Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: SAAB 9-3 -98 Värmereglage fungerar inte

  1. #1
    Sugmotor Finkladds avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Småländska höglandet
    Inlägg
    36

    Question SAAB 9-3 -98 Värmereglage fungerar inte

    Hej!

    Jag köpte en SAAB 9-3 från 1998 i måndags, min första egna bil. En 2.0i, 130 små gulliga islandshästar (0-100 på 13/14 sekunder) och 300 mil från att slå över 20'000-milstolpen.

    Den är extremt lågutrustad, nästintill spartanskt inredd med kassettradio.

    Ett av problemen som finns är de manuella reglagen för ventilationen. Jag kan välja hur mycket luft jag vill ha utan problem. Den fläktar på bra!

    Det är de två andra reglagen som spökar lite. Reglaget för vart jag vill ha luften funkar-isch. Jag får delvist om fötterna, eller fullt på rutan. Det kan jag leva med.

    Det stora problemet såhär när vi närmar oss sommaren är värmereglaget. Försöker jag vrida med den lösa knoppen klickar det i plaststiftet inuti. Jag lyckades dra ut plastbiten i stiftet men lyckas inte vrida om till kallt igen.

    Behöver jag komma in bakifrån för att justera manuellt, eller gör jag fel för att vrida om stiftet? För vart-jag-vill-ha-luftreglaget är det lagat med ståltråd om knoppen för att... Jag vet ärligt talat inte. Snubben jag köpte bilen av har försökt laga det. Typ.

    Hursomhelst, hur går jag till väga för att stänga av värmen i ventilationen?

    Kan bifoga bilder om så önskas!

    Kommer dyka upp lite överallt i forumet med de småfelen som jag vill kunna fixa på bilen.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS Finkladd.


    Ett "nytt" reglage borde ju gå att få tag på så du kan reglera värmen, prova att annonsera på Pryltorget köpes
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. saab 9-3 -99 2.0t, belysning som inte fungerar
    Av feritte i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-05-11, 23:07
  2. Värmereglage Saab 9-3. 2000års Modell
    Av Kniban i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-15, 18:49
  3. Nummerskyltbelysning fungerar inte, Saab 9000 A50
    Av Erik_W i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 15:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •