Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: 9-5 2,3 T 220hk med BSR steg 1 går inte som den skall

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Alltså, plugga slangen och inte anslutningen på magnetventilen, för då blir det garanterat laddtryck så det räcker och blir över.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Södra Sandby, Lund
    Inlägg
    24

    Post

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Alltså, plugga slangen och inte anslutningen på magnetventilen, för då blir det garanterat laddtryck så det räcker och blir över.
    OK jag förstår
    Mvh Peter



    Saab 9-5 vector 2,3 T 2004

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Ja det kan du. Men plugga änden på slangen som du lossar.

    Sen runt 6 sekunder 100-150 med steg 1 betvivlar jag med en kombi. Runt 7,5 då ska du vara nöjd. Det finns siffror från Aero++ de hade jag litat mest på.
    http://sv.bsr.se/trimsatser/t/437

    6.3sek enligt bsr kombi eller ej står ju inte..

    Mvh Roberth

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Roberth,

    De anger tid för 4:ans växel, 3:an ska den göra ca 6s om allt är ok.

    Ha de gott!
    Matte

  5. #25
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Kolla även läckage mellan turbo och kobra, vi hade ett litet glapp där och det blev (STOR) skillnad på bil och bil.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  6. #26
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,

    Tänk om man kunde lägga mer tid på att testa bilar i verkligheten och analysera hur allt fungerar, än att konstant läsa på trimföretags hemsidor,kolla på Youtube,olika forum mm och på detta sätt samanfatta vad en motoruppgradering skall prestera för tider och vara säker på detta dessutom.

    För att man skall avgöra om en bil presterar rätt,vad den skall prestera så krävs det enormt mycket testande i verkligheten (och inte bakom en tangentbord) ,analys av efffekt kurvan mm.


    Hur som helst så finns det ganska mycket fel skrivet i denna tråd och detta kommer att visa sig ännu en gång i slutändan.
    Folk måste förstå att en 9-5 kombi på 220 hk eller 270 nåt med steg 1 är ingen Golf gti med lika mycket effekt.



    Den tiden du fått Piddeman är mer eller mindre den tiden du skall ha om din bil var orginal.
    Den 220 hk variant när jag testade 100-150 km/h gav en tid på 8.6-8.7 s


    Förövrigt så tänkte jag önska all lycka i världen på att köra en 100-150 på 6.0 s under dom förutsättningar jag kör dom bilar jag testar.
    Ha en forsatt trevlig helg.

    Mvh Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Södra Sandby, Lund
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,

    Tänk om man kunde lägga mer tid på att testa bilar i verkligheten och analysera hur allt fungerar, än att konstant läsa på trimföretags hemsidor,kolla på Youtube,olika forum mm och på detta sätt samanfatta vad en motoruppgradering skall prestera för tider och vara säker på detta dessutom.

    För att man skall avgöra om en bil presterar rätt,vad den skall prestera så krävs det enormt mycket testande i verkligheten (och inte bakom en tangentbord) ,analys av efffekt kurvan mm.


    Hur som helst så finns det ganska mycket fel skrivet i denna tråd och detta kommer att visa sig ännu en gång i slutändan.
    Folk måste förstå att en 9-5 kombi på 220 hk eller 270 nåt med steg 1 är ingen Golf gti med lika mycket effekt.



    Den tiden du fått Piddeman är mer eller mindre den tiden du skall ha om din bil var orginal.
    Den 220 hk variant när jag testade 100-150 km/h gav en tid på 8.6-8.7 s


    Förövrigt så tänkte jag önska all lycka i världen på att köra en 100-150 på 6.0 s under dom förutsättningar jag kör dom bilar jag testar.
    Ha en forsatt trevlig helg.

    Mvh Kemal
    Vad skulle vara rimligt med min bil, som den är nu? Testade att plocka bort den där slangen på magnet ventilen, den gick sämre då.
    Mvh Peter



    Saab 9-5 vector 2,3 T 2004

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Södra Sandby, Lund
    Inlägg
    24
    En slang som är helt av och ett läckage på en av de hårda slangarna. Fixar detta imorgon, så får vi hålla tummarna på att det är dessa som är felet.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Peter



    Saab 9-5 vector 2,3 T 2004

  9. #29
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Piddeman Visa inlägg
    Vad skulle vara rimligt med min bil, som den är nu? Testade att plocka bort den där slangen på magnet ventilen, den gick sämre då.
    Hej,

    Man vet aldrig med BSR men du borde hamna på 6.5-7 sec 100-150 om det är plant väg,halt tank bensin mm.Då tycker jag att din bil går som det skall.

    Lycka till.Hoppas att det löser sig imorgon
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Södra Sandby, Lund
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,

    Man vet aldrig med BSR men du borde hamna på 6.5-7 sec 100-150 om det är plant väg,halt tank bensin mm.Då tycker jag att din bil går som det skall.

    Lycka till.Hoppas att det löser sig imorgon
    Senast redigerat av Piddeman den 2016-05-01 klockan 20:47.

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Södra Sandby, Lund
    Inlägg
    24
    Så nu är slangen bytt. Det var slangen som går från spjällhuset till ja vad det nu kan heta. Jag tror att den slangen har varit kass så länge jag har haft bilen, för sånt tryck det blev nu har den inte haft tidigare. Problemet nu är jag inte kan ge full gas då hoppar och rycker den och en gång kom det en jäkla puff från avgasröret i treans växel. Någon som har nån tanke om vad det kan vara? Om nu slangen har varit av, så har ju bilen fått ny programvara under den tiden. Kan det vara det som gör det, att den ska ha ny mjukvara nu när alla slangar är hela och sitter där dom ska?!
    Mvh Peter



    Saab 9-5 vector 2,3 T 2004

  12. #32
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Skicka i nya tändstift skall du se att det går bättre, min m/04 st1 Aero kombi som orkade 100-150 under 7 (5,9-6 blankt med optimistiskt tidtagaruhr) kunde bete sig likadant med halvdåliga stift.

    sen att den inte presterade under 7s repa, efter repa, efter repa det är en annan sak. Det blir lätt jättejättevarmt med org ic.

    1 användare gillar detta inlägg


    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #33
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,

    Du kan prova att nollställa boxen genom att dra ut säkring 17 i nån minut sen sätta in den igen.
    Prova det.
    Blir det inte bättre då är det bara att försätta felsöka.
    Kanske kan mjukvaran vara boxen vem vet.

    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Södra Sandby, Lund
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    Skicka i nya tändstift skall du se att det går bättre, min m/04 st1 Aero kombi som orkade 100-150 under 7 (5,9-6 blankt med optimistiskt tidtagaruhr) kunde bete sig likadant med halvdåliga stift.

    sen att den inte presterade under 7s repa, efter repa, efter repa det är en annan sak. Det blir lätt jättejättevarmt med org ic.
    Det där med tiderna bryr jag mig inte om, det var mest för att jag skulle ha nåt att jämföra med för att se om min bil är frisk och går som den ska. Jag tänker köpa på mig maptun steg 3 E85.
    Därför ville jag ha nån form av kvitto att bilen är ok, ganska mycket pengar att plöja ner om det visar sig att bilen mest är skit.

    Testar att köpa nya stift som du säger :-)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,

    Du kan prova att nollställa boxen genom att dra ut säkring 17 i nån minut sen sätta in den igen.
    Prova det.
    Blir det inte bättre då är det bara att försätta felsöka.
    Kanske kan mjukvaran vara boxen vem vet.

    Kemal
    Testar det imorgon och håller tummarna
    Mvh Peter



    Saab 9-5 vector 2,3 T 2004

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Citat Ursprungligen postat av Piddeman Visa inlägg
    Så nu är slangen bytt. Det var slangen som går från spjällhuset till ja vad det nu kan heta. Jag tror att den slangen har varit kass så länge jag har haft bilen, för sånt tryck det blev nu har den inte haft tidigare. Problemet nu är jag inte kan ge full gas då hoppar och rycker den och en gång kom det en jäkla puff från avgasröret i treans växel. Någon som har nån tanke om vad det kan vara? Om nu slangen har varit av, så har ju bilen fått ny programvara under den tiden. Kan det vara det som gör det, att den ska ha ny mjukvara nu när alla slangar är hela och sitter där dom ska?!
    Du får gärna berätta vilken(vilka) slangar som gav/fixade problemen så andra kan ta del av lärdomen. bakom spjällhuset mot evap?, framför spjällhuset mot vevhusventilationen (motorn)? eller framför spjällhuset mot torpedväggen (magnetventilen för avlastningsventilen) eller över spjällhuset från tryckröret till bromsservo?

    om du inte har specialanpassat program som trimmats för just DIN bil, så behöver du inte tänka på att ändra i mjukvara. (vilket du inte har)
    däremot så får du ge bilen tid att adaptera både bränsle/luft och laddtryck innan du felsöker vidare. snabba på detta genom att göra som aero++ skrev.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Södra Sandby, Lund
    Inlägg
    24
    Så klart jag vill Visste inte vad det hette dit den gick innan du förklarade så bra
    *framför spjällhuset mot torpedväggen (magnetventilen för avlastningsventilen)*
    Slangen var helt av vid magnetventilen.
    Som sagt, ska testa byta stift och nolla boxen imorgon
    Mvh Peter



    Saab 9-5 vector 2,3 T 2004

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    tack ja, den slangen hjälper till att hålla avlastningsventilen stängd under laddtryck, så det förklarar bra att det blir lite mer kräm nu. dels för att luften inte bara pumpas runt från efter till före turbon och dels för att inte en del av trycket försvinner ut i atmosfären.
    sedan var naturligtvis adaptionen off med en omätt luftmassa som ibland sugs in och ibland trycks bort genom den då öppna anslutningen till spjällhuset... före spjället...
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-05-02 klockan 23:03.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Södra Sandby, Lund
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av Piddeman Visa inlägg
    Det där med tiderna bryr jag mig inte om, det var mest för att jag skulle ha nåt att jämföra med för att se om min bil är frisk och går som den ska. Jag tänker köpa på mig maptun steg 3 E85.
    Därför ville jag ha nån form av kvitto att bilen är ok, ganska mycket pengar att plöja ner om det visar sig att bilen mest är skit.

    Testar att köpa nya stift som du säger :-)

    - - - Uppdaterad - - -



    Testar det imorgon och håller tummarna
    Nu har jag nollat med säkring 17 det blev mycket bättre. Köpte nya stift men fick inte i dom idag. Körde en repa på samma ställe som innan när jag klockade sist, och samma app.
    100-150 på 4:an 6,0 och innan 10,2 på 4:an det känns iaf att det är på rätt väg.
    Mvh Peter



    Saab 9-5 vector 2,3 T 2004

  19. #39
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Kul att det löst sig, nu gör bilen de tiderna den ska!

    Den går ännu bättre på trean i samma intervall om du skulle behöva det någon gång.

    Ha de gott!

  20. #40
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,

    När man tagit ur säkring 17 så tar det lite tid innan den adapterat sig.
    Så tills dess skickar den på lite mer moment.
    100-150 på 6.0 s är ganska mycket vridmoment.
    Varför inte prova på 3an ?Det du tagit nu på 4an säger om mellan
    register fram till ca 4500-4600 rpm. Ganska intressant då vem som helst kan plocka moment i mellan register.
    Vore kul att se vad som händer därefter.
    Kör med Racechrono istället om du har möjlighet,den vet jag att det är bra och visar rätt tider.
    Allt annat tar jag med nypa salt.
    Plocka gärna tider var 10 km/h och redovisa och även om det är plant eller nedför/uppför.

    Hur som helst bra tid om den nu stämmer.
    Men jag vore orolig för koppling.
    Rör sig om ca 460 nm
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Saab 95 2,3T 220hk går inte som den ska
    Av Johan 123 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 20:46
  2. Vad skall SQR steg 3 max laddtryck vara?
    Av Mopack i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 13:38
  3. 9-5 2,0 eller 2,3 om man skall steg 1-trimma?
    Av What i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 12:04
  4. Steg 1 till 9-3 Aero '05. När skall / kan man trimma?
    Av polper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 99
    Senaste inlägg: 2004-12-12, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •