Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Stötdämpare till SAAB 9-5 Aero

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151

    Stötdämpare till SAAB 9-5 Aero

    Mina bakre stötdämpare läcker och är helt slut så de måste bytas ut. Är de någon som använder Bilstein B8 stötdämpare (förkortad kolvstång och upp till 50mm sänkning enligt bilstein) med SAAB 9-5 Aero sportchassi fjädrar? (dvs 10mm sänkning). Är inte så sugen på att sänka bilen då jag inte vill riskera att skada främre spoilern eller skrapa i underredet men det kanske inte är något problem ? Har läst mig till att Bilstein B4 funkar men de är ju egentligen till bilar med standard chassi och vissa tycker att de är för mjuka (jämfört med original sachs då antar jag)? Bilstein B6 (upp till 30 mm sänkning enligt Bilstein) vore nog de mest optimala men de verkar vara svåra att få tag på och verkar konstigt nog även dyrare än Bilstein B8? Är kanske för insnöad på Bilstein stötdämpare. Någon som kan rekommendera något annat fabrikat ?

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    På min 9-5 SC Aero har jag Bilstein B8 ihop med MapTun 35mm sänkfjädrar. En 9-5 med detta blir inte så låg så det tar emot. Jag har aldrig varit emot något. Då har jag ändå haft 40mm sänkfjädrar tidigare. Den är fullt vardagsduglig. Man måste ner ytterligare ca 20mm för att det skall bli problematiskt. og9-5 är en hög bil, i jämförelse med ng9-3.

    Bilstein B8 är ett bra val. B6 är samma dämpare men med normallång kolvstång. B8 säljs nog mer av, därav bättre prisbild.

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    På min 9-5 SC Aero har jag Bilstein B8 ihop med MapTun 35mm sänkfjädrar. En 9-5 med detta blir inte så låg så det tar emot. Jag har aldrig varit emot något. Då har jag ändå haft 40mm sänkfjädrar tidigare. Den är fullt vardagsduglig. Man måste ner ytterligare ca 20mm för att det skall bli problematiskt. og9-5 är en hög bil, i jämförelse med ng9-3.

    Bilstein B8 är ett bra val. B6 är samma dämpare men med normallång kolvstång. B8 säljs nog mer av, därav bättre prisbild.
    Hur upplever du hårdheten?
    Jag har Bilsteins värsta på min 9000 ihop med sänkningssats. Och den är väldigt stötig.
    9-5an har jag maptun sänkningssats med, ihop med original stötdämpare fram, och Monroe reflex bak som börjar sjunga på sista versen.
    Tanken är att uppgradera dess. Frågan är bara till vilka.
    Vill inte ha en lika hård bil som 9000 då 9-5an ska vara mera bruksvänlig.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Bilstein B8 är stumma. Jag hade Bilstein ihop med H&R sänkfjädrar på min 9000Aero -96. Det var förvisso ett tag sedan, men jag vill minnas att det var betydligt hårdare & stötigare, nästan njurbältesvarning. Hade Koni Sport justerade till 60% tidigare på 9-5:an tidigare, dessa var mer komfortabla, men ändå betydligt stabilare än original Aero dämpare. Så visst, Bilstein B8 är noterbart stummare/hårdare, vilket märks när man kör över skarvar & så, men inget som jag upplever störande vid normal vardagsfärd.

Liknande ämnen

  1. Stötdämpare till Saab 9-5 aero 1999
    Av Jaggger i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-07, 11:09
  2. Stötdämpare till osänkt 9-5 Aero?
    Av DB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-21, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •