Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 2/1-vägar och köer

  1. #1

    2/1-vägar och köer

    Alla fordon ligger i höger fil på en 2/1-väg vid i princip stillastående köer när det först 3 km längre fram är så att vänster fil går in i den högra. Bättre att även utnyttja vänster fil och båda filer är fyllda och använda blixtlåsprincipen på slutet. Men den som då kör om hela kön i den vänstra filen ses som en förrädare, upplåst idiot, osvensk och anses allmänt vara egotrippad som inte tänker på andra utan bara ska fram först. Och att bli insläppt när vänster fil tar slut kan då vara svårt beroende på vad bilisten i höger fil kan tänkas att tänka.

    Synpunkter?

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag blåser oftast om snabbt och tvekar aldrig på gasen, och brukar aldrig har problem, men då tar jag 8-10 bilar åt gången. Brukar alltid finnas en tillräckligt stor lucka någonstans så att ingen stör sig. Dock kan det ju kräva rätt höga hastigheter ibland för att hitta den rätta luckan innan vägen nyper ihop.

    Jag stör mig däremot på de som försöker köra om men aldrig gasar utan ligger i vänsterfilen och harvar i max 120. Det är mycket värre än sniglarna i högerfilen, de kan ju inte göra så mycket åt sitt tempo eftersom det oftast saknas gångbana till höger.

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 257
    Medlem#
    6069
    Det värsta är nog de som kör 80 när det är en fil för att sedan gasa på när det blir två filer.

    8 användare gillar detta inlägg


    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    att bara använda högerfilen vid kö är ju braifall det behöver komma förbi räddningsfordon eller polis tänker jag.

    fast där suger 2+1 så fruktansvärt.

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358
    Tänker likadant där som deltidsbrandman (eller låtsasbrandman enligt många... ) att på just 2+1 vore det bäst att alla håller höger då det ofta är väldigt smalt att köra förbi köerna på höger väggren.
    Vägen går ju som sagt ändå ihop längre fram där alla tvingas in i högerfilen igen.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    problemet är inte principen i sig. Om alla körde efter den skulle det fungera hur bra som helst. Problemet är att det oftast är så att när man ser att det blir en fil längre fram så förbereder man sig inte på den saken utan man ökar gärna farten så man kommer om så många som möjligt och sen tvingar sig in i höger körfält så alla i det fältet får sakta in och det ena ger det andra och sen står det still.
    Det handlar liksom inte ett dugg att man inte underlättar för de som ligger i vänster körfält att smidigt ta sig in i ens eget utan merparten kommer liksom i full fart och helt enkelt bara ska in där du åker. Det är liksom din plikt att bromsa in och ge plats åt den som kommer och så resonerar man tydligen rakt av. Ju nyare och fläskigare bil man har ju fortare kan man köra dessutom.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Intressanta delar ur trafikförordningen:
    3 Kap
    7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
    44 § Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman. Förordning (2007:447).

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det kallas ju inte dragspelsväg för inte..

    7 § Gäller väl inte BMW & Volvos

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo Visa inlägg
    Det värsta är nog de som kör 80 när det är en fil för att sedan gasa på när det blir två filer.
    Det är för att det är läskigt att köra fort utan en extra fil för vingelutrymme. Det är samma människor som frenetiskt ska köra mittfil på vägar med tre filer. Gärna lite långsamt, med överlastad V70 runt högtiderna.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Det är för att det är läskigt att köra fort utan en extra fil för vingelutrymme. Det är samma människor som frenetiskt ska köra mittfil på vägar med tre filer. Gärna lite långsamt, med överlastad V70 runt högtiderna.
    Och det är dom som försöker köra om lastbilar i 91 km/tim (det tar ett par timmar) för att sedan braka på i 150 efter det.
    (Vet inte om det ingår i Taxi utbildningen men dom verkar vara experter på det.)

  11. #11
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Kännetecken: 10 i 2 på ratten, vita knogar då de krampaktigt håller i ratten. Samt uppspärrade ögon och utskjutande haka.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Alla fordon ligger i höger fil på en 2/1-väg vid i princip stillastående köer när det först 3 km längre fram är så att vänster fil går in i den högra. Bättre att även utnyttja vänster fil och båda filer är fyllda och använda blixtlåsprincipen på slutet. Men den som då kör om hela kön i den vänstra filen ses som en förrädare, upplåst idiot, osvensk och anses allmänt vara egotrippad som inte tänker på andra utan bara ska fram först. Och att bli insläppt när vänster fil tar slut kan då vara svårt beroende på vad bilisten i höger fil kan tänkas att tänka.

    Synpunkter?
    Bruka utnyttja denna köteknik under rusningstrafik Göteborg. T ex vid tingstatunneln om man kommer från Hissingen så går vänsterfilen mot malmö och högerfilen mot stockholm. Av någon konstig anledning så har alltid malmöfilen längst kö (även fast stockholmsfilen "sys" ihop med E6:an i tunneln). Då lägger jag mig i stockholmsfilen och rullar förbi alla bilar, när stockholmsfilen börjar sega på så sneddar jag in lite snyggt mot malmöfilen.

    Jag har fram tills nu faktiskt tyckt att det är jävligt konstigt att folk kan stå och köa "kilometervis" när ena filen är helt öppen. Dock så nämns ju räddningstjänsten som ett bra argument att hålla en fil ledig, vilket självklart är en bra idé. Dock tror jag inte det är därför folk står och köar i samma fil, jag tror det mer har att göra med att så gör vi i Sverige (vi ställer oss snyggt och prydligt i kön).
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    (vi ställer oss snyggt och prydligt i kön).
    Så är det och ingen vill utmärka sig på något vis. Kan också vara att alla tror att det är så här man enligt lagen ska göra eftersom alla andra gör så. Jag vet inte vad lagen säger. Vad gäller utryckningsfordon så får de fri väg i vänsterfilen tills den tar slut och sen är det ju totalstopp om inte bilarna håller riktigt åt sidan i den enda filen. När det är två fulla filer så brukar det lösa sig genom att alla bilar kör så långt ut till kanten som de kan och släpper utryckningsfordonen i mitten. Detta praktiseras på motorvägar. Nu är motorvägar visserligen bredare men ändå.

  14. #14
    Bosse, du som har Maptun Steg 2 plockar väl hela skiten när vägen öppnar sig till 2-filigt? ;-)

  15. #15
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Alla fordon ligger i höger fil på en 2/1-väg vid i princip stillastående köer när det först 3 km längre fram är så att vänster fil går in i den högra. Bättre att även utnyttja vänster fil och båda filer är fyllda och använda blixtlåsprincipen på slutet. Men den som då kör om hela kön i den vänstra filen ses som en förrädare, upplåst idiot, osvensk och anses allmänt vara egotrippad som inte tänker på andra utan bara ska fram först. Och att bli insläppt när vänster fil tar slut kan då vara svårt beroende på vad bilisten i höger fil kan tänkas att tänka.

    Synpunkter?
    Om det är en stillastående kö på 2+1 väg så förstår jag frustrationen när någon blåser om i vänsterfil.
    Eftersom trafiken är stillastående så kommer den som kör om när det blir enfiligt igen att tvingas ta en plats i högerfilen, vilket i princip innebär att du har gått före i kön, du har så att säga "puttat ner" alla i högerfilen en plats i kön vilket sällan uppskattas.
    Att utnyttja båda filerna vid stillastående gör ingen som helst skillnad för trafikflödet då samtliga fordon ändå måste passera den enfiliga sträckan längre fram.

    Att utnyttja vänster fil vid stillastående trafik är i princip samma sak som att gå bredvid kön på ICA och försöka ställa sig längst fram. Jag tror inte du hade blivit insläppt där heller.

    Så länge trafiken rör sig gäller givetvis helt andra förutsättningar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Så är det och ingen vill utmärka sig på något vis. Kan också vara att alla tror att det är så här man enligt lagen ska göra eftersom alla andra gör så. Jag vet inte vad lagen säger. Vad gäller utryckningsfordon så får de fri väg i vänsterfilen tills den tar slut och sen är det ju totalstopp om inte bilarna håller riktigt åt sidan i den enda filen. När det är två fulla filer så brukar det lösa sig genom att alla bilar kör så långt ut till kanten som de kan och släpper utryckningsfordonen i mitten. Detta praktiseras på motorvägar. Nu är motorvägar visserligen bredare men ändå.
    Anledningen att alla gör så är antagligen för att dom är medvetna om att det är det enda rättvisa sättet att göra det på.
    Alla ska in i samma fil längre fram så varför då skapa två köer, det kommer inte att gå ett dugg fortare (förutom då för den som blåser förbi hela kön i vänsterfilen, därav att folk inte gillar det).

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Att utnyttja vänster fil vid stillastående trafik är i princip samma sak som att gå bredvid kön på ICA och försöka ställa sig längst fram.
    Nej det är det inte, Vid ett hinder vävs båda filerna ihop enligt blixtlåsprincipen, nytt sedan några år tillbaka.
    Många slänger sig hastigt över i högerfilen när det köar upp och hytter med näven om någon passerar (på tvåfiliga motorvägen tror jag dessa förare abbonerar på vänsterfilen oavsett hur tomt det är i högerfilen, extra viktigt om de kan se en lastbil i fjärran...


    På ICA skall du i så fall så kvar sist i din kö om det öppnas en ny kassa!


    Men det är helt klart en intressant diskussion om människors syn på olika saker.
    Om jag ligger i högerfilen när det köar upp så är det mitt val för jag kanske har all tid i världen och vill nån passera i vänster filen så är det deras val och jag behöver inte hetsa upp mig för jag kommer fram ändå om än ca 30s senare till det enfiliga

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Anledningen att alla gör så är antagligen för att dom är medvetna om att det är det enda rättvisa sättet att göra det på.
    Alla ska in i samma fil längre fram så varför då skapa två köer, det kommer inte att gå ett dugg fortare (förutom då för den som blåser förbi hela kön i vänsterfilen, därav att folk inte gillar det).
    Näe, så är det nödvändigtvis inte alls, Genom Västerås reparerar de bro på E18 och första veckan var det kaos då alla skulle över i vänsterfilen (höer upphör) långt innan skyltningen ens började och alla som skulle svänga av på avfarten innan det gick ihop blev också lidande

    Edit: Mina kommentarer gäller när två filer blir en pga. av vägarbeten och liknande.
    Och oftast skulle jag nog lägga skulden till irritationen som uppstår ligger hos den som skyltar och inte hos den enskilde bilisten då vi alla har olika bråttom, olika syn på hur det skall väljas filer och vem som får passera eller skall till alla medel hållas bakom även om det innefattar regelvidrigheter, minipolismentalitet och egenmäktigt förfarande. Skyltar man tydligt och på lagom avstånd innan ett vägbygge funkar det oftast mycket smidigt. Vissa skyltar t.ex. "Byt fil när filen upphör, blixtlåsprincipen gäller" eller "Håll till vänster, Underlätta för avfart till höger om XXXm"
    Det finns bra exempel där trafiken flyter trots att vi är olika.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-05-20 klockan 18:44. Anledning: Tillägg
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Näe, så är det nödvändigtvis inte alls, Genom Västerås reparerar de bro på E18 och första veckan var det kaos då alla skulle över i vänsterfilen (höer upphör) långt innan skyltningen ens började och alla som skulle svänga av på avfarten innan det gick ihop blev också lidande

    Edit: Mina kommentarer gäller när två filer blir en pga. av vägarbeten och liknande.
    Och oftast skulle jag nog lägga skulden till irritationen som uppstår ligger hos den som skyltar och inte hos den enskilde bilisten då vi alla har olika bråttom, olika syn på hur det skall väljas filer och vem som får passera eller skall till alla medel hållas bakom även om det innefattar regelvidrigheter, minipolismentalitet och egenmäktigt förfarande. Skyltar man tydligt och på lagom avstånd innan ett vägbygge funkar det oftast mycket smidigt. Vissa skyltar t.ex. "Byt fil när filen upphör, blixtlåsprincipen gäller" eller "Håll till vänster, Underlätta för avfart till höger om XXXm"
    Det finns bra exempel där trafiken flyter trots att vi är olika.
    Men nu pratar du om flerfiliga vägar med flertalet avfarter, det är en väldig skillnad mot en 2+1 väg där alla, utan undantag, måste igenom den enfiliga passagen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Nej det är det inte, Vid ett hinder vävs båda filerna ihop enligt blixtlåsprincipen, nytt sedan några år tillbaka.
    Många slänger sig hastigt över i högerfilen när det köar upp och hytter med näven om någon passerar (på tvåfiliga motorvägen tror jag dessa förare abbonerar på vänsterfilen oavsett hur tomt det är i högerfilen, extra viktigt om de kan se en lastbil i fjärran...


    På ICA skall du i så fall så kvar sist i din kö om det öppnas en ny kassa!
    Nej, inte alls. På en 2+1 väg så ska alla igenom den enfiliga passagen. Ska det liknas vid ICA så finns det bara en kassa.
    Står du i kö till en kassa så tror jag inte du skulle uppskatta om någon kom och började på en ny kö fram till *samma* kassa som du redan står och köar till.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Men det är helt klart en intressant diskussion om människors syn på olika saker.
    Om jag ligger i högerfilen när det köar upp så är det mitt val för jag kanske har all tid i världen och vill nån passera i vänster filen så är det deras val och jag behöver inte hetsa upp mig för jag kommer fram ändå om än ca 30s senare till det enfiliga
    Kan så vara att du har all tid i världen, men många andra kanske inte har det. Det enda rättvisa är därför att man ställer sig i en kö och väntar på sin tur.
    Så länge någons val påverkar någon annan så kan man faktiskt inte påstå att det bara är deras val.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 257
    Medlem#
    6069
    Efter att ha kört E20 från Götet till Arboga ikväll inser jag hur mycket bättre det är med 2+1 jmf med gamla ohederliga 13m vägar med vägren...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  20. #20
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    282
    Medlem#
    11050
    Efter att ha pendlat till Boden varannan vecka i ett halvår har jag insett att alla som ens tänker tanken att bygga 2+1 väg ska gasas, vilket jävla avskräde till skitväg det är. Och att Sundsvalls politiker trots att de byggde motorväg är idioter och även de ska gasas, vems påhitt var det att göra "en motorväg med svepande kurvor för att förare skall hålla sig vakna"? Det fungerar inte, folk kör åt helvete och vägen blir dubbelt så lång!

    Heja motorväg.

    1 användare gillar detta inlägg

    rcy

    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

Liknande ämnen

  1. Vågar man chippa 9-5 2,3T.....
    Av poppo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 16:40
  2. vågar man svättsa?
    Av Dirq i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •