Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Volvo XC70

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Volvo XC70

    Vi behöver en slit-å-släng bil, gärna med fyrhjulsdrift. Jag vill inte ha något exotiskt som kostar skjortan att fixa, och de löpande driftskostnaderna skall hållas nere.
    Ser att XC70 har kommit ner duktigt i pris i sina tidiga årsmodeller, men jag har för mig att fyrhjulsdriften på de tidiga var ruskigt känslig och att man lätt brände upp någon diff eller vad det var om man körde med slitna däck.
    Någon som minns från vilket år man vågar handla utan risk att fyrhjulsdriften skall vara kass, eller om det är överdrivet och man kan göra ett klipp på att köpa en tidig pre-facelift om man hittar ett fungerande exemplar?
    Annat man skall tänka på gällande de där skorvarna? Jag kan typ inte ett skit om Volvo, alls.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517
    Heter bilen xc70 har den haldex och därmed bättre fyrhjulsdrift. Heter bilen v70 xc har den tyvärr Syncro. I många annonser kallas även v70 xc för xc70 men det är ju lätt att kolla upp.
    Övrigt som bör kollas är klonk från framvagn, och då speciellt övre fjäderfästen samt länkarmar. Relativt dyra aaker att åtgärda. Snackar vi gamla exemplar med en del mil på mätaren så lär de ha fått gasspjället utbytt, annars är det värt att kolla. Automatlådan är samma som i motsvarande 9-5or.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900
    -02 kom väl Haldex?
    dom tidiga brukar var problem med fördelningslådan att splinsen på axeln går sönder.
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det är ju pre-02 som är billiga, men de har alltså det gamla systemet. Då kanske man bäst köper en pre-facelift eftersom de är rejält mycket billigare än de faceliftade. Om det ändå inte är bättre grejer så...

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517
    Först 2006 fick man ordentligt rätt även på Haldexsystemet. Men en enkel lösning på tidiga Haldex är ju att plocka bort kardanen. Om det går lika lätt att åtgärda en bil med Syncro vet jag ej.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    man ska ju definitivt hålla sig till nya karossen iallafall, den äldre (typ 850) ska man inte ta i med tång ens. På de måste man ner med hela bakvagnen om man ska byta bränslepump tex.
    Mycket klunk i framvagnarna ja men man kan ju knappast säga att det är dyrare eller svårare att laga än nån annan bil. Nästan åt andra hållet, de är ju lättskruvade på det viset.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Fast om man plockar bart kardanen så kan man ju lika gärna skita i att köpa en AWD, men visst, då går de kanske att fortsätta köra ändå.
    Hm, det låter som man kanske köper sig mer problem än nödvändigt med en sån där V70XC.
    Annars hittade jag någon Octavia med 4X4, men det lär väl vara samma Syncro-system som i gamla V70?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517
    Ja, första generationen av V70 XC (dvs, 1997-2000) måste man ner med bakvagnen för att byta bränslepump. De är dessutom rejält slöa (och törstiga) trots 193 hk. Jag var och provkörde ett antal innan jag dissade modellen.

    Skoda kan jag tyvärr inte, men någon gång i tiden gick ju även de på Haldexspåret iaf. Gamla 4wd-bilar är väl sällan de bilar som är billigast i drift..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  9. #9
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    En Subaru legacy kanske? dom är väl stryktåliga och har riktig 4WD.
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    jag kan inte påstå att modellen som sådan skulle vara ett dåligt köp. Det är nog mycket bil för pengarna idag. Skulle nog tro att de flesta som rullar idag har fått den där hylsan bytt och då rullar de ju bara på. Har en kompis som har en automat och den har nog gått bra långt. Det är en -03 tror jag. Andra typfel är väl instrumentet. Ska helst vara med kromringar runt mätarna. Då vet man att det är så pass nytt att man (nåja) slipper problem eller att det är bytt.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Legacy är fortfarande rätt dyra. En V70XC kan man ju, som det ser ut, fina ex för under 20000. Det är ju såklart inte världens bästa 4WD dessa gamla synchro, men å andra sidan är det inget jag är orolig för, det är bara lite extra hjälp ifall de är slöa med att ploga hemma.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jag kan inte påstå att modellen som sådan skulle vara ett dåligt köp. Det är nog mycket bil för pengarna idag. Skulle nog tro att de flesta som rullar idag har fått den där hylsan bytt och då rullar de ju bara på. Har en kompis som har en automat och den har nog gått bra långt. Det är en -03 tror jag. Andra typfel är väl instrumentet. Ska helst vara med kromringar runt mätarna. Då vet man att det är så pass nytt att man (nåja) slipper problem eller att det är bytt.
    Min jobbekompis fick "hylsan" bytt förra veckan så det måste varit den sista ...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  13. #13
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Väldigt skeptisk till dessa bilar, röstar på Audi Quattro alla dagar i veckan om du vill ha prisvärd fyrhjulsdrift.

  14. #14
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Angående Skoda och Haldex så kan jag nämna att jag snart får in en 2013 Octavia Scout på service. Den har tydligen Haldex.
    Men jag tror inte att det var den årsmodellen du letade efter.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    ... lite extra hjälp ifall de är slöa med att ploga hemma.
    Brukar det ens komma någon snö därnere du bor?
    Senast redigerat av Procedomani den 2016-04-20 klockan 22:52.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Inte mycket snö. Men om det snöar är det nästan alltid i kombination med kraftig vind vilket ger fykning och rejäla vallar att forcera. Mycket vanligt att vägarna ser rena ut och så sitter man fast runt nästa krök.

Liknande ämnen

  1. Volvo V8 på 410 hk ??
    Av Mr_Nitro i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 21:57
  2. HK volvo 745....
    Av yogurt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-05, 14:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •