Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Reparation av elbackspeglar / PMM / Backtilt på 9-5/ng9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    28

    Reparation av elbackspeglar / PMM / Backtilt på 9-5/ng9-3


    Följande tillvägagångssätt passar:
    Saab 9-3 - 2003-2009 - Samtliga modeller med minnesfunktion
    Saab 9-5 - 1998-2010 - Samtliga modeller med minnesfunktion


    Efter några månaders smygläsning här på forumet så har jag tänkt försöka att bidra till kunskapsbanken lite.

    Jag köpte en 05as 9-5 SC där elspeglarna inte riktigt ville vara med i matchen. Det som fungerade var horisontella inställningen på båda speglarna, men inte inställning i vertikalled eller backhjälpsfunktionen. Även minnesfunktionen var satt ur funktion.

    Efter en stunds läsande här på forumet så hittade jag denna guiden för rengöring av reglaget för spegelsinställningen och följde den men tyvärr utan förbättring.
    Sökte ännu djupare här och på andra ställen men det var egentligen inte mycket jag fick fram förutom "byt motor". 1200:- för en begagnad motor med minnesfunktion kändes inte så lockande. (Ännu mindre 2 st!)

    Efter felsökning enl. WIS så visade det sig att kablaget var helt (B1800 kom då jag råkade kortsluta B+ och B- vid felsökningen) och problemet satt i spegelmotorerna.
    Till sist fick jag igång min OP-COM och fick fram dessa felkoder:


    B2126 och B2127 är samma som B2121 och B2122 fast för höger sida.

    Jahapp, då blev det till att öppna upp motorn och kika; ser ni något tokigt på bilden?

    Boven i dramat är nog att förra ägarna har kört omkring med trasiga kåpor på speglarna, vettefan hur länge?!
    Här gäller det att vara försiktig. I mitt fall med trasiga kåpor så hade jag tur som fick ut alla skruvarna men som ni ser stannade bakre halvan av "motorkåpan" kvar men som sagt väldigt lätt att skruvarna stannar kvar i själva spegelarmen. Jag har använt oxidlösare till förbannelse här...


    Det som är av här är strömmen till vertikalmotorn


    Lödde av för att kolla läget på andra sidan. Med tanke på allt skräp som låg löst längst ner i motorn så måste det se ganska taskigt ut där..


    Här var det inte mycket ledning kvar… Absolut noll kontakt mellan PMM och potentiometrar.


    Närbild


    Använde mig av ett rakblad för att skära lite i dom vita plastplupparna som höll fast potentiometerskruvarna i kretskortet och separerade försiktigt


    Dagens verktyg. CRC Oxide Clean, rakblad och Loctite Circuit+ "ledning på burk”.


    Avoxiderat och skrapat



    Målat 4 varv med Circuit+. Här var det lätt att färgen "spillde över" på kanten och fick kontakt med kretsen på andra sidan kretskortet.
    Skrapade bort överflöd och stänk med rakblad och sen mätte jag upp resistansen och såg till att det var kontakt.


    Då det är kontakt så ska man helst avsluta med någon form av oxidskydd typ klarlack för elkomponenter.
    Maskera banorna för potentiometrarna först, sen används med fördel kontaktspray på dessa.

    Nu var det dags för att ställa potentiometrarna i utgångsläge.
    Jag snurrade skruvarna i botten och märkte upp dom översta kuggarna och snurrade tills det tog stopp åt andra hållet.


    För mig var det ca 5,6 varv så jag snurrade tillbaks cirka 2,8 vilket borde betyda mitten. Går säkert bra att mäta istället, men så här gjorde jag.


    Dags att nolla själva spegelmotorn/hållaren. Ögonmåttade tills det blev rakt och fint.


    Lödde tillbaka för att provmontera i bilen. Glöm inte att skydda även denna sidan mot fukt och oxid.


    Success!!! Bara att löda fast den andra och montera ihop allt igen


    Och plötsligt har man en premiumkänsla i SAABn igen, med fungerande backtilt och lyxen med minnesinställning!
    Hoppas det var till hjälp för någon, lycka till!

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av cdan83 den 2016-04-23 klockan 08:36.

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Trevligt! Borde kunna vara till hjälp för någon. Bra gjort!

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Hade precis det här problemet på min nya 9-5:a, förarsidans spegel gick inte gick att vinkla i höjdled, bara sidled. För mig var det dock inte lika allvarligt utan det var bara motorernas ledningsbana som var bortärgade, potentiomertarna var ok. Det var exakt samma del av ledningsbanan på min som var borta, den sitter högst upp och precis vid skruvhålet så den blir väl utsatt för fukt som kryper in. Jag löste det genom att löda dit en kabel mellan de yttre motorpolerna. Min kåpa för spegeln var hel så kanske därför det inte var lika allvarligt för mig men det visar även att det kan komma in fukt ändå.

    Om man ser på bilderna över kretskortet kan man undra varför de två yttre motorpolerna är ihopkopplade och hur det kan sluta fungera åt ena hållet när det finns två stift för matning av strömmen (jag antog att det var två för att klara av strömmen) men det visade sig att det ena stiftet inte är anslutet i kontakten så det är bara ett som används, det på sidleds-motorns sida.

    Det absolut svåraste i hela operationen tycker jag helt klart vara att få bort och dit fjädern som håller fast själva spegeln, även när man vinklar den helt till utåt så är det inte mycket utrymme man har att få in verktyg på och man kan heller inte sätta dit fjädern för mycket på spegeln innan man sätter den på plats för då går den inte in ordentligt eftersom fjädern är i vägen. Dessutom är anslutningarna för eluppvärmningen i vägen för den ena sidan av fjäderns fäste så det var enklast att sätta dit först och sen dra med en smal tång i andra änden. Jag började i nedre hörnet med spegeln vinklad uppåt och utåt, då får man en ganska stor glipa och sen vinklade jag spegeln neråt allt eftersom jag lyckades föra tången uppåt tills jag till slut nått den andra fjäderfästet.

    I samband med borttagandet av spegeln så lossnade dessutom glaset ur plasthållaren (den med värmeplattan i) som sitter fast med fjädern så det fick jag limma dit med samtidigt som jag lödde dit kabeln inomhus. Så här i efterhand hade det kanske varit bättre att montera dit plasthållaren först då den går att böja/flexa ganska mycket vilket skulle ha underlättat fjädermonteringen och sen limma dit glaset, när glaset är fastlimmat flexar ju det hela inget.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    28
    Jag hade ungefär samma bekymmer. Tappade ena spegelglaset på E4an två dagar efter att jag köpte härket.

    Tricket är att bara trycka fast spegel med fjädern redan på plats i hållaren. Klick. Så sitter det! Vill minnas att jag på en sida fick tjorva lite med en mejsel för att klicka fast den, men som du säger så ser man till att få en ganska rejäl springa att operera igenom.

    Jag värmelimmade fast mitt spegelglas som nödlösning men nu då hösten är här så lossnar ju limmet om man använder spegelvärmen. Så jag köpte två nya från UK för typ trehundra kronor.
    9-5 MY05 SC Vector Sport 2.0t BP ST1 230bhp

  5. #5
    litet tråd lyft och kanske lite dum fråga.
    har ej denna funktion på min og95 2007 men bra sugen då jag parkerar på "gatan" där jag bor.
    jag vill minnas att när jag bytte instrumentsargen på min bil att det var någon "dummie" lock under tcs knappen, som kopplades i någon kontakt,(kan minnas fel,skulle inte vara första gången isf)
    så frågan lyder: om jag köper tryck knappen för aktuel funktion och kopplar i den i eventuell kontakt, får jag tillt funktionen då höger backspegel? mvh dittrich
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  6. #6
    Ingen som vet ?
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    28
    Backtilten går via PMM (power mirror memory).
    Finns ej detta org på bilen så antar jag att följande behövs(någon insatt får gärna fylla i):

    PMM-modul, nya motorer i speglarna med lägespotentiometrar, kablage speglar->pmm, ny manövreringsenhet med back-knapp samt inkodning.

    Har för tillfället ej tillgång till reservdelskatalog/verkstadshandbok för att bekräfta.

    Hoppas det hjälper.

    David

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av cdan83 den 2017-04-12 klockan 20:06.
    9-5 MY05 SC Vector Sport 2.0t BP ST1 230bhp

  8. #8
    Tack! Det hjälpte
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Har märkt att mina minnen och backvinklingen inte funkade, men alla manuella inställningar funkakr klockrent. Men eftersom jag numera har en Tech2 kopplade jag in den och kollade felkoder, fick också alla fyra på potarna.

    Alltså dags att frösöka göra samma sak som här ovan då.

    Men hur får jag loss glaset ? jag förstår inte riktigt på beskrivningen ovan, är dte typ hårnål undertill eller hur är det gjort ? bild ?

    För övrigt funkar inte heller värmen i speglarna, den har aldrig funkat så länge jag har haft bilen, fanns inga felkoder på det, men nån som har en ide om hur man felsöker där ? ..ska väl titta hur det ser ut när jag väl får loss spegelglasen men...
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 181
    Medlem#
    2555
    Mitt på finns anvisningen, näbbtång är riktigt bra att använda,

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...s/1095600.html
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Kanon, där ser man ju precis hur det är gjort.

    Får väl bli ett semesterprojekt, det är ju inte panik då manuella inställningarna fungerar bra.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Var ju lite pilligt, men gick att få loss, sen satt motorpaketen grymt fast, men fick loss dom efter mycket bråkande.

    Nu återstår att lda isär paketen och kolla hur mycket som är uppätet, hade hoppats det skulle stå vilka pinnar som går till vilken pot, men man får väl följa ledarna
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Blir det några bilder i din projekttråd om detta? Skulle vara trevligt.

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Detta är ju den andra bilen (Aeron), men jag håller på att fixa en massa med den nu (jag har semester), så jag funderar på att skapa en projekttråd om den med, den förra var ju rätt populär.


    Har mecklat en massa med spegelmotorerna nu i alla fall och fotat en del, ska försöka sammanställa vilka resistanser det ska vara mellan vilka pinnar sen så man kan mäta sej till om den är schysst efter reparation.

    Kan iaf säga att höger motor var väldigt enkel att fixa, bara en liiten bit ledare som var uppäten, vänster var.. kaos.. ..får väl se i morgon när grejerna torkat hur det blev.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 237
    Infällnings problem (motorn orkar inte fälla ut/in backspegeln)
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1523571

    Backspegeln fäller ut sig för långt.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1551844

    Renovering
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1535814

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Elbackspeglar utan eluppvärmning?
    Av Tippler i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 22:09
  2. Elbackspeglar som inte vill fungera (og 9-3)
    Av benke_berguv i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 11:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •