Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta turbo?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    341

    Byta turbo?

    Tja har haft lite problem med att min bil inte velat ladda fullt sen jag bytte trimbox i den och idag såg jag en trolig orsak. Under "dumpen" låg det olja ganska så rikligt och jag torka rent där igår för skit mm för att se om det går ut några mängder den vägen. (Detta var efter en ganska hård körd körning rejsa mot polarens M3 Turbo gick för övrigt ganska dåligt om nu detta kan bidra till större oljeläckage tillfälligt) Så nu är frågan är turbon helt slut eller kan den klara sig ett tag till? Troligt att den är orsaken till att jag inte får upp fullt laddtryck och slutligen vilken turbo skall man satsa på vid ett ev byte? Och vilka har bäst priser? bilen är en 900SET och som det ser ut nu så blir det inte mer än det steg 3 som jag har i dagsläget.
    900NG SET

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 103
    Medlem#
    2555
    Mmmm, inte dumpen som pajat då?

    Vill gärna se bilder på hur du menar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    341
    HAr tyvärr inte tillgång till digitalkamera. det ligger ganska mycket olja på plastramen till kylet som är strax under filtret som man sätter på original avlastningsventil. = blöt om fingret om man tar på det.
    900NG SET

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    772
    Olja från vevhuset kan komma ut den vägen, speciellt efter hård körning. Plocka ur din IC och kolla i den, finns troligtvis lite olja i den också.

    Hurvida din turbo är slut eller inte vet jag inte, finns ju fler orsaker än turbo som kan resultera i att du inte får upp ditt laddtryck.

    En fin turbo som jag nog skall satsa på är ett Mitsubishi TD04 med #6 turbin och 18T kompressordel. Kolla med GIK eller Turbocenter eller likande, Speedparts säljer ju också. Priser har jag inte så bra koll på, men en liten slant kostar ju nya grejer.

    Förövrigt verkar Patrik ha lite problem med sin M3a, han får akta så han inte spikar sönder kolvarna om nu den får för lite soppa längre upp i registret.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    341
    Niklas om det går bra för dig skulle jag väldigt gärna vilja provköra min bil med din MV och AV om det går bra för dig. Du kan väl PM:a mig ditt nr om du kan tänka dig att låna ut dessa i tio min.

    OT: Har inte hört något om för lite soppa i patriks bil han förbättrar iof mappen ganska ofta så det kanske är ett gammalt problem? Igår när jag pratade med honom hade han bara problem med att om han drog genom flera växlar så steg avgastempen efter 3 växlar eller så. Vilket ju kan ha med varandra att göra men han skulle försöka mappa lite nu i helgen. Det är ju inte så många vägar att greja med såndant på här ute
    900NG SET

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    341
    Har idag varit ute å tagit isär tryckrör/slangar och gjort rent med trasa och sen åkte jag på en sväng ca 6 km och nu är det vått av olja under AV filtret igen (blåste detta torrt med tryckluft innan jag åkte iväg) Tittade även ner i röret till turbo in och där fanns inga större spår av olja som kommit ut från Vevhusventilationen. inte en ända droppe gick att se där nere. vilket det finns fler av efter turbon som sagt. torkade även ren slangen mellan röret till vv och nippeln och lossade den efter kortsvängen och den var helt torr. Vad tror ni andra?
    Vill gärna ha lite funderingar innan jag beställer en ny turbo. är det något annan vill man ju inte lägga ut så stora pengar i onödan... Skall för övrigt ut och kolla oljenivån om en liten stund med tanke på hur mycket som kommit ut i dumpningsögonblicken så borde nivån sjuka med ganska bra fart En kompis åkte bakom idag och kunde inte se nån direkt blårök dock.
    900NG SET

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    341
    Visade sig att min backventil till VV trots allt läcker igenom dock måste trycket upp ganska mycket innan det går igenom nått... Så det blir till att byta denna först trots allt Så jag kanske kan komma undan så billigt om jag har tur.
    900NG SET

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •