Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Lägre effekt vid varm motor, 9-3 2.0t BP MY08, "steg 1"

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Lägre effekt vid varm motor, 9-3 2.0t BP MY08, "steg 1"

    Hej alla,

    Första inlägget på forumet och jag hoppas inte att jag gör bort mig helt nu, för jag har letat efter lösning till mina problem både på detta och andra forum i över ett år nu. Jag har dock inte hittat något som stämmer in helt.

    Som rubriken lyder har jag en 9-3 2.0t BioPower MY08 som jag köpte för ca 2 år sedan. Den var då redan steg 1-mappad (dock inte av någon större firma tyvärr), men jag kan inte få tag på den som gjorde det (enligt förra ägaren ska han dock ha jobbat på BSR tidigare) och ska ge samma effekt på E85 och bensin (vilket det också känns som på bra dagar). Annars är allting original så långt jag vet.

    Felet jag upplever uppkommer när jag kört några mil med bensin (98 och 95 okt) i tanken och låtit motorn bli ordentligt varm. Då efter att jag t.ex sprungit in en runda i en affär eller kört lite i stadstrafik så går effekten ner när jag åker iväg igen. Detta märks både genom att man känner att accelerationen är lägre, samt att originalmätaren för turbon inte går lika långt. När bilen går som den ska brukar turbomätaren nästan gå till slutet på det röda, men när den är seg så går den antingen till mitten av det röda, eller (när den är väldigt seg) så går den inte ens in i det röda. Det känns även som att det kan hänga ihop lite med yttertemperaturen, alltså att det skulle vara tydligare på varma dagar än kalla, men jag kan inte svära på det då det aldrig är helt regelbundet. Och jag har inte märkt av samma skillnad när jag kört på E85 eller en blandning av bensin och E85. Men nu har jag kört på ren 98 okt hela vintern, så jag antar att den möjliga skiten som kommit från E85 borde vara borttvättad nu?

    Jag och några mer bilintresserade kollegor på jobbet har försökt kolla de vakuumslangarna man kommer åt genom motorhuven med både fingrar och startgas utan att se några läckor.

    Jag har köpt en OBD II läsare som jag har kopplad till min mobil genom appen "Torque Pro", men hittar inga felkoder, och vet inte riktigt vilka andra siffror jag borde kolla på.

    Jag och kollegorna plockade även ihop en manometer med lite vakuumslangar och skulle försöka mäta upp vilket tryck den genererade för att se om detta skiljer vid de olika situationerna. Hur många ställen vi än försökte koppla in den på så fick vi ingen avläsning alls (vilket var underligt då mätaren verkade fungera med tryckluft...). Är det någon som kan ge mig en vettig instruktion på var man skulle koppla in den på en BP? Ett av ställena vi testade var mellan BTR och motorblocket (tyvärr är jag inte så kunnig bland termer...).

    Bilen är servad enligt handbok på autoriserad SAAB-verkstad och jag har även själv bytt olja och filter en gång mellan varje service. Bilen har totalt gått lite över 14 000 mil.

    Jag skulle gärna ta emot nya tips på vad jag kan undersöka eller idéer från er sida! Men snälla, försök komma ihåg att jag inte är någon mekaniker!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Hej och välkommen!! Min gamla 9000 2,0t -97 med steg 3 (Nordic) gillade inte för varm yttertemp och gick även dåligt på 50/50 blandning med e85 och bf95 varma dagar, när den fick lite kvällsluft även på sommaren laddade den minst 0,2 bar mera vilket är rätt mycket. Den bilen jag har nu känns som den tappar en massa effekt mellan bf95 och e85 även när det är kallt och så ska det vara. Jag har ingen bränsle/luftmängdmätare som sitter i din bil och inte har jag någon lufttrycksmätare, men det är väldigt kännbart när värmen ökar på insugsluften. Det kanske inte är nåt fel på din bil bara att den får för varm luft in i spisen med fel bränsle? Det är min erfarenhet och inget påstående, lycka till och hoppas det löser sig Med vänlig hälsning/ Marcus
    Senast redigerat av Mackan93 den 2016-04-20 klockan 18:10.
    9-3 SC Vector TX Hirsch Biopower -08 "Mackanized"

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Som jag har förstått det hela (vilket mycket väl kan vara helt fel) är att de här senare motorerna med LMM anpassar trycket som turbon ska ladda för att få den önskade luftmassan och därmed effekten oavsett lufttemperatur (jag antar dock att det finns någon slags gräns så att inte turbon börjar smällta när det är tok-varmt dock...). Jag förstår alltså att det kan skilja mellan varmt och kallt på äldre bilar (typ T5), men inte på nyare om det inte är extrema situationer.

    Plus så har jag ju redan märkt det hela i år, och det har ju inte varit mycket över 10 grader ute då.

    Jag upprepar också att den ska ge samma effekt på både E85 och bf98 (vilket den också verkar göra när den fungerar bra) genom steg 1 mappningen. Jag är medveten om att det är skillnad i effekt mellan bränslena original.

    Men tack för input!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Min T5a som alla andra kände av det mycket väl med värmen, T5 systemet är fortfarande en av världens mest avancerade system

    Har du bf95 i tanken så orkar bilen mindre,, och LMM gör inte så att bilen vill rädda motorn i värmen det gör knacksensorn ihop med allt annat
    Senast redigerat av Mackan93 den 2016-04-20 klockan 18:29.
    9-3 SC Vector TX Hirsch Biopower -08 "Mackanized"

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av gunnar90 Visa inlägg
    Som jag har förstått det hela (vilket mycket väl kan vara helt fel) är att de här senare motorerna med LMM anpassar trycket som turbon ska ladda för att få den önskade luftmassan och därmed effekten oavsett lufttemperatur (jag antar dock att det finns någon slags gräns så att inte turbon börjar smälta när det är tok-varmt dock...). Jag förstår alltså att det kan skilja mellan varmt och kallt på äldre bilar (typ T5), men inte på nyare om det inte är extrema situationer.
    Helt rätt.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mackan93 Visa inlägg
    Min T5a som alla andra kände av det mycket väl med värmen, T5 systemet är fortfarande en av världens mest avancerade system

    Har du bf95 i tanken så orkar bilen mindre,, och LMM gör inte så att bilen vill rädda motorn i värmen det gör knacksensorn ihop med allt annat
    Men alla (som jag sett) steg 1 mappningar säger ju att de ska ge samma effekt på E85 och bf98, vilket som sagt min också verkar göra när den går som den ska. Varför skulle bilen orka mindre med bf98 (även om du nu säger bf95) än E85?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av gunnar90 Visa inlägg
    Men alla (som jag sett) steg 1 mappningar säger ju att de ska ge samma effekt på E85 och bf98, vilket som sagt min också verkar göra när den går som den ska. Varför skulle bilen orka mindre med bf98 (även om du nu säger bf95) än E85?
    Tråden är inte mindre än ett mindre potentiellt tjafs.

    Så enkelt var det med det.

    Min ståndpunkt är: Hellre hög oktan än sprit. Men det var jag det.

    /Lufto

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Då borde du föredra E85
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Om vi ignorerar tjafset här och koncentrerar oss på TS bil istället, vad sägs om det?
    Om inga felkoder visar sig eller andra direkta felkällor under huven kan hittas, hade mitt första steg i felsökningen gått ut på att återställa bilen till original och börja där.
    Även om såklart effekten kan variera med temperaturen på LMM-bilar, så låter det som att variationen är alltför stor för att vara rimlig.
    Utan att vara säker på att programvaran i bilen är korrekt gjord så blir felsökningen som rallarsvingar i en kolsvart träningslokal.
    Det finns gott om folk på det här forumet som säkerligen kan hjälpa dig att återställa bilen till original om du inte befinner dig inom rimligt avstånd från någon av de större firmorna. Jag tror även att vilken auktoriserad SAAB-verkstad som helst kan återställa bilen, men kommer du inte kunna få tillbaka ditt program när felsökningen är klar. Fast om det varit jag hade jag då hellre lagt de där tusenlapparna på att veta vad som sitter i boxen ändå.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    293
    Medlem#
    5090
    Jag håller med bollman, enda att testa mer är att kolla insugstemp med appen under körning och om det är så att det blir lite för varmt när bilen stått stilla varm en kort stund med varm motor. Men det borde ge sig efter bara någon minuts körning.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    mvh Thompa

    "Snabbast i hamsterhjulet - är fortfarande en hamster"
    Saab 9-5 Aero original 2007 av kulören skumsilver

  11. #11
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Yes,det borde ge sig tycker man, men har den blivit varm typ när den stått stilla så känns det som att något går in och slår av effekten vid första eller andra repa trots att inloppstemp är låg.
    Jag hade det på min nuvarande 9-5 Aero 08 orginal.
    På väg till Västerås går bilen som en klocka.Så fort jag stängt av bilen och kört efter 15-20 min hem så slår den ifrån effekt från ingenstans.
    Nu med trim på så upplever jag det väldigt väldigt sällan,ic i detta fall hjälper en del.

    Något blir varmt och motor blir mer spik känslig.Tror inte att motor är lika spik känslig på e85 därav du inte upplever det så.

    Jag rekommenderar dig följande.
    När du kört bilen sen stannat och väljer att köra igen efter 15-30 min efter at den stått stilla då åker du upp på motorvägen, gasar inget alls utan kör normalt i 5 min sen trampar fult.
    Kolla om den blir likadan då.


    Här är en film hur det var för mig.
    På slutet kommer den dit den skall typ, om man kollar på turbo mätare som visar den luftmassa motor får.

    Titta på ”Drar ned effekt” på YouTube
    https://youtu.be/f4xNcu-DJIw
    Senast redigerat av Aero++ den 2016-04-20 klockan 23:14.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Om vi ignorerar tjafset här och koncentrerar oss på TS bil istället, vad sägs om det?
    Om inga felkoder visar sig eller andra direkta felkällor under huven kan hittas, hade mitt första steg i felsökningen gått ut på att återställa bilen till original och börja där.
    Även om såklart effekten kan variera med temperaturen på LMM-bilar, så låter det som att variationen är alltför stor för att vara rimlig.
    Utan att vara säker på att programvaran i bilen är korrekt gjord så blir felsökningen som rallarsvingar i en kolsvart träningslokal.
    Det finns gott om folk på det här forumet som säkerligen kan hjälpa dig att återställa bilen till original om du inte befinner dig inom rimligt avstånd från någon av de större firmorna. Jag tror även att vilken auktoriserad SAAB-verkstad som helst kan återställa bilen, men kommer du inte kunna få tillbaka ditt program när felsökningen är klar. Fast om det varit jag hade jag då hellre lagt de där tusenlapparna på att veta vad som sitter i boxen ändå.
    Tack Bollman! Jo jag har också tänkt att det antagligen vore bäst att få mappningen gjord utav en ordentlig firma för att kunna felsöka den ordentligt. Men samtidigt får man nästan lägga in ett ordentligt steg 1 för att ens börja felsöka då man ju ändrar på förhållandena om man kollar på bilen med originalmap... Och då är det ändå rätt många tusenlappar man får lägga ut bara för att påbörja felsökningen (och smålänning som man är...). Och då kan det ju ändå vara så att detta är något som ibland helt enkelt händer vid steg 1 och är "normalt". Då har man plötsligt slängt alla de pengarna i sjön. Så jag ville främst se om någon varit med om något liknande och om det kan finnas någon annan anledning förutom att mapp-nissen gjort något dumt

    Aero++: Tack! Jag visste att det var något jag hade glömt i förstaposten! När problemet uppkommer så kan jag lägga mig på motorvägen och rulla på i 100 km/h några få minuter bara, sen laddar den som den ska igen när jag trycker ner gasen.
    "Kul" att någon har varit med om något liknande problem åtminstone då jag kände mig ensammast i världen ett tag.
    När du skriver att IC hjälper en del, menar du att du uppgraderade den när du trimmade bilen? Eller 9-5 aero har kanske en större IC än min som original med (jag är inte speciellt beläst i de ämnena)?

    Jag väntar lite spänt på sommarvärmen och se om det blir värre då eller ej. Isf kan jag nog fundera vidare på att ta den till en trim-firma. Som sagt så kör jag på bf98 nu, och förra sommaren pendlade jag mest mellan E85 och bf95, så ska bli intressant att se hur den kommer bete sig nu.

  13. #13
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av gunnar90 Visa inlägg

    Aero++: Tack! Jag visste att det var något jag hade glömt i förstaposten! När problemet uppkommer så kan jag lägga mig på motorvägen och rulla på i 100 km/h några få minuter bara, sen laddar den som den ska igen när jag trycker ner gasen.
    "Kul" att någon har varit med om något liknande problem åtminstone då jag kände mig ensammast i världen ett tag.
    När du skriver att IC hjälper en del, menar du att du uppgraderade den när du trimmade bilen? Eller 9-5 aero har kanske en större IC än min som original med (jag är inte speciellt beläst i de ämnena)?

    Jag väntar lite spänt på sommarvärmen och se om det blir värre då eller ej. Isf kan jag nog fundera vidare på att ta den till en trim-firma. Som sagt så kör jag på bf98 nu, och förra sommaren pendlade jag mest mellan E85 och bf95, så ska bli intressant att se hur den kommer bete sig nu.
    Hej,

    Jag körde med orginal 9-5 Aero till Bosnien/Kroatien 2013, 35-43 grader.

    Måste jag berätta hur jag hade det då ?
    Trodde att jag körde en bil på 100 hk trots 100 oktan.

    Monterar Hirsch 300 hk motoruppgradering dock väljer ETS IC istället för deras och åker ner 2015.
    Inte en enda sänkning trots kraftiga berg på 2000 meters höjd över havet mm.Helt annan bil.

    Jag tror inte att motoruppgradering i sig gjorde detta positivt utan en endast bättre IC hade hjälpt detta.

    En 9-5 Aero har en väldigt dålig IC. Krävs att man ligger på 130 uppåt för att den skall kyla bra.

    Vet ej hur bra IC 9-3 or har men det skadar inte att byta i samband med trimmet.

    Sen hade jag liknande fel på min gamla 9-5 Aero 05 och där var det dålig jordpunkt.

    Så det du kan göra är prova rengöra dom innan du går vidare med Ic eller något annat.

    I sommar blir det värre och jag antar att du kommer att behöva köra några minuter mer tills du får effekt tillbaka.
    Lycka till hoppas att det går bra.

    Kemal

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Äntligen lyckades jag ha min OBDII-läsare (styrd genom mobilen) inkopplad igår när jag upptäckte effektförlust!

    När jag läste av temperaturen av luften in i bilen så var den uppe på 40 grader när jag startade bilen (efter varmkörning med en paus för att gå in i affären). Då gick turbomätaren ungefär till gränsen för det röda fältet (och som sagt, när den laddar på bra så brukar den gå en bit förbi det halva av det röda). Jag fortsatte sedan att köra lite lugnt i staden och testade att dra på lite vid olika temperaturer för att testa mig fram.

    När lufttemperaturen nådde ungefär 25 grader så började nålen röra sig liiite in i det röda och effekten ökade också liiite (enligt min känsla). Jag kom tyvärr inte lägre än ca 22 grader under turen och då hade nålen nästan nått mitten av det röda fältet. Alltså fortfarande inte full effekt.

    Är det någon som kan uppskatta om detta är ett naturligt beteende eller om den ändå borde ladda fullt vid de temperaturerna?

    Efter lite prat med motor-människorna här på jobbet så funderar de på om det kan vara spjällhuset som stryper om han som trimmade hade råkat komma åt någon parameter där. Kan styrningen fungera på detta vis, eller är det snarare wastegate isf?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Har ingen lösning, bara funderingar, visar yttertempsensorn ett rimligt värde? vad är motortempen enligt obdII läsaren när du kör iväg efter parkering? sedan tänker jag att en oljefilm på insugstempen kanske kan bidra till en viss tröghet i temperaturförändringen som kanske styrsystemet gör någon tolkning av, jag hade rengjort både den och LMM samt map sensorn för att se om det gjorde någon skillnad....
    motorutrymmet blir ju som varmast när den stått parkerad en stund efter körning, så någonting där verkar ju få någon skillnad i motstånd pga temperatur eller så...
    jag är inte alls säker på detta, men har för mig att effekten skall begränsas vid insugstemperatur över 60 grader först? eller var det 45? om det är en aktiv eller faktisk begränsning se edit nedan

    edit: angående LMM bilars funktion att anpassa luftmassan efter temperatur, så används insugsluftstempen för att korrigera spjällvinkel och även magnetventilens PWM för att erhålla luftmassa/förbränning, men i alla fall vid trim så ligger PWM signaler redan vid 98% (max) vid vissa varvtal och belastningar och då kan ju inte det korrigeras upp ytterligare. och eftersom spjällregleringen används i första hand och turboregleringen som sista utväg så blir det en begräsning.
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-05-04 klockan 16:21.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Ja yttesensorn verkar visa rimligt värde. Den dagen jag gjorde testet var ju vår första riktigt varma dag i år, så ytter temperaturen visade kring 20 grader.

    Motortemp efter parkering beror ju på hur länge den står. Men under varmkörning står den ju kring 90 grader, så i detta fallet hade den sjunkit något under stilleståndet, men är rätt säker på att den var över 80 grader iaf.

    Jo man kan ju kolla lite på rengöring, men då måste jag fördjupa mig lite i det först så jag inte råkar göra något dumt bara... Men jag som lekman tycker ju också att det är konstigt om systemet stryper redan under 30 grader i inluft :S

    Jag körde en längre sträcka i onsdags igen och upptäckte att effekten inte verkar vara redigt så bestämd av inluft temp som jag trodde. Visst, är templen över 25 så verkar den aldrig ladda fullt, men hade lite problem ibland när den närmade sig 20 grader också.

    Vore väldigt intressant att höra flers åsikter kring vilka temperaturer systemet brukar strypa effekten för att se om det ändå är normalt eller ej. Och om det är någon som har tips på andra saker att kolla genom obd så får de gärna föreslå dem

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tänkte bara komma med en liten uppdatering på läget.

    Det hela slutade med att jag skaffade ett steg 1 från maptun och la in istället. Av någon anledning kunde jag inte göra en backup av mjukvaran jag hade i bilen (beställde lånad maptuner x), utan jag fick bara felmeddelanden. Jag vet ej hur pass vanligt detta är, eller om det redan där kan anas att den gamla mjukvaran spökade något?

    Hur som helst. Jag har nu kört med den nya mjukvaran i en vecka ungefär och det har ju varit nästan perfekt väder för att testa lite (alltså absurt varmt)!

    När jag som innan sprungit lite ärenden efter att bilen körts ordentligt varm så har jag sedan haft temperatur på i luften upp mot 50 grader strax efter start (just den gången var det ca 30 grader ute). Och då kunde jag ju känna en viss effektförlust, men det anser jag vara acceptabelt vid så extrema temperaturer. Den har sen börjat ladda lite mer när inluft sjunkit till ungefär 38 grader (inte riiiktigt fullt dock), för att sen ladda som den ska kring 33-35 grader.

    Mina grova jämförelser körda på känsla samt original turbomätare säger att maptun vid över 38 grader är ungefär som den gamla mjukvaran vid över 25 grader. Detta gör en extrem skillnad enligt mig då ytter temperaturen nu över sommaren lätt når upp till 25 grader, vilket gör det omöjligt för laddluften att bli svalare.

    Om detta är hela sanningen eller ingen sanning alls kan jag ju tyvärr inte lova. Men för stunden känns det åtminstone helt klart värt att skaffa den nya mjukvaran!

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-03-21, 20:47
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 22:03
  3. vilket steg från jbl "GTO-2060" eller "GTO-75
    Av sabot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •