Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lambda felkoder og9-3, går magert?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333

    Lambda felkoder og9-3, går magert?

    Hej

    Jag har problem med en og9-3 2001 där jag fick felkod på bakre lambdan ungefär 3 veckor efter att den hade gått igenom besiktningen utan några anmärkningsvärt dåliga avgasvärden. Jag bytte program till ett med avstängd bakre lambda och hoppades att problemet skulle vara ur världen, men efter kanske 10 mil så ploppar den upp igen. Med förhoppning om att det blivit något snett när programmet har förts över till boxen så gör vi en ny flashning av samma box men felkoden forsätter dyka upp trots att bakre lambda är avstängd och felkoder nollade med Tech 2 innan boxen plockades ur bilen för andra överföringen.

    Rimligtvis ska det väl inte krävas att jag byter bakre lambda om den är avstängd i programmet?
    Skulle det kunna vara så att främre lambda är kass och spökar till det med felkoderna?
    Eller finns det något annat som skulle kunna fela i detta läget och som spökar till det lite?

    Jag har provat byta ut främre lambda för säkerhets skull men när jag gjorde detta fick jag felkod 4465 vilket jag har förstått det som att översätts till P1171 och innebär att den går magert. När denna felkoden kom så hade jag inte längre något ladd, jag letade efter läckande slangar men kunde inte hitta något. Vacuumslangarna är nya.

    Jag kopplade bort batteriet samt kontakten till bakre lambda och körde sen en kort sväng igen, och vad jag kan se så ligger mAir ungefär 10% under mReq på toppen men de följer varandra på låg last. Jag ska kolla lite efter luftläckage imorn och så får vi se vilken nästa felkod blir...

    Är det någon som har några tipps på vad som skulle kunna orsaka detta? Jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter längre.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Är det ett trimfirme-program? Har sett att vissa program inte svarar på modifieringar alls.

    Får du felkod på att den går magert så är bränsletryck intressant att mäta upp.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Det är inte ett program från någon firma. Det konstiga är att den felkoden kom först efter att jag hade bytt främre lambda, med den gamla främre lambdan fick jag felkoden att bakre lambda var dålig. Om den felkoden för mager blanding dyker upp igen nu så ska jag nog prova att byta tillbaks till den gamla och se vad som händer.

    Vet du om man kan ohm-mäta en lambda för att se om den är okej?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    I 99 fall av hundra är det inte sensor som är dålig utan du har en luftläcka. Studera noggrant alla vakumslangar, och har du haft avgassystem/downpipe nere så kan det var en läcka i tidig skarv eller precis vid turbon. De syns oftast inte och hörs inte, för ejektorverkan gör att avgaser inte läcker ut utan luft sugs in genom hålet, därav felkod på mager blandning eller trasig sond.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. 9-5 -05:a går för magert.
    Av Robin_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 21:31
  2. Går magert på tomgång
    Av Martin H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 13:21
  3. 9000 2.3 går magert
    Av Hyvens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 20:08
  4. Lambda trassel (Fortfarande), efter byte till NY lambda.
    Av DualC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •