Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 84

Ämne: Tändningslås "poppar" inte upp OG9-5 / OG9-3

  1. #61
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Och en del får felet när dom tar ur nyckeln för fort.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Jag får hålla växelspaken lite extra bakåt när ja ska vrida nyckeln

  3. #63
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Har samma på 9-5 -07;a.
    Om det ska funka med fjärrlåset, måste radion slockna och innerbelysningen tändas. När det inte funkar, hjälper det att "pillla" och rucka med nyckeln i låset.
    Vad värre är när det inte funkar, händer det ibland att halvljuset fortsätter att lysa. Mindre trevligt att få urdraget batteri om man inte märker det.

    Ska kolla med verkstan/säljaren i morron. Har bara haft bilen i ett par veckor och tog en stund att komma på vad det berodde på.

  4. #64
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS Fido

    Är din bil nyinköpt så reklamera innan du gör något själv
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #65
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tackar HeRmAN!
    Ska dit nästa vecka. De var inne hos ANA och programmerade nycklarna innan köp eftersom det inte funka, låset funkade när jag hämtade bilen. Men det var ju inte något fel på programmeringen förstås, utan hittade sambandet med tändningslåset senare.
    Även byte av en backsensor och batteri ska de göra.
    Få se hur det går.

  6. #66
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fido Visa inlägg
    Tackar HeRmAN!
    Ska dit nästa vecka. De var inne hos ANA och programmerade nycklarna innan köp eftersom det inte funka, låset funkade när jag hämtade bilen. Men det var ju inte något fel på programmeringen förstås, utan hittade sambandet med tändningslåset senare.
    Problemet du har är högst sannolikt antingen att smuts blockerar låscylindern från att hoppa upp, eller att låscylindern är trasig. Jag förslår att du kort och gott säger till dem att låset inte fungerar som den ska, så får de lösa problem bäst de vill, antingen rengöring eller byte av cylinder.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #67
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Startknapp OG9-5

    Någon som vet om det är svårt att sätta in en startknapp på en Saab 9-5 -99 . Nyckeln går nämligen inte tbx till "on" och bilen har slutat starta så tänkte testa om det kan vara detta fel och sätta startknapp inte.

    Tacksam för all hjälp!

  8. #68
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Nja, du kan inte ersätta tändningslåset med startknapp. Dels krävs mekaniskt stöldskydd (växelspakslåset som är beroende av tändningslåset) av bilprovningen, dels kräver startspärren att nyckelns transponder läses av i tändningslåset.

    I teorin kan du behålla tändningslåset för stöldskydd- och startsspärrfunktionerna och sedan ha en startknapp vid sidan av för att aktivera startmotorn, men det verkar bökigt än att byta ut tändningslåset om det nu är det som felar.

  9. #69
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Aa va lite det sista jag tänkte, att "bara" sätta dit en startknapp för aktivera startmotorn. Och behålla tändningslåset för allt annat.
    Läste runt att det ska vara bökigt att byta hela tändningslåset, så tänkte om man kunde lite snålt, fixa en knapp för ca 100:- ist för ett nytt tändningslås för ca 2500:-

    Undra om det något som gjort detta och kanske har lite tips och råd. Kanske nå bilder

  10. #70
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Bökigt byta tändningslåset??? Verkligen inte, det gör man väl på ett par minuter, max.

  11. #71
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Återfjädringen sitter i bottenkontakten, alltså måste spakstället lossas och läggas på sidan för åtkomst. Tar mer tid än ett par minuter.

    Skulle tro att startmotorn är körd om den legat aktiverad när motorn gått.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #72
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Oki ska kika på startmotorn oxå. Tack för alla svar!

  13. #73
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    skåne
    Inlägg
    7
    Har gjort samma på min använde Biltemas startknapp 43075 och tog bort ciggtändaren knappen passar exakt där. Använde plus i från cigg kabeln och drog andra till startmotorn. Då funkar knappen bara när tändningen är påslagen.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    kör 9-3 2.0T -98

  14. #74

    Sätta in startknapp OG9-5

    Hej,

    Min tändplatta/startkontakt har varit dålig några veckor och priset jag fick för byte var ganska högt (4500 kr) sett till vad jag betalade för bilen.

    Nu undrar jag om det är en tänkbar lösning att vrida på tändningen som vanligt men istället för att vrida nyckeln till "startläge" sätta in en startknapp?

    Vad skulle jag kunna få för problem om jag gör på detta vis?

    Om det funkar så antar jag att man kopplar från startmotorn via knappen till plus på batteriet?

    Jag är inte så duktig på bilel och tändning utan hoppas att ni som är kunniga kan hjälpa mig

  15. #75
    Varför inte bara byta startkontakt med en begagnad?
    Senast redigerat av Vfr den 2020-09-06 klockan 19:07. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  16. #76
    Det är ett alternativ såklart men då måste den giftas in med Tech2 och jag känner ingen som äger en. Kan kanske åka till nån verkstad iofs. Dessutom så tänkte jag att installera en startknapp kanske är enklare än att montera ner hela mittkonsollen mm för byte.

  17. #77
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Jag tror att du kan sätta reparationens pris i relation till vad du lägger på användandet av bilen - hur mycket bränsle har du tänkt att hälla i bilen innan du ger upp den?

    Tändplattan behöver inte giftas in på din 9-5 -04a - http://forum.saabturboclub.com/showt...tkontakt-OG9-5 - finns trådar som beskriver vad som skall göras och hur det görs.

    Jag satte en gång i tiden in en startknapp på en og900, efter att ha demonterat nödvändiga delar för att jacka in mig på elen till tändningslåset så gjorde jag rent och så funkade både knappen och tändningsnyckeln för att starta bilen. :-)

    Edit: Ny tändlåskontakt kostar ca 17-1800, pirat dryga tusingen, beg på bildelsbasen 625 , det dyra på verkstaden är nog arbete och inte material skulle jag tro.
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2020-09-06 klockan 19:11.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  18. #78
    Tack för svar. Jag ska se vad som blir smidigaste lösningen.

  19. #79
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Jag hade inte varit vart sugen på att åka runt med en dålig tändlåskontakt... Du vet aldrig vilka av stiften som kommer/kan glappa och är det fel stift som får för sig att glappa så kan bilen likväl dö undertiden du är ute och åker.

    Gråzon om besiktning godkänner startknapp också även om jag tycker de BORDE göra det förutsatt att nyckeln inte går att ta ur i något annat länge än "OFF" och att backspärren fungerar.

    Byte av kontakten är ca 1,5 tim jobb om man ska tro vad Saab en gång i tiden räknade på så priset på 4500kr skulle nog kunna stämma rätt bra på verkstad. Dvs material ca 1800kr och sedan 1350kr/tim (antagligen räknat på 2tim jobb).

  20. #80
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Trapper666 Visa inlägg
    Hej,
    Min tändplatta/startkontakt har varit dålig några veckor och priset jag fick för byte var ganska högt (4500 kr) sett till vad jag betalade för bilen.
    3700 inkl allt pröjsade jag på saab-autkoriserad verkstad i Stockholmsområdet (=långt ifrån billigast) för att byta startkontakten i fjol, då var ca hälften material och andra halvan arbete. Så 4500 är nog lite i överkant, men inte helt uppåt väggarna.

    Däremot behöver du tänka bort det där med "sett till vad jag betalade för bilen" - det kan omöjligen påverka hur du väljer att åtgärda problemet. Problemet kommer nämligen att förvärras med tiden, så alternativen som står till buds är:
    1. Sälja bilen nu utan åtgärd
    2. Sälja bilen när det pajat helt utan åtgärd
    3. Laga

    Och "Laga" är också oberoende av det du betalade för bilen, där handlar det mer om
    1. Hur mycket du kan/vill göra själv
    2. Hur dyra delar du använder: pirat och begagnat kan vara ett alternativ, med risk att inte hålla lika länge. Kräver kunskap om vilka begagnade/piratdelar som funkar OK.
    3. Hur billig verkstad du letar upp (på landet är billigare än i storstan)
    4. Om du vill ta till hemsnickrade lösningar med t.ex. tryckknapp. Fast jag är skeptisk till hemmasnickrade lösningar, om de inte är beprövade av andra brukar det oftast blir dyrare i slutändan eller orsaka nya/andra problem.

    Och angående tryckknapp så behöver du veta:
    - Nej, du drar inte sladd från batteriet, via knappen i kupén och tillbaka till startmotorn eftersom startströmmen är bortåt 200A. Om du inte tänker elda upp bilen så krävs sladdar och en strömbrytare som klarar startströmmen, vilket är dyrt. Utan det man normalt gör om man ska ha startknapp är samma som med tändningslåset, d.v.s. man drar 12V signal till strömbrytaren och sedan vidare till ett startrelä som slår på strömmen genom en kort men tjock sladd (som kan hantera startströmmen) från batteri till startmotor. Förslagsvis använder du befintligt startrelä, så i praktiken parallellkopplar du startknappen över signalen från tändningslåset.
    - Tycker du det är bökigt att byta startkontakten själv kommer du att tycka att det är ännu bökigare att koppla in en startknapp, i alla fall om du avser ha den i kupén.

Liknande ämnen

  1. Kan inte vrida om tändningslås NG9-3 -03
    Av Beetle_danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-10-06, 14:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •