Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Misständer vid fullgas OG9-5 B235R

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103

    Misständer vid fullgas OG9-5 B235R

    Tjena. Bilar har börjat hacka o hosta lite när jag trycker ner gasen fullt direkt. Smyger ja med gasen märks inget. Tändkasseten är bytt till en som jag vet är ok. Stiften ser bra ut. Dom är utbytta för ca 1200 mil sen. Alla slangar ser bra ut. Någon som har tips på vad det kan vara? Ska tillägga att bilen misständer inget alls de första km man kör
    Senast redigerat av Inf3cted den 2016-05-01 klockan 11:40. Anledning: Kom på mer

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Sånt här kan andra mycket bättre än jag. Men är det inte så att bilen inte lambdareglerar när den är kall?!
    Dvs det kan ha med lambdaregleringen att göra eftersom det kommer när bilen har körts någon kilometer.
    Röd 9-5 Aero -02

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Ingen aning faktiskt. Men isf borde man få upp felkoder på de? Antar jag

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Är inte helt säker på hur just 9-5 -00 fungerar när det gäller bränslemängd vid kallstart, men normalt så får väl bilen lite extra när motorn är kall. Kan det vara så att bränslet inte räcker till? Bränslepump som börjar att ge sig? Är bilen original och har bara gått på bensin hela tiden? Hur långt har den gått?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Baltazar Visa inlägg
    Sånt här kan andra mycket bättre än jag. Men är det inte så att bilen inte lambdareglerar när den är kall?!
    Dvs det kan ha med lambdaregleringen att göra eftersom det kommer när bilen har körts någon kilometer.
    Det, stämmer. Det tar åtminstone några sekunder, eventuellt upp emot någon minut innan lambdaregleringen aktiveras. Som mioh säger så sprutas det in extra bränsle i början, precis som när man chokar en förgasarmotor och under tiden detta sker så kan lambdaregleringen givetvis inte vara igång, och sedan tar det några sekunder innan själva lambdagivaren är uppe i driftstemperatur och kan ge pålitliga mätvärden, så självklart ignoreras den av motorstyrsystemet i början precis efter uppstart.

    Sådär, då vet vi hur den biten fungerar. Det säger oss dock ingenting om vad problemet är
    Jag vågar faktiskt inte spekulera i vad felet kan vara utan att ha mer detaljerad felbeskrivning. Tyvärr är beskrivningen alldeles för vag.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Aha. Jo men man kan köra 5-10 minuter innan det börjar. Och det är endast vid fullgas då. I övrigt går bilen bra. Motorn har gått 20 000 mil ca. Bara bensin. Har gått bra innan på bensin osv

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Prova koppla ur LMM , funkar det då så har du troligtvis något luftläckage någonstans alternativt en trasig LMM.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Ja får kolla på de. Ska väl tillägga att ja såg på den gamla tkn igår att den va en spricka i... Kan de va så att stiften gått för varma o därmed är körda?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Det va tändstiften som fick bytas. Nu går bilen som den ska igen. Ngk stift som håller 1200 mil känns ju lite... Men ja

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det ser jag inte som något konstigt. Vi som trimmar och kör våra bilar hårt på E85 vet att man kan lätt köra slut på en uppsättning BCPR7ES-11 på mindre än 1000 mil.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    103
    Ah men ja har steg 1 o kör bara på bensin

Liknande ämnen

  1. Bubblar/misständer vid fullgas ng9-3 2009
    Av Jimm78 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-03-04, 22:27
  2. Misständer/rycker under fullgas OG9-5 -05 B235R
    Av Proppen83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-06-24, 02:01
  3. 9-5 aero misständer vid fullgas
    Av Next_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 08:52
  4. Misständer vi fullgas?
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 18:41
  5. og900 t16 misständer vid fullgas
    Av 9000rsT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 12:54

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •