Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Finns Saab 9-3 Viggen inredning utan elstyrning?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905

    Finns Saab 9-3 Viggen inredning utan elstyrning?

    Har fattat intresse för en 9-3 Viggen men såg på bilder och verkar vara utan elstyrning på stolarna kan det verkligen stämma på denna fina bil?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Ja så kan det vara.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    det är riktigt synd då klädseln är I riktigt bra skick, men I värsta fall får man väl köpa andra stolar då jag tycker det hör till en bil som denna.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Finns det verkligen Viggenstolar utan el??? Har jag aldrig sett. Aero har jag heller aldrig sett utan el, vare sig 00 eller senare?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Det är ju ganska vanligt att og9-3 annonseras som Aero trots att det är helt uppenbart att det är nån snikmodell som någon entuastisk junior kompletterat med lite andra plastbitar runt om. De fina elmanövrerade skinnstolarna ingick i standardutrustningen på Aero men det vet nog de flesta redan. Kanske gick det att beställa snikplysch om man var allergisk mot skinn?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Eller så kunde man sy sina egna aerostolar i textil....

    Jag har viggenstolar i plysch i min gamla 9-5 samt ng9-5 Aerostolar i textil i min Opel Insignia. Tycker inte om att sitta på läder.
    Fredrik J

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Viggen levererades ofta med elstol förare utan minne, och då med manuell passagerar stol, var det el/minne på förarstol så var passagerarstolen el-justerbar.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Jag är också en av dom som trodde Viggen och Aero alltid hade elstolar och minne på förarplatsen, men blev överbevisad av STCS ordförande Törnros när han visade bildbevis på en manuell Viggen passagerarstol.

    Ska man spekulera lite så verkar det vara just Viggen -99 som hade fler valmöjligheter. Aero -00 stolar och även Aero 01-02 stolarna har jag hittills bara sett såsom elstolar och alltid med minne på förarplatsen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Jag är också en av dom som trodde Viggen och Aero alltid hade elstolar och minne på förarplatsen, men blev överbevisad av STCS ordförande Törnros när han visade bildbevis på en manuell Viggen passagerarstol.

    Ska man spekulera lite så verkar det vara just Viggen -99 som hade fler valmöjligheter. Aero -00 stolar och även Aero 01-02 stolarna har jag hittills bara sett såsom elstolar och alltid med minne på förarplatsen.

    Mvh
    Får ta en bild på mina manuella Aero -01 stolar känns det som
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Jag minns inte när man började med kombinationen el på förarstol och manuell passagerarstol. Kanske drabbade det även Aero och Viggen.

    Jag har även minne på passagerarstolen i min 9-5. Perfekt när man skulle spänna fast barnstol....
    Fredrik J

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Aero har jag heller aldrig sett utan el, vare sig 00 eller senare?
    Hmm, trodde du sett allt, kika på sista bilden på denna -00 9-5 Aero
    eller skulle Aero 9-3 skilja sig från Aero 9-5?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    9-5 Aero har nästan alltid varit en snikbil, namnet till trots. 00-01 skiljde sig Aero mot vilken annan 9-5 på:
    * Motor B235R
    * Chassie (kunde beställas till andra modeller också har jag för mig, "sportchassie")
    * 17" fälg (fast andra 17" kunde beställas till andra modeller)
    * Kjolpaket (fast det kunde man få på andra modeller också)
    * Från 2002 blev halvskinn standard, precis som i Vector.

    I övrigt var de lika snikna som vilken annan som helst: plyschklädsel, ingen stereo, inte justerbart mittarmstöd osv.

    9-3 Aero har dock, i Sverige, alltid levererats med skinnklädsel och alltid annan klädsel än S/SE med skinn och alltid elmanövrerat.
    Om det funnits manuella skinnstolar i Aero/Viggen så måste det ha varit på andra marknader än Sverige. Cabmange har väl inte så många og9-3 som är svensksålda om jag minns rätt

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av bollman den 2016-04-21 klockan 10:29.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    En bild på förarstolen i brorsans förra svensksålda Viggen. Inget minne på förarstol och manuell passagerarstol (som dock inte syns där...)


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    mvh Benke
    RX 450h -12

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det var som fan. Vilken årsmodell?

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Cabmange har väl inte så många og9-3 som är svensksålda om jag minns rätt
    Nej jag äger bara 3 för dagen, men har ett gäng bakom mig.

    Och Patrik, det är på följande sätt som jag skrev tidigare, Viggen under år -99 fanns med två varianter om man ser på cuperna, de fanns med minne förarstol och då el-justerbar på passagerar stolen, när de enbart har el på förarstol så var passagerarstolen manuell. Detta är på just 99:or som är ca 75% av beståndet, på -00 bilar har de jag sett haft el/minne samt el på passagerare stol.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Fast den på bild är inte en coupé. Så, uppenbarligen kunde man få med "lilla elpaketet" 99, dvs bara elstyrning förare, utan minne. Så hade jag på min cab när jag köpte den. Det roliga är att bilar med den konfigurationen har CANBUS framdraget till förarstolen och el färdig till passagerarstolen, så när jag bytte till stol med minne och el på passagerarsidan så behövde jag inte pilla ett skvatt på elen, allt funkade direkt!

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Fick idag veta av ägare att det är el på förarstolen men manuell på passagerarsidan, vill helst ha el på båda sidor men det får isf bli ett senare projekt att hitta fina stolar.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast den på bild är inte en coupé. Så, uppenbarligen kunde man få med "lilla elpaketet" 99, dvs bara elstyrning förare, utan minne. Så hade jag på min cab när jag köpte den. Det roliga är att bilar med den konfigurationen har CANBUS framdraget till förarstolen och el färdig till passagerarstolen, så när jag bytte till stol med minne och el på passagerarsidan så behövde jag inte pilla ett skvatt på elen, allt funkade direkt!
    Stämmer. Så blev det.
    En brasklapp här bara. Försök inte koppla in två stycken elstolar utan minne på de fördragna kablaget. Ni kommer bränna DICE-boxen. Den klarar inte strömmarna till två reläer....
    Fredrik J

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    9-3 Aero har dock, i Sverige, alltid levererats med skinnklädsel och alltid annan klädsel än S/SE med skinn och alltid elmanövrerat.
    Jag har därtill aldrig sett en 9-3 SE Sport (1999) utan elmanövrerade stolar (pluralis, d.v.s. med minne för förarstol), i.o.f.s. inte så konstigt då PP 9-3 1999 för Sverige talar om det som standardutrustning. Men allt kretsar ju kring Aero och Viggen. (Till den grad att man säger, t.ex., att SE Sport hade samma stolar som Aero 2000, inte tvärtom, vilket vore naturligt då SE Sport föregick 9-3 Aero.)

    Lite märkligt att Viggen 1999 kunde vara något enklare utrustad (än annan modell samma år), men å andra sidan, inom t.ex. racing brukar man inte kladda dit träpaneler, elektriskt justerbara saker, CD-spelare etc.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det var som fan. Vilken årsmodell?
    En 99:a är det.
    mvh Benke
    RX 450h -12

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Viggen-inredning
    Av Timez i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-04-10, 09:13
  2. Saab 9-3 Viggen-inredning
    Av Timez i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-17, 12:26
  3. Viggen inredning!
    Av Molke i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 12:40
  4. Saab 9-5 utan Audiosystem, finns det kablar fördragna?
    Av Nick99 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 11:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •