Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Råd önskas angående rättigheter gentemot bilhandlare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    1

    Råd önskas angående rättigheter gentemot bilhandlare

    Köpte en SAAB 9-5 aero kombi för ett år sedan. Nu har det framkommit att extrautrustning som var monterad enligt varudeklerationen inte finns monterad. Inget larm, AS1 istället för AS2. För att kunna hävda min rätt så måste jag ha en kopia på varudeklerationen, vilket jag inte fick vid köpet.

    Har jag rätt att få ut de papper som bilhandlaren har som rör mitt och dennes "avtal" eller kan denne vägra mig det.

    Förstår att det inte är offentliga papper men det bör vara ok mellan oss då vi är de aktuella parterna i affären, eller?

    Behöver ju ha en kopia för att påvisa att företaget brustit.

    Har någon andra tips hur jag kan göra för att lösa detta tages de tacksamt emot.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mälardalen Strängnäs Medlemsnummer: 5086
    Inlägg
    417
    Har själv kollat lite på den här länken på Konsumentverket.

    Finns rätt mycket att läsa där.


    /Johnny

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    9
    En mycket bra länk.

    I övrigt kan tilläggas att om du har ett vittne som kan vitsorda att det du angivit också fanns med på varudeklarationen, samt att det möjligen diskuterades i samband med köpet, så har du kanske en möjlighet att även den vägen attackera säljaren. Även muntliga utfästelser måste tas med i bilden, även om det naturligtvis är svårare att styrka. Jag vet inte vad du är ute efter, men det låter som att ett prisavdrag ligger närmast till hands.

    Du kan naturligtvis också be att få en kopia på varudeklarationen som rimligen måste finnas i säljarens handlingar. Mitt förslag är att du helt enkelt hör av dig till säljaren där du ber att få en kopia, med hänvisning till konsumentverkets riktlinjer. Problemet är att det är lätt att det blir diskussion och då kan det lätt gå överstyr. En väg framåt kan vara att använda sig av ett ombud, som inte nödvändigtvis behöver vara en jurist. Det räcker alltså med att en kamrat som instruerats ringer på uppdrag av dig. Det viktiga är alltså att INTE inlåta sig i någon diskussion. Om det inte är en framkomlig väg så föreslår jag att du (eller ombudet) skriver till bilfirman, som då har svårt att snirkla sig ur. De måste svara. Och har du inte angett exakt vad du är ute efter så gör du det svårare för dem att "städa upp" i sin dokumentation.

    Lycka till!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    365
    Frågan jag tycker att man ska ställa sig är vad ni ingått ett avtal om - kan du styrka vad säljaren lovat? Vad står det i det kontrakt som upprättades vid köpet, bilens handlingar etc? Muntligt vittne - ja visst men frågan är vad det är värt efter ett år. Du måste främst gå till den skriftliga källan - köpeavtalet. Om det inte står något i detta tror jag att det är bäst om du inledningsvis kontaktar säljaren och ödmjukt frågar om du kan få varudeklaration och andra papper som du kan behöva. Om denne undrar varför kan du alltid säga något allmänt om att du är mån om komplett dokumentation.

    Annars kan det bli svårt - tiden talar emot dig. Har du tex inte funderat över var larmet hållit hus i ett år?
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    177
    Medlem#
    5582
    Säg att du funderar på att sälja bilen och att du inte hittar din kopia av varudeklarationen :-)
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

Liknande ämnen

  1. Råd angående köp av og9-3 önskas [Köpt]
    Av Limstift i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-07-02, 13:23
  2. Vilka rättigheter har man som påkörd (ej vållande)
    Av ekon i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 23:22
  3. Hjälp med värdering av SS gentemot marknadsväre..
    Av Weggen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 00:17
  4. Angående åtagande av garanti från Bilhandlare
    Av Renjaveln i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 01:00
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 03:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •