljudet
    AC kompressor - av o på med ACC:n med max kyla

    Jo, en avlastning skulle man ha gjort med facit i handen men både min meckar-hjälp och killen på Saab var båda säkra på att det var lagret i tomgångsspännaren som var problemet eftersom det bara tjuter när jag släpper av på gasen och det inte är nått konstigt med varken temperatur, styrning eller laddning. Inget läckage från vattenpump. Ingen skillnad på ljudet om ACC:n är på eller inte och den kyler som den ska, heller ingen skillnad beroende på hur jag rattar. Kort sagt; bilen beter sig precis som den ska förutom att den låter men fortsättning följer

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av joones Visa inlägg
    japp ljudet kom då jag gasade på och släppte, inte alltid men det blev oftare och oftare innan jag bytte. Svårt att beskriva ljudet men det lät lite som en tjutande trumpet.
    Ska kolla detta, tack!

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. konstigt ljud när man släpper gasen!!
    Av LASSE2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 00:31
  2. Vinande ljud när man släpper gasen.
    Av Saabisten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 23:51
  3. konstigt ljud när jag släpper gasen
    Av silverwolf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 01:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •