Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Antisladdsystem ur funktion NG9-3

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Halland
    Inlägg
    62
    OK. Hade det räckt med bytet av reläet för att lösa detta problem?
    Saab 9-3 ss vector biopower 2.0t 08 steg 1
    Saab 9-5 kombi vector 2.3 02

  2. #22
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Det står inget artikelnummer för relät på fakturan?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    19
    Medlem#
    10445
    Citat Ursprungligen postat av sungam17 Visa inlägg
    OK. Hade det räckt med bytet av reläet för att lösa detta problem?
    Jag hade kanske inte behövt byta girvinkelgivaren, men cim var nog trasig. Dessa felkoder försvann ju när jag bytte CIM:

    ESP U2105 72 ECM Missing on Bus
    ESP U2103 00 TCS/ESP was Missing
    CIM U2100 00 CIM was Missing on P...

    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Det står inget artikelnummer för relät på fakturan?
    Tyvärr. Borde dock gå att få fram i WIS, vilket jag inte har så lättillgängligt nu.
    9-5 SC Vector 2,3t Biopower -07
    9-3 SC Linear 1,8t Biopower -08

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Halland
    Inlägg
    62
    OK. Har själv fått samma felmeddelande (antisladdsystem ur funktion) som sen bara försvann! Har inte kollat felkoder.
    Tack för infon för ev. senare felsökning
    Saab 9-3 ss vector biopower 2.0t 08 steg 1
    Saab 9-5 kombi vector 2.3 02

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    19
    Medlem#
    10445
    Det var lika åt oss. Felmeddelandet kom och gick i början, för att sedan lysa hela tiden.

    Har kollat i WIS. Finns ett relä för girvinkelgivaren i instrumentpanelens elcentral. +15, IPEC, nr 757c (F7757C), Placering R2.

    Måste ju vara detta som de bytte på min bil...

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 SC Vector 2,3t Biopower -07
    9-3 SC Linear 1,8t Biopower -08

  6. #26
    Jag hade endast en felkod U2142 00 "Yaw Rate Sensor Missing on bus" och för mig löste det sig genom att byta reläet som Mraz nämnde, "+15, IPEC, nr 757c (F7757C), Placering R2". Reläet i fråga har artikelnummer 90226846.

    Jag hade konstaterat att säkring 26 till girvinkelgivaren (i säkringspanelen till vänster om ratten) inte ens hade spänning fram till sig. Hade tagit ur säkringen, vridit nyckeln till "On" och mätt vänstra stiftblecket mot jord och då visade multimetern 0V. Även andra säkringar matas av relä 757c, för mig funkade inte heller farthållaren eller cigguttaget i instrumentpanelen.

    Om man backar förarstolen, lägger sig på rygg vid pedalerna och tar bort panelen ovanför pedalerna samt en luftkanal så kommer man åt reläet på några minuter. Originalreläet är gult. Satt ett likadant relä på plats R1 (verkar vara till belysning baksäte och släpvagnskontakt) rakt över R2. Provade att byta och sätta detta relä på plats R2 och då försvann meddelandena "Antisladdsystem ur funktion" och "Begränsad prestanda" när jag startade bilen :-)

    Kan tillägga att jag även hade problem med att bromsljuset lös konstant i samband med ovanstående strul men detta verkar märkligt nog också funka nu. Oklart om detta över huvud taget är relaterat dock.

    Edit: Ovanstående bil är en 9-3 tid 2008.

    3 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    19
    Medlem#
    10445
    Lustigt. Jag fick också fel på farthållaren och cigguttaget i instrumentpanelen. Farthållaren hoppade igång när reläet byttes (och felkoderna slocknade) men cigguttaget har inte hoppat igång trots att allt annat fungerar. Kanske inte alls hänger ihop.
    9-5 SC Vector 2,3t Biopower -07
    9-3 SC Linear 1,8t Biopower -08

  8. #28
    Ja att inte cigguttaget funkar är ju väldigt märkligt. Relä 757c matar cigguttagets säkring 22 som sen går direkt ner till uttaget. Relät drar först när nyckeln är i läge "On" men det har du säkert koll på. Jag skulle mätt om vänstra blecket på säkringsplats 22 har 12V till att börja med.

Liknande ämnen

  1. Antisladdsystem ur funktion. "Stor" grej?
    Av 9-3a i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 12:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •